اخبار

جشنواره قرابیه؛ شاه‌شیرینی آذربایجان برگزار می‌شود

جشنواره قرابیه، شیرینی و شکلات تبریز از 21 تیرماه کار خود را آغاز و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

به‌گزارش هومسا، سید رامین اسبقی رئیس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تبریز امروز دوشنبه 7 تیرماه ۱۴۰۱ در نشست هماهنگی جشنواره قرابیه، شیرینی و شکلات تبریز که با حضور جمعی از نمایندگان دستگاه‌های دولتی و اتحادیه قنادان استان برگزار شد؛ از آغاز فعالیت جشنواره قرابیه، شیرینی و شکلات تبریز از ۲۱ تیرماه خبر داد.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

جشنواره قرابیه؛ تا 23 تیرماه ادامه خواهد داشت

وی افزود: جشنواره قرابیه با هدف معرفی جامع شاه‌شیرینی آذربایجان، «قرابیه» و نحوه پخت آن از ۲۱ تیرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز و تا ۲۳ تیرماه با حضور فعالان این صنعت ادامه خواهد داشت.

 

جشنواره قرابیه
نشست هماهنگی جشنواره قرابیه

اسبقی ادامه داد: پیرامون این جشنواره جامع، نشست رسمی اتحادیه قنادان کشور در تبریز طی روزهای برگزاری جشنواره قرابیه برگزار خواهد شد. همچنین به دنبال حضور گروه مستندساز شبکه مستند برای تهیه ۱۳ برنامه از توانمندی‌های استان، طی روزهای برگزاری جشنواره قرابیه یک برنامه اختصاصی از تهیه و تولید این شیرینی تهیه خواهد شد.

جشنواره قرابیه؛ جشنواره‌ای در شأن تبریز

رییس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تبریز اظهار کرد: هدف ما ارائه یک جشنواره درخور شأن تبریز است، در جشنواره قرابیه میزبان مهمانان ویژه‌ای از سرتاسر کشور خواهیم داشت و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این ظرفیت ارزشمند استان را به نحو احسن معرفی کنیم.

قرابیه؛ شاه‌شیرینی آذربایجان

قرابیه نوعی شیرینی سنتی آذربایجان شرقی است. این نوع شیرینی در شهرهای مختلف ایران از جمله زنجان، تبریز، قزوین، ارومیه و مراغه و همچنین در کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و یونان پخته می‌شود. قرابیه در اردبیل به عنوان شیرینی مجلسی و گران قیمت محسوب می‌شود. در زنجان به آن قرابی می گویند. در شهرستان سبزوار نیز شیرینی متفاوتی با همین نام پخته می‌شود. این شیرینی از سوغاتی‌های مخصوص اردبیل و تبریز و زنجان به‌شمار می‌رود.

 

این شیرینی عمدتا با بادام، شکر و تخم مرغ تهیه میشود و روی آن پر از مغز پسته و بادام است. عموما این شیرینی را به اسم قرابیه تبریز و یا قرابیه ترکیه میشناسند؛ اگرچه قرابیه در همه شهرها هوادار دارد.

 

در این‌باره هم بخوانید:غذای تبریز؛ هنر طعم و رنگ بر سر سفره

انتهای خبر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا