ایران‌ را بگردیمبریم سفربلاگجاذبه های ایرانجاهای دیدنیجاهای طبیعیشمالییلاق‌گردی

سی دشت ؛ بهشتی در دامنه قله درفک گیلان

ییلاق سی دشت یکی از مناطق زیبا و خوش آب‌وهوای استان گیلان است که از جاهای دیدنی رودبار و زیباترین ییلاقات شمال به حساب می‌آید. اطراف این منطقه‌ی دیدنی را جنگل‌های سرسبز و کوه‌های بلند فراگرفته است. یکی از جذابیت‌های روستای سی دشت، توت‌فرنگی‌های آن محسوب می‌شود که کاملا ارگانیک و خوشمزه هستند. در این منطقه هر ساله جشنواره توت‌فرنگی هم برگزار می‌شود که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این ییلاق آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

ییلاق سی دشت کجاست؟

سی دشت گیلان از ییلاقات زیبای این استان است و از توابع شهرستان رودبار به حساب می‌آید. سی دشت منطقه‌ای ییلاقی است که در ارتفاع 1،008 متری و در دامنه‌ی قله‌ی درفک واقع شده است. از این ییلاق به راحتی می‌توان زیبایی قله‌ی درفک را در میان ابرها دید و لذت برد. سی دشت برای گردشگران و طبیعت‌گردان مکان بسیار مناسبی‌ست. در این منطقه‌ی ییلاقی می‌توانید از مناظر کوهستانی، آب‌وهوای بی‌نظیر، عکاسی و همین‌طور پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف آن لذت ببرید. درختان متنوع و زیبایی مانند راش، بلوط، آزاد، فندوق، سیب و گردو تمام منطقه را پر کرده‌ و این ییلاق را به فضایی چشم نواز تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی به ییلاق سی دشت

این ییلاق دیدنی و خوش آب‌وهوا در فاصله‌ی حدودا 30 کیلومتری با رستم آباد قرار دارد. فاصله‌ی رشت تا سی دشت تقریبا 73 کیلومتر است و مسیر دسترسی به سی دشت از رشت به این شکل است که پس از عبور از امامزاده ابراهیم و بعد از آن رستم آباد به سمت توتکابن می‌روید و پس از آن، از پره‌سر، دفراز، پلنگ‌دره و روستای رشی گذر می‌کنید و به این ییلاق زیبا می‌رسید. مسیری که از رشت به سمت این ییلاق طی می‌کنید، بسیار سرسبز و دیدنی‌ست و سفر را برایتان لذت‌ بخش می‌کند.

فاصله‌ی تهران تا سی دشت هم حدودا 290 کیلومتر است که برای رسیدن به آن از شهرها و مناطقی چون کرج، قزوین، لوشان، منجیل، رودبار و رستم آباد عبور می‌کنید و بعد از آن همان‌طور که بالا گفتیم، به همان شکل ادامه می‌دهید. زمانی که از تهران به ییلاق سی دشت طی می‌کنید تقریبا 4 ساعت است. پیشنهاد می کنیم سری به مقاله ی جاهای دیدنی قزوین بزنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رشت

بهترین زمان سفر به ییلاق سی دشت

از آن‌جایی که سی دشت منطقه‌ای ییلاقی‌ست و در ارتفاعات قرار دارد، در فصل زمستان و پاییر سرد و برفی می‌شود که سفر به این منطقه را برایتان سخت می‌کند. بهترین زمان سفر به سی دشت بهار و تابستان است. در تابستان می‌توانید برای فرار از گرمای شهرهای ساحلی به این ییلاق سبز و زیبا سفر کنید و از هوای خنک آن لذت ببرید.

آب و هوای ییلاق سی دشت

ییلاق سی دشت در دامنه‌ی کوه و قله‌ی درفک قرار گرفته و به همین دلیل در فصل زمستان آب‌وهوایی سرد و برفی را تجربه می‌کند. در فصل پاییز بارانی‌ست و در بهار و تابستان آب‌وهوای سی دشت معتدل و دل‌انگیز می‌شود. البته طبیعت این منطقه‌ی ییلاقی به دلیل پوشش گیاهی متنوع و درختان مختلف در تمام فصول سال بسیار چشم نواز، زیبا و دیدنی‌ست. گاهی اوقات در بهار و پاییز در این منطقه، شاهد مه سنگینی خواهید بود که البته فضا را زیباتر می‌کند.

در بهارهای این منطقه، شاهد درختان و دشت‌های سرسبز، گل‌های گوناگون و رنگارنگ و طبیعتی کم‌نظیر هستید. می‌توانید در مناطق جنگلی این ییلاق قدم بزنید و از هوای دلپذیر، باران‌های ریز و مه ملایم آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی اطراف سی دشت

از همان لحظه‌ای که مسیر حرکتتان به سمت سی دشت را شروع می‌کنید، زیبایی مسیر چشمهایتان را نوازش می‌کند. وقتی به این ییلاق می‌رسید، شاهد درختان، دشت‌ها و گل‌های متنوع هستید که از همان ابتدا جذابیت این منطقه را به شما نشان می‌دهد. همچنین در اطراف این ییلاق، جاهای دیدنی و زیبای مختلفی قرار دارد که می‌توانید در سفرتان سری به این مکان‌ها بزنید و از طبیعت بی‌نظیرشان لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: دشت لار
  • قله درفک

قله درفک یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف سی دشت و استان گیلان به حساب می‌آید. نام این قله از دو قسمت و دو واژه‌ی دال و فک تشکیل شده که به معنای آشیانه عقاب است. چندین سال پیش زلزله‌ای در این منطقه اتفاق افتاد و با این‌که باعث فرسایش قله شد، اما همچنان این قله به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های منطقه محسوب می‌شود. نام دیگر این قله، عروس کوه‌های گیلان است و 2733 متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به قله درفک از ییلاق سی دشت تقریبا 21 کیلومتر مسیر پیش رو دارید.

از سی دشت دو مسیر برای رسیدن به این قله وجود دارد. یکی از مسیرها از دشت دامان گذر می‌کند و دیگری از نورالعرش و اربناب. در این دو مسیر زیبایی‌های بسیاری به چشمتان می‌خورد که سفری که در پیش گرفته‌اید را برایتان جذاب‌تر می‌کند. وقتی که به ارتفاع 2400 متری قله می‌رسید، می‌توانید غاری یخی را ببینید که به یک یخچال طبیعی تبدیل شده است. اگر که اهل کوه‌نوردی و غارنوردی هستید هم این غار می‌تواند جاذبه‌ی گردشگری خوبی برای‌تان باشد.

  • غار دربند رشی

یکی دیگر از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اطراف سی دشت، یکی از غارهای ایران، غار دربند رشی است که از آثار ملی ایران نیز به حساب می‌آید. این غار 200 هزار ساله در روستای دربند رشی و در فاصله‌ی حدودا 4 کیلومتری سی دشت قرار گرفته است. دو کیلومتر از مسیر را می‌توانید با وسیله نقلیه طی کنید تا به دامنه کوه برسید. از آن‌جا تقریبا 20 دقیقه مسیر پیاده‌روی جاده خاکی در پیش دارید. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید به این غار زیبا بروید و از آن دیدن کنید، حتما وسایل مورد نیاز غارنوردی را همراه خود داشته باشید.

  • درخت کهنسال کوف دار

درخت نمدار کهنسال درفک که آن را با نام کوف دار می‌شناسند، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه‌ است که در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفته. این درخت زیبا در روستای سیاه دشتبن که در مسیر درفک قرار دارد، واقع شده و حدودا 30 دقیقه با سی دشت فاصله دارد. این مسیر به این گونه است که از سی دشت به سمت نور العرش حرکت می‌کنید و بعد از نور العرش از روستای ناوه عبور می‌کنید و پس از عبور از جنگل‌های انبوه به روستای دشتبن می‌رسید. این درخت زیبا 4 متر قطر، 20 متر ارتفاع و حدودا هزار سال سن دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

  • تپه مارلیک

به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سی دشت، می‌توان از تپه باستانی مارلیک نام برد. این تپه در نزدیکی روستای نصفی استان گیلان قرار گرفته. گفتنی است که تا به حال 25 جام طلا و 53 آرامگاه در این تپه کشف شده. یکی از مهم‌ترین آثاری که در این محل یافت شده، جام مارلیک است که از ناب‌ترین طلا ساخته شده. اگر قصد دارید از این تپه‌ی باستانی و دیدنی، بازدید کنید، باید از سی دشت حدود 32 کیلومتر مسیر طی کنید که تقریبا 50 دقیقه زمان می‌برد.

  • روستای چیچال

به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سی دشت، می‌توان از روستای چیچال نام برد. این روستای زیبا و سر سبز، در میان جنگل‌های درفک واقع شده است. مسیر دسترسی به این روستا، به این گونه است که مقداری بالاتر از سی دشت مسیر خود را به سمت نورالعرش ادامه دهید. برای رسیدن به چیچال باید از روستاهای دشت‌بن، ناوه، نورالعرش و بیشه‌رود گذر کنید تا به این روستا برسید.

در سفر به سی دشت کجا اقامت کنیم؟

یکی از خصوصیات مردم این منطقه، خون‌ گرمی آن‌هاست که می‌توانید برای اجاره کلبه سی دشت و یا اجاره ویلا در سی دشت، از مکان‌هایی که مرد این منطقه در اختیار گردشگران می‌گذارند، استفاده کنید. همچین می‌توانید در شهرهایی مانند توتکابن و رودبار که نزدیک به این ییلاق هستند، اقامت داشته باشید و برای اجاره ویلا و سوئیت در توتکابن و اجاره ویلا و سوئیت در رودبار از طریق سایت هومسا اقدام کنید.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با ییلاق سی دشت، یکی از مناطق زیبا، خاص و جذاب استان گیلان و ایران آشنا کنیم. جاهای دیدنی اطراف این منطقه را به شما معرفی کردیم. از آب‌و‌هوای منطقه گفتیم، بهترین زمان سفر را بایتان بازگو کردیم و در مورد طبیعت و زیبایی‌های این ییلاق حرف زدیم. مسیرهای رسیدن و دسترسی به این ییلاق چشم‌نواز‌ را برایتان عنوان کردیم و در آخر پیشنهاداتی پیشنهاداتی برای یک اقامت دلچسب به شما ارائه کردیم.

‫5 دیدگاه ها

    1. سیناجان
      در بخش “مسیر دسترسی به ییلاق سی دشت” درباره اینکه چطور می‌تونی خودت رو به سی دشت برسونی توضیح دادیم

  1. انصافا گیلان یکی سرزمین های بهشتی دنیاست. انقد جای دیدنی داره که نمیدونی برای کجاش رو بگردی. اینکه مناطق دیدنی و شهرهای دیدنی گیلان رو معرفی می کنید خیلی جای تقدیر و تشکر داره. دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا