ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحی

مسیرهای پیاده‌ روی در تهران؛ هم فال و هم تماشا

برای خیلی از ما پیاده‌روی در کوچه پس کوچه‌های تهران و خیابان‌های شلوغش آرامش و در عین حال هیجانی دارد که می‌توان ساعت‌ها به آن مشغول بود. مسیرهای پیاده‌روی در تهران اغلب بافت قدیم، مرکز و شمال شهر را شامل می‌شود که در این مقاله از سایت اجاره سوئیت و ویلا هومسا چند مورد آن را توضیح می‌دهیم. سبک و سیاق تهران‌گردی دقیقا به علایق ما بستگی دارد، بعضی افراد جاهای دیدنی تهران در پاییز را انتخاب می‌کنند تا از رنگ‌و‌لعاب این فصل و شهر جانی دوباره بگیرند. بعضی از افراد به مکان‌های تاریخی تهران می‌روند و بخش بزرگی از تاریخ قاجار و پهلوی را در نقش‌و‌نگار بناها و آثار باقی‌مانده دنبال می‌کنند. تهران شهر بزرگی‌ست و برای سلایق مختلف پیشنهادهای متنوعی دارد. از قصه دور نشویم، کتانی‌های خودتان را بپوشید و با ما قدم بزنید.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

یک روز پیاده در تهران

اگر از آن گردشگران یا افرادی هستید که دلتان می‌خواهد یک موزیک برای خودتان گوش بدهید و راهی خیابان‌های تهران شوید، ما برای‌تان دو مسیر جذاب معرفی می‌کنیم که در این مسیر می‌توان ساعت‌ها و یک روز کامل را قدم زد و لذت برد.

از بازار بزرگ تا خیابان سی تیر

یکی از شلوغ‌ترین جاهای تهران بازار بزرگ یا همان بازار 15 خرداد است که از معروف‌ترین مراکز خرید تهران به شمار می‌آید. بخشی از این بازار در فضای سرپوشیده قدیمی است که معمولا در هر شهری نمونه‌های آن را می‌بینیم و بزرگ‌ترین آن‌ها بازار تبریز است. این بازار در حال حاضر به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران ثبت شده است. گشت‌و‌گذار در بازار بزرگ تهران نیز به چند ساعت ختم نمی‌شود؛ اما می‌توان گذری در آن داشت و بعد به سراغ کاخ گلستان رفت؛ کاخی تاریخی که معماری و کاشیکاری‌های زیبای آن به یکی از سوژه‌های عکاسان تبدیل شده است. این منطقه از تهران به عنوان منطقه گردشگری انتخاب شده و سال‌های اخیر اتفاقات جذابی در آن افتاده است. یکی از این جاذبه‌ها، پیاده‌روی در محله عودلاجان و بازارچه سنتی آن خواهد بود که شما را ازهیاهو و شلوغی پایتخت به محله‌ای دنج و آرام می‌کشد. اگر به بازدید از خانه‌های تاریخی تهران علاقه دارید، بازدید از سرای کاظمی، خانه شهید مدرس و خانه مهرانگیز کامبیز را در این محله را از دست ندهید. ادامه این مسیر پیاده روی شما را از پامنار به سمت خیابان امام خمینی و در نهایت سی تیر می‌کشاند. در همین خیابان سر در باغ ملی را می‌بینید که با تزئینات زیبا و فاخرش شما را به گشت در موزه ملک دعوت می‌کند. موزه ملی در ابتدای خیابان سی تیر قرار گرفته که معمولا مخاطب آن علاقه‌مندان به تاریخ و باستان شناسی هستند. پیشنهاد می‌کنم پیاده روی در خیابان سی تیر را در لیست جاهای دیدنی تهران در شب قرار دهید چرا که این خیابان به یکی از پاتوق‌های شبانه اهالی شکم بدل شده و با کافه و رستوران‌های سیار و همیشه بیدارش حال و هوای خاصی به مسیر پیاده‌ روی ما در تهران می‌دهد.

بازار بزرگ تهران

در امتداد خیابان ولیعصر تا تکیه تجریش

خیابان ولیعصر تهران یکی از جذاب‌ترین خیابان‌ها برای پیاده روی است که از میدان راه آهن شروع می‌شود و تا میدان تجریش حدود 18 کیلومتر ادامه پیدا می‌کند. خیابانی با چنارهای بلند که زیبایی آن در هر فصل سال به چشم می‌آید، هر چند از آن درخت‌ها چیز زیادی نمانده و شاید آن تصویر سال‌های گذشته را فقط بتوان در مسیر پل پارک وی تا میدان تجریش دید. ابتدای این مسیر پیاده روی در تهران از محله‌ی امیریه و بافت قدیم شهر می‌گذرد و به چهارراه ولیعصر می‌رسد؛ جایی که بیشتر به پاتوق هنرمندها معروف شده و به واسطه ساختمان باشکوه تئاتر شهر و اهالی تئاتر رونق زیادی گرفته است. پارک ملت و پارک ساعی در خیابان ولیعصر قرار گرفته و در یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی در پاییز به شمار می‌آید. اوج لذت این مسیر پیاده روی در تهران از پل پارک وی شروع می‌شود؛ قدم زدن در مسیر درختان سر به فلک کشیده و آب و هوای مطبوع خیابان در کنار باغ موزه فردوس و کافه رستوران‌های جذابش را نمی‌توان از دست داد.

خیابان ولیعصر تهران

چند ساعت پیاده در تهران

اگر روز و مسیر‌های پیاده روی در تهران را به خوبی انتخاب نکنیم، از قدم زدن در این شهر شلوغ چیزی جز آلودگی بصری و صوتی و هوا نصیبمان نمی‌شود. در ادامه به معرفی چند مکان مناسب برای پیاده روی‌های کوتاه در تهران می‌پردازیم.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

پارک قیطریه؛ یک مسیر تکرار نشدنی

پارک قیطریه یک باغ جنگلی بوده که به مرور و در سال 1372 به بوستان تبدیل شد. این پارک در خیابانی به همین نام در شمال تهران قرار گرفته که جزو خیابان‌های شلوغ و پرتردد است. در اطراف آن نیز رستوران و کافه‌های جذابی وجود دارد که بعد از گشت و گذار و پیاده روی می‌توان سری به آنها زد. زمین‌های سنگفرش پارک قیطریه مسیر مناسبی برای قدم زدن پیش روی شما می‌گذارد و امکانات ورزشی و تفریحی رایگان پارک می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کند. پارک قیطریه پتانسیل این را دارد که ساعت‌های بیشتری را در آن بگذرانید و حتی بخواهید بعد از یک طبیعت گردی کوتاه در آلاچیق استراحت کنید. پارک قیطریه در خیابان قیطریه، قبل از میدان پیروز و جنب خیابان روشنگر قرار گرفته که با خودرو شخصی یا مترو دسترسی آسانی فراهم می‌کند.

پارک قیطریه

بام لند؛ پیاده روی به بهانه گردش و خرید

غرب تهران به یکی از نقاط جذاب گردشگری تبدیل شده که به واسطه سرمایه گذاری‌های تجاری رونق بیشتری هم گرفته است. دریاچه خلیج فارس در منطقه 22 و مجموعه تجاری بام لند یکی دیگر از مسیرهای پیاده روی در تهران است که معمولا صبح‌های شلوغ برای پیاده روی و شب‌های پر رفت و آمدی برای تفریح و خوشگذرانی تجربه می‌کند. بهترین مسیر پیاده روی این محوطه دور دریاچه است که از سمت بافت جنگلی، پیست قایق سواری و شهربازی شروع و به سمت بام لند و مراکز تجاری تفریحی دیگر منتهی می‌شود.

بام لند

دربند گردی؛ هم خوشگذرانی و هم کوهنوردی

دربند اگر چه یک منطقه کوهستانی است، اما به خاطر رستوران‌های سنتی و رنگارنگش به یکی از مراکز تفریحی بدل شده که هر فرد با هر سلیقه‌ای آن را انتخاب می‌کند. قدم‌به‌قدمِ کوه دربند با سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها و کافه‌های دنج و راحتی احاطه شده که می‌توانند آخر هفته جذابی را برای‌تان رقم بزنند. در مسیر پیاده‌روی با انواع غرفه‌ها و مغازه‌هایی روبه رو می‌شوید که با انواع لواشک و خوراکی‌های ترش و خوشمزه توجه شما را جلب می‌کنند. اگر بتوانید از این خوراکی‌های خوش آب‌و‌رنگ دل بکنید در مسیر کوهستانی قرار می‌گیرید که نسبتا خلوت‌تر است. پیاده‌روی از این جا به بعد سنگین‌تر می‌شود، بنابراین نیاز به آمادگی جسمانی بیشتر و تجهیزات مناسبت‌تری است.

دربند

پل طبیعت؛ پیاده روی بر روی اتوبان

یکی از سازه‌های جذاب معماری معاصر ایران، پل طبیعت است که پارک جنگلی طالقانی و بوستان آب و آتش را به هم وصل می‌کند. مسیر پیاده روی در این منطقه به هیچ وجه شما را خسته نمی‌کند، چرا که هر جای آن به شکلی متنوع است و اوج لذت آن بر روی پل طبیعت تجربه می‌شود. تماشای تهران شلوغ و تردد خودروها در اتوبان مدرس بر روی پل طبیعت هیجان دلچسبی خواهد داشت که در هر زمان از روز و هر فصلی از سال جذابیت خودش را دارد.

پارک طالقانی

بلوار کشاورز؛ بلوار خاطره‌های تهران

تاریخ در بعضی از مناطق تهران همچنان وجود دارد، حتی اگر خیلی رنگ و نشانی از آن باقی نمانده باشد. بلوار الیزابت یا همان بلوار کشاورز یکی از همین مکان‌هاست که هم در گذشته و هم الان از خیابان‌های محبوب تهرانی‌ها بوده و هست. در میانه‌ی بلوار کشاورز، نهری وجود دارد که در سال‌های قبل از رودخانه کرج منشعب می‌شده و به سمت اراضی بهجت آباد ادامه پیدا می‌کرده.  قدم زدن در کنار بلوار کشاورز تا پارک لاله یکی دیگر از مسیرهای پیاده روی در تهران است که حدود دو ساعتی از شما زمان می‌برد.

بیشتر بخوانید: درکه تهران

پارک لاله

کلام آخر

تهران همیشه و برای هر سلیقه‌ای پیشنهادات جذابی داشته که هر کسی به فراخور سلیقه و بودجه خودش از آن جاذبه‌ها استفاده می‌کند. پیاده روی در تهران تفرح جذابی است که مخاطبان خاص خودش را دارد، ساعت‌هایی که در بین مردم یا جاهای دیدنی قدم می‌زنید و تجربه متفاوتی به دست می‌آورید. بدون شک آب و هوا در این تجربه تأثیر بسزایی خواهد داشت. در این مقاله به معرفی چند مسیر کوتاه و طولانی برای پیاده روی پرداختیم اما می‌دانیم این مسیرها به چند مورد محدود نمی‌شود. اگر تجربه‌ای از پیاده روی در تهران دارید برای ما بنویسید.

یک دیدگاه

  1. پارک قیطریه
    بام تهران
    خیابان ولیعصر
    شدیدا توصیه میکنم مخصوصا بهار و پائیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا