ایران‌ را بگردیمتهران‌گردیجاهای تفریحیجاهای دیدنی

پارک ملت تهران ؛ سرسبز و جذاب برای همه

پارک ملت تهران، پارکی سرسبز و مناسب برای پیک‌نیک‌های آخر هفته، گشت‌وگذار با دوستان و یا پیاده‌روی و اسکیت و سایر بازی‌ها است. این پارک در شمال تهران واقع شده است و با مساحت 30 هکتاری یکی از پارک‌های بزرگ این شهر محسوب می‌شود.

از لحظه‌ای که در پارک قدم می‌گذارید از هر سن و قشری آدم می‌بینید؛ افرادی که حتی تا پاسی از شب، هرکدام به کاری مشغولند؛ جمع‌های خانوادگی که این پارک را برای پیک‌نیک انتخاب کرده‌اند، جوانان و نوجوانانی که برای اسکیت‌سواری و دوچرخه‌سواری به اینجا آمده‌اند، سینما دوستانی که مقصد نهایی‌شان پردیس سینمایی ملت است و افرادی که تنها یا با اکیپ‌های دوستانه مشغول پیاده‌روی یا بازی هستند. پارک ملت تهران یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

برای آشنایی با قسمت‌های مختلف این پارک تا انتهای این مطلب با ما همراه ما باشید.

پارک ملت تهران کجاست؟

پارک ملت در قلب خیابان شلوغ و پر رفت‌وآمد ولیعصر ساخته شده است. ضلع شرقی آن به خیابان ولی‌عصر و ضلع جنوبی به بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی (نیایش سابق) محدود می‌شود. همسایه‌ی ضلع غربی آن مجموعه ورزشی انقلاب و همسایه‌ی شمالی‌اش ساختمان مرکزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.

معرفی پارک ملت تهران

پارک ملت تهران

ساخت پارک ملت تهران به دستور فرح پهلوی در سال 1345 در زمینی بایر شروع شد و اتمام آن تا سال 1353 طول کشید. نام آن تا قبل از انقلاب پارک شاهنشاهی بود و پس از آن به ملت تغییر نام یافت.

این پارک در دو فاز ساخته شد؛ فاز اول آن بخشی به‌موازات خیابان ولیعصر و قسمتی از پیاده‌رو را در برمی‌گرفت و ساخت آن تا سال 1347 طول کشید. فاز دوم پارک که امروزه نقش مهمی در زیبایی پارک دارد، شامل دو بخش تپه‌ای زیبا یعنی جنگل‌کاری‌های سمت سازمان صداوسیما و چمن‌کاری و گل‌کاری‌های سمت بزرگراه نیایش و خیابان سئول است، در سال 1353 به بهره‌برداری رسید.

مساحت بسیار وسیعی از این پارک 30 هکتاری، چمن‌کاری و بخش عظیمی از شمال پارک به مساحت 3.2 هکتار جنگل‌کاری شده است. قسمت جنگلی پارک طبیعت و منظره فوق‌العاده‌ای دارد و درختان متنوع و زیبایی روی تپه‌های چمن‌کاری کاشته شده است.

تنوع گیاهی موجود در این پارک به 120 می‌رسد و در قسمت جنگلی آن  درختانی همچون سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد و نشاهای فصلی کاشته شده است.

بخش دیگری از پارک به مساحت 2 کیلومتر با گل‌هایی مانند مثل رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز زیبا و دیدنی شده است.

بیشتر بخوانید: پارک های جنگلی تهران

مسیر دسترسی به پارک ملت تهران

چطور بریم پارک ملت تهران

برای رفتن به پارک ملت می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های شهری، اتوبوس بی آر تی، مترو یا اتومبیل شخصی خود را به پارک برسانید.

  • رفتن به پارک ملت با اتوبوس‌

 برای دسترسی به پارک ملت تهران می‌توانید سوار اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه‌آهن یا اتوبوس‌های خط چهارراه پارک وی-راه‌آهن شوید؛ سپس در ایستگاه نیایش یا پارک ملت پیاده شوید و به سمت پارک بروید.

  • رفتن به پارک ملت با تاکسی

یکی دیگر از وسایل نقلیه که می‌توانید با آن به پارک ملت بروید تاکسی است. ابتدا باید با تاکسی‌های پایانه ونک خود را به میدان ونک برسانید و سپس با اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه‌آهن یا اتوبوس‌های مسیر چهارراه پارک وی-راه‌آهن به پارک بروید.

  • رفتن به پارک ملت تهران با مترو

یکی از گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی در تهران شلوغ و پرترافیک مترو است. البته برای رفتن به پارک ملت باید پس پیاده شدن از مترو باز هم سوار تاکسی یا اتوبوس شوید. شما باید در ایستگاه‌های مترو جهاد یا فاطمی، صدر و میرداماد پیاده شوید و سپس با تاکسی یا اتوبوس به سمت پارک ملت بروید.

  • رفتن به پارک ملت با خودروی شخصی

اتومبیل شخصی گزینه دیگری برای رسیدن به پارک ملت است. از اتوبان‌های نیایش، کردستان و مدرس دسترسی خوبی برای رسیدن به این پارک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کافه بردگیم در تهران

دیدنی‌های پارک ملت تهران

گوشه گوشه این پارک پر از جاهای دیدنی است. در ادامه همراه ما باشید تا بخش‌های مختلف این پارک را به شما معرفی کنیم.

ورودی پارک ملت

ورودی پارک ملت تهران

زیبایی ورودی پارک ملت افراد بیرون از پارک را جذب خود می‌کند؛ انگار آب‌نمای کوچک، گل‌های زیبا،  درختان سر به فلک کشیده و مجسمه‌های هنری زیبایی که در قسمت ورودی قرار دارند به افراد خوش‌آمد می‌گویند.

سنگ‌فرش قسمت وردی پارک کاملا صاف و صیقلی است و مکان بسیار مناسبی برای اسکیت‌سواری و اسکوترسواری است. در این قسمت همچنین می‌توان با خیال راحت از ماشین کنترلی استفاده کرد.

رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه هومسا

آب نمای پله‌ای پارک ملت

آبنمای پارک ملت تهران

پس از اینکه ورودی پارک را پشت سر گذاشتید، به آب نمای مرکزی پاک که به‌صورت پلکانی ساخته شده است می‌رسید. این آب‌نما جلوه بسیار زیبایی را به فضای پارک بخشیده است.

صدای شرشر آب فواره‌های آب‌نما که در فضا طنین‌انداز است و سردیس‌های زیبای مشاهیری چون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج، که در اطراف این آب‌نما نصب‌ شده‌اند، زیبایی آن را تکمیل می‌کنند. در بالای آب‌نما هم مجسمه امیرکبیر صدراعظم خردمند ناصرالدین‌شاه نصب ‌شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز خرید تهران

مجسمه‌های پارک ملت

مجسمه های پارک ملت تهران

در دوره‌های مختلف، مسابقات و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی مختلفی در این پارک برگزارشده و مجسمه‌های متنوع سنگی، چوبی و فلزی توسط هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی ساخته شده است. ازاین‌رو در پارک ملت مجسمه‌های زیادی می‌بینید از تندیس‌ها و سردیس‌های رئال گرفته تا اشکال انتزاعی.

معروف‌ترین مجسمه‌های این پارک مجسمه امیرکبیر و مجسمه مادر است. تندیس امیرکبیر در سال 1356 توسط ابوالحسن صدیقی (مجسمه‌ساز معروف ایرانی و شاگرد کمال‌الملک) در ایتالیا ساخته و در سال 1389 به ایران منتقل شد.

مجسمه مادر پارک ملت تهران در مرکز پارک قرار دارد و مادری را نشان می‌دهد که فرزند خردسال خویش را به آغوش کشیده است و مادر و فرند با مهر و عطوفت به هم چشم دوخته‌اند.

از دیگر مجسمه‌های این پارک می‌توان به مجسمه‌ی زیبای مرد انگلیسی اشاره کرد؛ مردی با کلاه و بارانی، کیفی که در دست دارد و چتری که روی سرش گرفته است.

مجسمه دهقان فداکار یکی دیگر از مجسمه‌های این پارک است. این مجسمه ریزعلی خواجوی را با چوبی که پیراهن خود را به آن بسته تا به قطار اخطار دهد که کوه ریزش کرده را نشان می‌دهد.

دریاچه مصنوعی پارک ملت

دریاچه پارک ملت

از پله‌های آب نمای پلکانی که بالا بروید در قسمت شمالی پارک به دریاچه مصنوعی می‌رسید که چشم‌انداز منحصربه‌فردی را به پارک بخشیده است. در این دریاچه ماهی، قورباغه و اردک زندگی می‌کنند. روی دریاچه یک پل فلزی ساخته‌شده که بالای آن مکان بسیار مناسبی برای عکاسی از زیبایی‌های پارک است.  قدم‌زدن روی پل و بر فراز دریاچه حس خوبی دارد.

قطار دودی پارک ملت

قطار دودی پارک ملت تهران

اولین قطار دیزلی ایران که در زمان ناصرالدین شاه، همراه و همسفر مردم تهران به حرم شاه عبدالعظیم بوده است و اکنون در ضلع غربی پارک و روی ریل خود دوران بازنشستگی را سپری می‌کند. قدمت این قطار دودی مربوط به سال 1265 است.

باغ‌وحش کوچک پارک ملت

باغ وحش پارک ملت

این پارک برای خود شهرفرنگی است و هر نوع سلیقه‌ای را ارضا می‌کند. علاوه بر آب‌نما، فضای درختکاری‌شده و  مجسمه‌های فراوان، در قسمت غربی پارک ‌یک باغ‌وحش کوچک جود دارد که دوستداران حیوانات می‌توانند از انواع حیوان مانند مارال، گوزن شاخ‌دار، شترمرغ، میمون، بز کوهی، آهو، غزال، خرگوش و همچنین پرندگانی مانند عقاب، کرکس، طاووس، فنچ، قو، طوطی، مرغابی، جغد و مرغ عشق بازدید کنند و در کنار قفس آن‌ها عکس یادگاری بگیرند.

سازه تعاملی شهری پارک ملت

سازه های تعاملی شهری پارک ملت

مابین پارک ملت و پردیس سینمایی سازه فولادی بسیار زیبایی توسط شاگردان مهدی کامبوزیا و زیر نظر ایشان به‌عنوان استاد راهنما ساخته شده است. این اثر بسیار زیبا و چشم‌نواز توانست در بین 32 اثر مقام اول سایت آرک دیلی را کسب کند.

از نظر کارشناس‌های آرک دیلی این سازه در عین پیچیدگی طراحی بسیار هنری دارد که با استفاده از چند تکه فولاد فرورفته در خاک در جای خود محکم شده است و پایداری و تعلیق را توأم با یکدیگر نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هیومن پارک

آب‌نمای موزیکال پارک ملت

آبنمای موزیکال پارک ملت

در دریاچه مصنوعی پارک ملت تهران یک آب نمای موزیکال وجود دارد که در شب‌ها نمای بسیار ویژه و دل‌نشینی دارد. هارمونی رنگ و نور و موسیقی و رقص آب، هنگام روشن‌بودن آب‌نما هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

پردیس سینمایی پارک ملت

پردیس سینمایی پارک ملت

پردیس سینمایی ملت به مساحت 6 هزار مترمربع در منتهی‌الیه جنوب غربی پارک ساخته شده است. ساحتمان این پردیس سینمایی طراحی منحصربه‌فردی دارد و دارای 11 سالن نمایش و یک سالن مخصوص تجمعات فرهنگی است.

همچنین در این مجموعه یک گالری با امکانات پیشرفته نورپردازی جهت برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری وجود دارد.

از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه، پارکینگ و کافه کتاب شاره کرد.

سینما 4 بعدی

سینما 4بعدی پارک ملت

تکمیل‌کننده تفریحات و خوش‌گذرانی‌های پارک ملت، سینما 4 بعدی است که در ضلع غربی پارک ساخته شده است. بازدید از این سینما یک تجربه هیجان‌انگیز است که فقط به دیدن فیلم با عینک مخصوص محدود نمی‌شود اینجا افکت‌هایی مانند تحریک پا، وزش باد، طوفان، نورهای رنگی، رعدوبرق، باد از پشت سر، پاشیدن آب و لرزش صندلی ، هیجان تماشای فیلم را برای شما چند برابر می‌کنند.

پیک‌نیک و عکاسی

پیک نیک در پارک ملت

عکس از: وحید احمدی، خبرگزاری تسنیم

یکی از تفریحاتی که می‌توان در پارک ملت تجربه کرد، پیک‌نیک و دور همی به‌اتفاق خانواده و دوستان است. نشستن زیر سایه وسیع درختان سر به فلک کشیده پارک در هوای آفتابی، گپ و گفت دوستانه و عکاسی در طبیعت زیبای پارک حسابی کیف شما را کوک می‌کند.

پاییز پارک ملت تهران بسیار رنگارنگ و زیبا و محل بسیار مناسبی برای عکاسی است اگر در پاییز به این پارک بروید افراد زیادی را مشغول عکاسی با برگ‌های زرد و نارنجی روی زمین خواهید دید.

امکانات تفریحی ورزشی پارک ملت تهران

امکانات ورزشی پارک ملت تهران

پارک ملت از امکانات تفریحی‌ورزشی خوبی برای کودکان و بزرگ‌سالان برخوردار است؛ دو فضای بازی کودک یکی در نزدیکی خیابان ولیعصر در بلوار پارک و دیگری در پشت پردیس سینمایی و در ضلع جنوبی پارک ساخته ‌شده است.

از امکانات ورزشی پارک ملت که افراد را جذب این پارک می‌کند و پویایی خاصی را بین مردم ایجاد می‌کند می‌توان تنیس روی میز، فوتبال دستی، زمین ‌بازی بدمینتون، زمین بازی والیبال، میز شطرنج و مسیرهای طولانی و هموار برای پیاده‌روی و دویدن را نام برد.

این پارک دارای فضای مناسبی برای ورزش صبحگاهی است و اگر صبح به آنجا بروید افرادی را خواهید دید که به‌صورت گروهی ورزش می‌کنند. همچنین در قسمت‌های مختلفی از پارک وسایل ورزش همگانی در اختیار عموم قرار گرفته است.

سایر امکانات پارک ملت تهران

پارک علاوه بر امکانات تفریحی و گردشگری ذکرشده دارای امکانات رفاهی مانند کافه‌، رستوران‌، نیمکت، آلاچیق، پارکینگ، بوفه، سرویس‌های بهداشتی متعدد، نمازخانه، آبخوری، کلینیک گل و گیاه هم هست.

سایر پارک‌ های تهران

پارک لاله تهران

بازدید از همه‌ جاذبه‌های تهران یکی‌ دو روزه تمام نمی‌شود این شهر پر از موزه‌ها و خانه‌های تاریخی و خیابان‌های منحصربه‌فرد و مراکز خرید و مراکز تفریحی است. اگر قصدتان بازدید از پارک است، از بین پارک‌های بی‌شماری تهران برخی از آن‌ها خاص‌تر هستند و برای بازدیدهای بعدی خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

  • بوستان لاله
  • پارک ساعی
  • پارک هنرمندان
  • پارک آب و آتش
  • پارک جمشیدیه، پارک سنگی تهران
  • پارک شهر، قدیمی‌ترین بوستان تهران
  • پارک شفق، پارکی با معماری خاص
  • پارک قیطریه تهران، یکی از زیباترین پارک‌های تهران
  • پارک چیتگر، بزرگ‌ترین پارک جنگلی تهران
  • پارک دانشجو

اقامت در تهران

تهران کجا اقامت کنیم؟

اگر از شهرهایی به غیر از تهران به این شهر سفر کنید، برای تجربه یک سفر خوب و خاطره‌انگیز نیاز به یک محل اقامت مناسب هم خواهید داشت. بسته به اینکه سفر شما چندروزه است می‌توانید برای اقامت در تهران اقدام کنید. ما در سایت هومسا امکان رزرو اقامتگاه‌های متنوعی مانند سوئیت، آپارتمان، ویلا و هتل را برایتان فراهم کرده‌ایم تا با خیال راحت از سفر خود لذت ببرید.

 جمع بندی

پارک ملت تهران با داشتن امکانات رفاهی تفریحی متنوع و از همه مهم‌تر طبیعت سرسبزی که دارد بسیار محبوب و مورد توجه است. طبق نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، نخستین بوستانی که تهرانی‌ها به یک مهمان غیر تهرانی پیشنهاد می‌دهند پارک ملت است.

چه ساکن پایتخت هستید یا شهرهای دیگر می‌توانید بازدید از این پارک را در برنامه خود بگنجانید و همراه با خانواده، دوستان یا حتی به‌تنهایی از فضای آن لذت ببرید.

یک دیدگاه

  1. ازون پاتقای قدیمی تهرانه … خیلی امکاناتم بهش اضافه شده , سینماشو امتحان نکردم ولی قایق سواریش خوبه , واسه منی که حیوون خونگی دارم پارک خوبیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا