ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمال

آبشار شاهاندشت مرتفع‌ترین آبشار مازندران

جاذبه‌های طبیعی و بودن در دل طبیعت، همیشه یکی از مقاصد گردشگری است که به شما کمک می‌کند چند روزی را از هیاهوی شهر دور باشید و با انرژی مضاعف به محل زندگی تان یا سر کارتان برگردید. یکی از مناطق بکر و جاهای دیدنی شمال آبشار شاهاندشت است که در روستای شنگلده و استان مازندران قرار دارد. این آبشار با تهران و آمل فاصله چندانی ندارد و تقریبا از هر دو شهر 80 کیلومتر فاصله دارد و همین عامل خوبی برای سفرهای یک روزه و جاهای دیدنی اطراف تهران است. این آبشار در میان کوه و جنگل قرار گرفته است و یکی از دلایل بکر بودن این منطقه هم همین است.

منشا این آبشار منطقه‌ای به اسم تنگه الیاس است که آب گوارا و زلال آن از طریق زمین به سمت شاهاندشت سرازیر می‌شود. البته این تنگه سرچشمه 8 تا 10 چشمه دیگر است.

چرا باید آبشار شاهاندشت را ببینیم؟

آبشار شاهان دشت

این آبشار یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آبشار شاهاندشت از میان صخره‌ها راه خود را باز می‌کند و در میان دره جاری می‌شود. وقتی بعد از راهپیمایی سخت و طولانی به آبشار می‌رسید و در مقابل آن می‌ایستید، محو زیبایی‌های بی‌نظیر آن می‌شوید. هوای خنک در کنار قطرات ریز آبی که سروصورت شما را نوازش می‌کند، باعث می‌شود دل‌تان بخواهد ساعت‌ها کنار آبشار بمانید و از آب‌بازی در کنار آن لذت ببرید.

ارتفاع آبشار شاهاندشت 62 متر است و همین بلندی باعث می‌شود تا آب با سرعت زیاد به سنگ‌ها برخورد کند و صدای پرابهتی ایجاد کند. اگر به عکاسی علاقه‌مندید، این منطقه را از دست ندهید و ترجیحا بهار یا تابستان را برای سفر انتخاب کنید. آبشار شاهاندشت یکی از بهترین مناطق طبیعی ایران است که می توانید آن را برای یه سفر یک روزه به شمال آن را انتخاب کنید.

زمان رفتن به آبشار شاهاندشت

برای رفتن به این آبشار بهتر است فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید. چون در فصل پاییز و زمستان نه تنها مسیر رسیدن به آبشار مناسب نیست بلکه آبشار به طور یخ می‌زند. اگر می‌خواهید بهترین زمان برای رسیدن به این آبشار را بدانید، از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر زمان خوبی است. در این بازه زمانی هم هوا خنک است و هم طبیعت بی‌اندازه زیباست.

لوازم مورد نیاز برای سفر به شاهاندشت

طی کردن مسیر آبشار شاهاندشت مثل خیلی از مسیرهای طبیعت‌گردی دیگر نیاز به لوازم بخصوصی دارد.

  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • لباس مناسب
  • لباس اضافه
  • کیسه زباله
  • کوله سبک و ضدآب ترجیحا
  • خوراکی و غذاهای سبک و قابل نگهداری
  • کلاه و عینک آفتابی
  • کرم ضدآفتاب
  • پماد ضد حشره و داروهای مسکن
  • و چراغ قوه

آبشار شاهاندشت1

آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار شاهاندشت کجاست؟ آبشار شاهاندشت در روستای شنگلده قرار دارد. اگر می‌خواهید به آبشار شاهاندشت که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود سر بزنید، باید وارد جاده هراز شوید. تقریبا در 86 کیلومتری تهران، منطقه‌ای به نام گزنک و روستای شنگلده وجود دارد که به یک پل فلزی روی رودخانه هراز می‌رسید. این پل فلزی پل وارنا است که از بالای پل هم می‌توانید آبشار شاهاندشت را ببینید.

پس از عبور از پل و ورود به گذرگاه منطقه امیری، وارد یک جاده آسفالته می‌شوید. در سمت راست‌تان جاده‌ای وجود دارد که شما را به روستای شاهاندشت می‌رساند. از روستا دو مسیر به آبشار وجود دارد که یکی از آن‌ها به بالای آبشار می‌رسد و دیگری به پای آبشار. بسته به قصدی که از سفر دارید، مسیر رفتن را انتخاب کنید. پس از گذر از دل کوه و جنگل به آبشار نزدیک می‌شوید. برای رسیدن به آبشار باید کمی پیاده‌روی کنید پس کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آبشار لاتون

جاهای دیدنی شمال نزدیک به آبشار شاهاندشت

زیباترین جای شمال بعد از شاهاندشت کجاست ؟ در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین جای شمال می‌پردازیم.

قلعه ملک بهمن

یکی از جاهای دیدنی و مناطق بکر شمال که هم نزدیک به این آبشار است و هم یک اثر باستانی محسوب می‌شود، قلعه ملک بهمن است. قدمت این قلعه به چندین هزار سال برمی‌گردد و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های سنگی ایران است که در کوه‌های البرز قرار دارد. این قلعه در سال 1005 هجری توسط شاه عباس صفوی فتح شد و پس از آن به شکل امروزی خود درآمده است. به این قلعه، قلعه ملک قلاع هم می‌گویند.

جنگل الیمستان

در فاصله بسیار کمی از آبشار شاهان دشت به یکی دیگر از جاهای دیدنی و نه چندان بکر شمال به نام جنگل الیمستان می‌رسید. این جنگل یک محل مناسب برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان است. درختان سربه‌فلک‌کشیده با منظره کوه دماوند و جاده بی‌نظیر، تصویری رویایی از یک جنگل را برای‌تان تداعی می‌کند. این جنگل شیب زیادی دارد و اگر کودک خردسال یا فرد سالمند همراه‌تان است، بهتر است به این جنگل نروید.

جنگل الیمستان

مرتع زیبای فلالس

یکی دیگر از مناطق بکر و جاهای دیدنی شمال که در روستای شاهاندشت قرار دارد، مرتع فلالس یا پلالس است. این منطقه در ارتفاع 2700 تا 2900 متر از سطح دریا قرار دارد و به خاطر وجود صخره‌ها و کوه‌های زیبا منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود آورده است. این منطقه از پوشش گیاهی متنوعی از جمله گیاهان دارویی و معطر و پوشش جانوری خاصی مانند قوچ، بز کوهی و حتی خرس تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: آبشار آسیاب خرابه

دشت آزو

یکی دیگر از مناطق بکر شمال دشت آزو است که به عروس دشت‌های البرز معروف است و در ارتفاعات روستای نوا در استان مازندران قرار دارد. باغ‌های گیلاس و آلو در این منطقه به وفور وجود دارد. اگرچه این منطقه در فصل زمستان صعب‌العبور است، اما در تابستان بهترین زمان برای دیدن دشت سرسبز این منطقه است. قله پاشوره یکی از جاهای دیدنی شمال در دشت آزو است. اگر قصد سفر به مازندران را دارید حتما گردش در دشت آزو را در برنامه خود قرار دهید. صعود به این قله به 8 ساعت کوهپیمایی نیاز دارد که پس از صعود به سادگی می‌توانید شمال قله دماوند را ببینید. کلبه‌ها و چشمه‌های اطراف این دشت هم دیدنی هستند. شاید بتوان گفت بهترین جای شمال برای مسافرت رفتن به دشت آزو و آبشار شاهاندشت است.

دشت آزو

اقامت در نزدیک آبشار

بعد از گشت‌و‌گذار در بهترین جای شمال برای مسافرت در تابستان به استراحت نیاز دارید. هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی در این منطقه قرار دارد که می توانید از آن‌ها استفاده کنید. خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم بهترین مکان برای شب ماندن و استراحت است. در این اقامتگاه‌ها می‌توانید با بومیان منطقه به صحبت بنشینید و در مورد فرهنگ و سنت‌هایی که دارند، سوال کنید.

اگر هم دوست ندارید می‌توانید بساط کمپینگ به پا کنید و از بودن در طبیعت لذت ببرید. در نزدیکی آبشار هم آلاچیق‌هایی وجود دارد که می‌توانید چادر مسافرتی با خود ببرید و آن جا چادرتان را برپا کنید. اگر شب را در کمپ می مانید، حتما کیسه خواب و پتو مسافرتی همراه داشته باشید.

  • اگر می‌خواهید یک منظره خوب برای عکاسی از تمام طبقات آبشار داشته باشید، به بالای پل وارنا بروید و از آن‌جا عکس بگیرید.
  • برای خرید خوراکی و سایر وسایل لازم می‌توانید از مغازه‌هایی که در روستای شاهاندشت قرار دارند، استفاده کنید.
  • سرویس‌های بهداشتی در مساجد یا سفره خانه‌ها وجود دارد. یک سفره خانه هم در روستا قرار دارد.
  • لباس گرم همراه ببرید. بسته به ماهی که به این منطقه سفر می‌کنید، شاید هوا سرد باشد و نیاز به یک لباس گرم یا سوئیشرت داشته باشید.
  • اگر دوربین عکاسی همراه دارید، خیلی مراقب باشید چون دوربین ضد آب نیست و در این منطقه آب فراوان از ارتفاع زیادی به پایین می‌ریزد.
  • برای فرود از آبشار حتما باید آموزش دیده باشید و تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید پس بی‌گدار به آب نزنید و جان خود و همراهان‌تان را به خطر نیندازید. از قسمتی که به کارگاه معروف است و در دیواره‌های آبشار قرار دارد، استفاده کنید تا امنیت لازم تامین شود.
  • این منطقه در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است و تقریبا راه خیلی دشواری را باید طی کنید تا به آبشار یخ‌زده برسید. پس این دو فصل را برای بازدید از آبشار انتخاب نکنید.
  • برای بازدید از سایر جاهای دیدنی که نزدیک آبشار شاهاندشت هستند، لوازم ایمنی و امکانات لازم را همراه داشته باشید.
  • دیدن تابلوهای راهنما شما را برای رسیدن به مقصدتان راهنمایی خواهند کرد.
  • اگر می‌خواهید آبشارنوردی کنید، حتما باید آموزش دیده باشید یا از یک شخص حرفه‌ای کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه آبشار شاهاندشت را به شما معرفی کنیم. هرچند طبیعت زیبای این منطقه خصوصا خود آبشار را باید از نزدیک دید. در ادامه لوازم مورد نیاز و نکاتی که بیشتر جنبه ایمنی داشت را به شما معرفی کردیم. سپس از جاهای دیدنی اطراف آبشار که می توانید با یک برنامه ریزی دقیق از آن ها هم بازدید کنید صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما هم مفید بوده باشد. اگر تجربه ای از سفر به آبشار شاهاندشت دارید، خوشحال می‌شویم با ما مطرح کنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. آبشار خنکی که وجود داره برای سفر یه روزه و عکاسی واقعا فوق العاده است و توصیه میکنم.

  2. روستای شاهاندشت یکی از روستاهای زیبای جاده هرازه که بزرگترین آبشار مازندران یکی از جاذبه‌های اونه. ما از آبشار شاهاندشت و قلعه ملک بهمن ویدیویی تهیه کردیم که امیدواریم دیدنش براتون مفید باشه.
    https://www.aparat.com/v/zmy9V

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا