ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی چادگان ؛ تجربه تمام عیار یک سفر تفریحی

جاهای دیدنی‌های چادگان و شرایط اقلیمی عالی آن، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. چادگان یکی از زیباترین شهرهایی است که در کرانه زاینده رود و در نزدیکی دریاچه سدی به همین نام واقع شده است.

این شهر از آب و هوایی معتدل و مناظر طبیعی و بدیعی برخوردار است. تفاوت چشم‌اندازهای سرسبز این شهر دوست‌داشتنی با ساختار کویری شهر اصفهان و حومه آن، تضادی تماشایی را در پیش چشم بیننده ایجاد می‌کند. در این مطلب، تلاش خواهیم کرد علاوه بر معرفی دیدنی‌های چادگان، شما را با تاریخچه این شهر آشنا کنیم.

چادگان؛ ییلاق اصفهانی‌ها

شهر چادگان در مرکز شهرستانی به همین نام قرار گرفته است. شهرستان چادگان یکی از شهرستان‌های کوچک و زیبای اطراف اصفهان بوده و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. این مکان دیدنی از آب و هوایی معتدل و طبیعتی ییلاقی و سرسبز برخوردار بوده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف اصفهان به حساب می‌آید. بافت قدیمی چادگان در دره‌ای کوچک و در فاصله اندکی از زاینده رود قرار گرفته است. ساکنان این شهر را عمدتا ترک زبانان ایل قشقایی تشکیل می‌دهند.

موقعیت جغرافیایی چادگان

چنان که پیش‌تر هم گفته شد، شهر چادگان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته و شهرستان‌های تیران و کرون نیز در شمال و شمال شرقی آن واقع شده‌اند. چادگان از شمال غرب به فریدن و از سمت غرب به فریدون شهر راه دارد. شهرستان چادگان از سمت جنوب با استان چهارمحال‌بختیاری دارای مرز مشترکی است.

سوئیت و ویلا در چادگان

چادگان در گذر تاریخ

شواهد تاریخی حاکی از آن است که این شهر در دوران شاه عباس صفوی و در پی مناقشات وی با ترک زبانان و کوچاندن آن‌ها به این منطقه شکل گرفته است.

شایان ذکر است که شرایط آب و هوایی و موقعیت طبیعی عالی این ناحیه نیز در انتخاب آن به عنوان محل سکونت بی‌تاثیر نبوده است. از آثار به جا مانده از مورخان، چنین برمی‌آید که این منطقه در گذشته‌های دور پاراتاک نامیده می‌شده است.

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که آخرین پادشاه سلسله هخامنشیان در گذار از منطقه پاراتاک یا چادگان امروزی، سپاهی گردآوری کرده و به سمت همدان راهی شده است. روایات متعددی نیز درباره اقامت اسکندر مقدونی در این منطقه وجود دارد. احتمالا همین امر وجه تسمیه روستای اسکندری است که در مجاورت شهر چادگان قرار دارد. با این حال، شهر پاراتاک در گذر زمان و با هجوم دشمنان رو به ویرانی نهاد. به همین دلیل، ساکنان آن از این شهر نقل مکان کرده و در فاصله دو کیلومتری آن سکونت‌گاه تازه‌ای را بنا نهادند که امروزه با نام چادگان شناخته می‌شود.

بقایای شهر قدیمی پاراتاک و اشیاء به جا مانده از آن دوران نشان می‌دهد که این منطقه در هزاران سال پیش از تمدن قابل توجهی برخوردار بوده است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

مسیر دسترسی به چادگان

برای دسترسی به چادگان، پس از رسیدن به اصفهان و عبور از آن باید به سمت کوه صفه حرکت کنید. با طی مسیر به طرف ذوب آهن اصفهان و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر به چادگان خواهید رسید.

در واقع، با گذر از اصفهان و حرکت به سمت غرب کشور باید از طریق بزرگراه شماره ۶۲ به سمت چادگان راهی شوید. پس از طی مسیری ۴۲ کیلومتری در این بزرگراه، خروجی چادگان را مشاهده خواهید کرد. با حرکت در این خروجی و با پشت سر گذاشتن چیزی در حدود ۳۵ کیلومتر به چادگان خواهید رسید.

سد زاینده رود در چادگان

معرفی جاهای دیدنی چادگان

طبیعت زیبا، شرایط آب و هوایی عالی و پیشینه تاریخی قابل توجه، نظر بسیاری از گردشگران را به چادگان جلب کرده است. علاوه بر این‌، مراکز گردشگری و جاذبه‌های فراوان دیگری نیز وجود دارند که اخیرا به امکانات شهر اضافه شده‌اند. از جالب‌ترین دیدنی‌های چادگان می‌توان موارد زیر را نام برد:

روستای انالوجه

روستای انالوجه در دامنه کوه دالانکوه قرار گرفته و از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است. به این ترتیب، در فصل تابستان هوای این منطقه مطبوع و خنک بوده و چشم‌اندازهای طبیعی آن بی‌نظیر است.

دهکده تفریحی زاینده رود

از زیباترین دیدنی‌های چادگان می‌توان دهکده تفریحی زاینده رود را نام برد. این دهکده سرسبز در ساحل دریاچه سد چادگان قرار گرفته و از امکانات تفریحی قابل توجهی برخوردار است. اسکله قایقرانی، زمین‌های ورزشی، باشگاه سوارکاری، مسیر دوچرخه‌سواری، مراکز تجاری، رستوران‌ها، استخر و چای‌خانه‌های سنتی از جمله مکان‌های تفریحی موجود در این منطقه به حساب می‌آیند.

سد و دریاچه زاینده رود

در حدود ۵۰ سال قبل، سد زاینده رود به منظور تامین آب شرب شهرها و روستاهای اطراف احداث شد. بخش قابل توجهی از زیبایی‌های طبیعی چادگان مرهون وجود این سد و دریاچه پشت آن است که از چشمگیرترین دیدنی‌های چادگان به حساب می‌آیند.

خانه معظم‌الملک

خانه معظم‌الملک از جمله مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی‌های چادگان است. این ساختمان وسیع از تزیینات زیبایی برخوردار بوده و در ساخت آن آیینه‌کاری‌ها و نقوش ظریفی به‌کار رفته است.

این بنا با الهام از ویژگی‌های هنر ساختمان‌سازی قدیمی اروپا و در عین حال، با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده و از تالاری بزرگ، تزیینات شیشه‌ای رنگارنگ و حوض بزرگی در مقابل بنا برخوردار است. ایوان مقابل اتاق خواب‌ها و تعبیه کردن جداره‌های شیشه‌ای قرینه از جمله راه‌کارهایی بوده که به منظور جلوگیری از سرمای هوای کوهستانی در نظر گرفته شده است. انعکاس تصویر خانه معظم‌الملک در حوض مقابل آن چشم‌اندازی بدیع ایجاد کرده و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ساحل چادگان

آرامگاه کاوه آهنگر

آرامگاه کاوه آهنگر؛ یکی از قهرمانان اساطیری ایران زمین که براساس منابع باستانی، برعلیه ضحاک ماردوش قیام کرد، در روستای مشهد کاوه و در نزدیکی چادگان واقع شده است.

پل تاریخی اورگان

پل تاریخی اورگان به همراه مسجدی به همین نام در فاصله ۳۲ کیلومتری چادگان قرار گرفته است. این پل در سال ۱۳۰۸ خورشیدی، یعنی چیزی در حدود یک قرن پیش به منظور ایجاد راه عبوری برای روستاییان و به وسیله شخصی به نام حاج جليل استكی بر روی زاینده رود احداث شده است.

پل تاریخی اورگان با گذشت زمان به نمادی از پایداری و استقامت ایل بختیاری تبدیل شد. این سازه از طولی معادل ۹۰ متر و ارتفاعی معادل ۵ متر در قوس میانی برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های ساختاری این پل می‌توان به وجود ۱۲ پایه، ۱۱ دهانه آب گذر و مخفی‌گاهی اشاره کرد که درون آن تعبیه شده است.

فعالیت‌های تفریحی چادگان

در سفر به چادگان، فعالیت‌های تفریحی بی‌شماری وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید خاطره‌ای خوش و فراموش نشدنی را رقم بزنید. از این جمله می‌توان به تفریحاتی نظیر دوچرخه‌سواری، سوارکاری، قایقرانی، پیاده‌روی، بازدید از اماکن تاریخی، صرف غذا و نوشیدنی عالی در رستوران‌هایی با چشم‌اندازهای زیبا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به چادگان

به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی خنک و کوهستانی، از اوایل فروردین تا اواسط مهر ماه را می‌توان بهترین زمان سفر به چادگان برشمرد. اما این منطقه برای اصفهانی‌ها مقصدی چهار فصل است که به دور از زندگی شهری، چند روزی را استراحت کنند.

جاهای دیدنی چادگان

سوغات چادگان

ساکنان چادگان ترکیبی از اقوام بختیاری، اقوام قشقایی و اهالی اصفهان هستند. بنابراین، این شهر از فرهنگی غنی و رنگارنگ برخوردار بوده و سوغات آن نیز بسیار متنوع است.

در این میان، گلیم و قالی‌های بافته شده توسط مردمان بختیاری و قشقایی از محبوبیت بیش‌تری برخوردار است. تا جایی که بسیاری از گردشگران تنها به این منظور به این منطقه سفر می‌کنند. با این حال، بسیاری از محصولات کشاورزی و دامداری منطقه نیز نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده و به عنوان سوغات این منطقه شناخته می‌شوند.

گندم، سیب‌زمینی و علوفه‌جات با تولید سالیانه‌ای بالغ بر ۱۳۳۰۰۰ تن از مهم‌ترین محصولات زراعی چادگان به حساب می‌آیند. بادام، گردو، هلو و زردآلو با تولید سالیانه‌ای بالغ بر ۱۳۵۰ تن از مهم‌ترین محصولات باغی چادگان به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: ایل بختیاری

محل اقامت در چادگان

برای اجاره سوئیت و ویلا در چادگان بهتر است از طریق وب‌سایت‌هایی نظیر هومسا اقدام کنید. هومسا یک سامانه قابل اعتماد است که به شما کمک می‌کند در سرتاسر ایران اقامتگاه مورد نظر خود را براساس محدوده قیمت، نوع اقامتگاه، تعداد اتاق و سایر ترجیحات خود پیدا کرده و آن را به صورت آنلاین رزرو کنید.

ویلاهای زیبا یا ویلا باغ‌هایی با چشم‌انداز زاینده رود از بهترین اماکن اقامتی چادگان به حساب می‌آیند. در چنین اقامتگاه‌هایی شما می‌توانید اوقاتی خوش را سپری کرده و دغدغه‌های زندگی روزمره را برای مدتی هم که شده به فراموشی بسپارید. برای اجاره سوئیت و ویلا در چادگان و بهره بردن از دیدنی‌های این خطه سبز، بهتر است به وب‌سایت هومسا مراجعه کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

سخن آخر

سفر به منطقه‌ای با چشم‌اندازهای تماشایی و گذراندن اوقات در اقامتگاهی عالی و راحت به سادگی می‌تواند جسم و روح شما را سیقل دهد. برای بهره‌مندی از دیدنی‌های چادگان و ایجاد خاطره‌ای فراموش نشدنی، پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر برای سفر به این منطقه زیبا برنامه‌ریزی کنید. کافی است زمان مناسبی را در نظر گرفته و با توجه به معیارهای شخصی، محل اقامت مناسبی را انتخاب و رزرو کنید.

یک دیدگاه

  1. روستای انالوجه برای افرادی که دوستدار پیاده روی تو فضای کوهستانی و برفی هستند خیلی تجربه موندگاری میشه، سوغاتی هم گلیم های خوش رنگ و مینیمالی هم دارن که بی ظیره واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا