ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی انزلی ؛ گشت و گذار از تالاب انزلی تا منطقه‌ی آزاد

بندر انزلی از مهم‌ترین شهرهای شمال کشور و استان گیلان است که هر ساله مسافران بسیاری به آن سفر می‌کنند. مسافرانی که به گیلان سفر می‌کنند بعد از دیدن جاهای دیدنی رشت و جاهای دیدنی لاهیجان راهی انزلی می‌شوند. نام انزلی، تالاب انزلی را به یاد می‌آورد. تالابی که زیبایی منحصربه‌فردش، آن را محبوب گردشگران کرده است، اما جاهای دیدنی بندر انزلی محدود به تالاب انزلی نمی‌شود. بندرانزلی نه تنها یکی از مهم‌ترین بنادر شمال کشور، بلکه کل ایران است و اهمیت تجاری بازرگانی خود را از دوران صفویه گرفته است؛ زمانی که با عنوان دروازه‌ی اروپا، محلی پررونق برای تجارت ابریشم با مسکو بود. به دلیل قدمتی که این شهر بندری دارد، بناهای تاریخی مهمی نیز در آن به یادگار باقی مانده است. از طرفی این بندر به دلیل این که منطقه آزاد تجاری و صنعتی محسوب می‌شود، محل خوبی برای خرید کردن است.

جاذبه‌های طبیعی انزلی

  • تالاب انزلی

تالاب انزلی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی است که در ۴۰ کیلومتری شمال رشت و جنوب غربی شهرستان انزلی واقع شده است. این تالاب ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد و گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران را میزبانی می‌کند. ویژگی مهم تالاب انزلی شیرین بودن آب آن است که از رودخانه‌های اطراف تغذیه می‌شود و روی زیست‌بوم محدوده‌ی اطرافش تأثیر بسزایی دارد. آنچه تالاب انزلی را در نظر گردشگران جذاب کرده و آن را به یکی از جاذبه‌های طبیعی تبدیل نموده است، نیلوفرهای مردابی است که در این تالاب زیست می‌کنند و در اوخر بهار و اوایل تابستان گل می‌دهند.  برای دیدن زیبایی‌های این تالاب حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز است.

  • منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سرخانکل

این منطقه جزئی از تالاب دیدنی انزلی است و به دلیل اینکه پناهگاه گونه‌های متنوع پرندگان و آبزیان است؛ پرندگانی نظیر قو، انواع مرغابی، طاووسک، کاکایی و… در فصل زمستان به این تالاب کوچ می‌کنند. ماهیانی مانند سوف، کپور، اردک‌ ماهی این محدوده را به عنوان محل زندگی بومی خود انتخاب کرده‌اند و ماهی سفید و سفید کولی و سیاه‌کولی هم به این محدوده مهاجرت کرده‌اند. به دلیل همین غنا و تنوع زیستی است که منطقه‌ی سرخانکل به صورت یک زیستگاه حفاظت‌شده در آمده است.

منطقه‌ی-حفاظت‌شده‌ی-سرخانکل

  • ساحل جفرود

سواحل مختلفی برای لذت بردن از دریا در نزدیکی انزلی وجود دارند اما معروف‌ترین آن‌ها ساحل جفرود است که حدود نیم ساعت با بندر انزلی فاصله دارد. در نزدیکی این ساحل مجتمع تجاری-تفریحی هم وجود دارد که از جاذبه‌های تفریحی بندر انزلی است و شما می‌توانید از امکاناتی چون موتور چهارچرخ، جت‌اسکی، اسب‌سواری و… در کنار این ساحل بهره ببرید و ساعات لذت‌بخشی را در کنار خانواده داشته باشید.

  • پارک جنگلی انزلی

اگر اهل لذت بردن در فضای جنگل هستید و قصد رفتن به دل جنگل بکر را ندارید، بهترین گزینه به شما پارک جنگلی انزلی توصیه می‌شود. این پارک از جاذبه‌های طبیعی بندر انزلی است که توسط شهرداری این شهرستان برای اقامت گردشگران مناسب‌سازی شده است؛ از جمله آلاچیق‌هایی که برای سهولت اقامت افراد در جای جای این پارک ساخته شده و زمین بازی که کودکان بتوانند لذت بیشتری از حضور در این پارک ببرند. پارک جنگلی انزلی در انتهای جاده‌ی رشت-انزلی و در ورودی شرقی این شهر واقع شده است.

  • روستای اشپلا

این روستا از جاذبه‌های طبیعی بندر انزلی است و در جنوب تالاب انزلی قرار دارد. برای رسیدن به روستای اشپلا، لازم است از شهر به سمت جنوب حرکت کنید و بعد از عبور از روستای آبکنار، به مقصد برسید. یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی که در دل روستای اشپلا قرار دارد، یک پارک جنگلی است که در گذشته باغی خصوصی و متعلق به دو خانواده بود و بعدها به دلیل برخی مسائل قانونی، توسط شهرداری مصادره و به پارک جنگلی تبدیل شد.

  • روستای حسن‌رود

روستای حسن‌رود در ۲۰ کیلومتری جاده‌ی انزلی – رشت واقع شده و از روستاهای زیبا و دنج است که می‌توانید روزهای آرامی را در آنجا بگذرانید. از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به مرتع یا علف‌چر، آب‌بندان و استخر ماهی اشاره کرد.

جاذبه‌های تفریحی انزلی

  • کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

کشتی مسافرتی-تفریحی میرزا کوچک خان یک کشتی ساخت کشور ژاپن است و قدمت آن به سال ۱۹۷۱ می‌رسد. این کشتی ۵ طبقه، ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض، ۲۰ متر ارتفاع و۲۶ کابین درجه یک و دو با گنجایش حدود ۲۵۰ مسافر را دارد. مرکز اقامتی این کشتی در حد هتل ۴ ستاره است و سفری حدود ۴ ساعت در آب‌های دریای خزر انجام می‌دهد.

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی

  • دهکده‌ی ساحلی انزلی

دهکده‌ی ساحلی انزلی یکی از قدیمی‌ترین جاهای تفریحی بندر انزلی است و ساخت آن به سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد. این دهکده‌ی ساحلی امکاناتی چون ساحل شنای اختصاصی خانم‌ها و آقایان، رستوران، مسجد، فروشگاه و… را در خود جای داده  و در منطقه‌ی غازیان انزلی بین محله‌های شالیور و بی‌بی حوریه‌ی غازیان واقع ‌شده است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در بندر انزلی

  • آکواریوم انزلی

این مجموعه‌ی تفریحی جذاب به نام فانتستیک، سال ۱۳۹۷ در بندر انزلی افتتاح شد. طول تونل آکواریوم انزلی، ۴۰ متر است و بیش از ۲۰۰ گونه از ماهی‌ها و آبزیان را از تمام قاره‌های کره‌ی زمین در خود جای داده است. آکواریوم انزلی از نظر وسعت در ایران مقام نخست را دارد. علاوه بر آکواریوم، می‌توانید در بخش دیگری از این مجموعه، به بازدید از انواع مختلفی از پرندگان و خزندگانی که از مناطق مختلف دنیا گردآوری شده‌اند بپردازید. در کنار این‌ها، سالن بولینگ، لونا پارک، گیم‌لند، رستوران و کافی شاپ هم از امکاناتی است که در آکواریوم انزلی برای گردشگران فراهم است.

آکواریوم انزلی

جاذبه‌های تاریخی انزلی

  • حافظیه‌ی انزلی

بنایی است که در اصل محل نواختن و اجرای موسیقی بوده و در نزدیکی ساختمان شهرداری این شهر زیبا قرار دارد. نکته‌ی جالب توجه این است که ساخت بنای حافظیه‌ی انزلی به سال ۱۳۱۱ برمی‌گردد، در حالیکه ساخت خود بنای حافظیه‌ی شیراز از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۶ طول کشیده است. بنابراین احتمالا ساخت بنای مقبره‌ی حافظ در شیراز، با الهام از این بنا انجام شده باشد.

  • کاخ میان پشته

این کاخ، همان کاخ‌موزه‌ی بندر انزلی است که ساخت آن مربوط به دوران قاجار است و ساختمان تاریخی و منحصربه‌فردی دارد. این بنا در ابتدا ساختمانی چوبی بوده که در سال ۱۳۰۷، طعمه‌ی حریق و نابود می‌شود و سپس در دوران پهلوی به شکل امروز درآمد.

  • برج ساعت یا مناره

این برج از جاذبه‌های تاریخی بندر انزلی است که قدمت آن به دوره‌ی قاجار و سال ۱۱۹۴هجری شمسی برمی‌گردد. این مناره که ۵۰ متر وسعت و ۲۸ متر ارتفاع دارد، در عصر قاجار و در جنگ‌های ایران و روسیه به عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شد. این برج تاریخی در دوران پهلوی در حال فروریختن بود که مجدد آن را مرمت کردند. البته ساعت چهارطرفه‌ای که در آن زمان روی آن نصب کرده بودند به دلیل رطوبت هوا خراب شد و مجدد در سال ۱۳۶۹ ساعت جدیدی روی آن نصب کردند.

  • بلوار ساحلی

این بلوار که در حقیقت یک پارک ساحلی به شمار می‌رود، اولین پارکی است که در ایران به سبک اروپایی بنا شده و قدمت آن به سال ۱۳۰۷ می‌رسد. شهر انزلی به دلیل نزدیکی به روسیه و رفت‌وآمد روس‌ها به این شهر، در معماری خود از این کشور اروپایی الهام گرفته‌اند. قدم زدن در این بلوار و تماشای دریا و از طرفی گوش دادن به صدای دل‌انگیز مرغان دریایی حس خوبی به شما خواهد داد.

  • موج شکن انزلی

موج‌شکن بندر انزلی سازه‌ای است که برای جلوگیری از ورود شلاقی و نابودکننده‌ی امواج دریای خزر در سال ۱۲۷۴ شمسی احداث شد. این موج‌شکن در طول بلوار ساحلی انزلی قابل دیدن است و از جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی به حساب می‌آید.

صخره شکن انزلی

  • پل غازیان

این پل با حدود ۷۰ سال قدمت جزء میراث فرهنگی و از جاذبه‌های تاریخی بندر انزلی است. ارتفاع این پل حدود ۸۵ متر و طول آن ۲۱۰ متر است که میان‌شته را به غازیان متصل می‌کند و در امتداد جاده‌ی انزلی رشت احداث شده است. ویژگی‌ای که پل غازیان را جالب توجه می‌کند این است که با وجود قدمت بالا، متحرک است و به نوبه‌ی خود از پل‌های ویژه در کشور ماست.

جاذبه‌های مذهبی انزلی

  • امامزاده بی بی حوریه

زیارتگاه بی‌بی حوریه در روستای شالور، در نزدیکی غازان واقع شده است. این بانو خواهر امام رضا (ع) و از فرزندان امام موسی کاظم است. بنای این زیارتگاه به نسبت سایر زیارتگاه‌ها جدیدتر و ساختمانی با شکوه‌تر از سایرین دارد.

  • آرامگاه آقا سید محمد نجفی

این زیارتگاه هم در محله‌ی سامانسر غازیان واقع شده که در حقیقت آرامگاه روحانی سیدی است که از نسبش به امام حسین (ع) می‌رسد و انسانی زاهد و مؤمن بوده و امروز آرامگاه او مورد توجه افراد است.

بازارهای بندر انزلی

بندر انزلی به دلیل اینکه منطقه‌ی آزاد تجاری و صنعتی است برای خرید محل مناسبی به نظر می‌رسد و معمولا بازارهای پر رفت‌وآمد و پررونقی دارد. بازار سپه، بازار آسیای میانه و بازار گیلار از بازارهای معروف این شهر بندری است که قدم زدن در فضای آن‌ها و خرید کردن برای گردشگران لذت‌بخش و جالب توجه خواهد بود.

سفر به بندر انزلی به دلیل وجود اسکله در ساحل و وجود بلوار ساحلی، لذت متفاوتی نسبت به سواحل دیگر شمالی به شما می‌دهد. اگر فرصتی برای سفر به شمال ایران، خصوصا استان گیلان پیدا کردید، جاهای دیدنی بندر انزلی و بازارهای جذابش را از دست ندهید. اگر به بازارهای بندر انزلی سر زدید حتما برای صرف ناهار یا شام به رستوران‌های بندر انزلی سر بزنید و طعم دلچسب خوشمزه ترین غذاهای شمالی را در انزلی تجربه کنید.

شما می‌توانید با استفاده از هومسا، سامانه رزرو آنلاین اقامتگاه به راحتی بهترین مکان را برای اقامت خود در بندر انزلی و تمامی نقاط ایران فراهم کنید تا با خیالی آسوده از سفر خود لذت ببرید.

سوالات متدوال

جاذبه‌های طبیعی انزلی کدامند؟

تالاب انزلی، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سرخانکل، ساحل جفرود، پارک جنگلی انزلی، روستای اشپلا، روستای حسن‌رود و…

جاذبه‌های تفریحی انزلی کدامند؟

کشتی تفریحی میرزا کوچک‌خان، دهکده‌ی ساحلی انزلی، آکواریوم انزلی و…

جاذبه‌های مذهبی انزلی کدامند؟

امامزاده بی‌بی حوریه، آرامگاه آقا سید محمد نجفی و…

کلام آخر

برای اجاره سوئیت و ویلا در بندر انزلی می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید و با اعمال منطقه مورد نظر، لیست اقامتگاه‌های موجود را ببینید. فیلترهای هر صفحه به شما کمک می‌کند اقامتگاهی متناسب با بودجه و سلیقه خودتان رزرو کنید و به کمک تیم پشتیبانی خیالتان از بابت سفر به بندرانزلی؛ بندرتجاری و تفریحی شمال ایران راحت شود.

‫2 دیدگاه ها

    1. مجتمع تجاری ستاره شمال یکی از بزرگترین مراکز خرید انزلیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا