ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

آشنایی با بهشت کویر | شهمیرزاد سمنان

شاید تصور شهری سرسبز و پر دار و درخت در استانی مانند سمنان دور از ذهن باشد ولی کمی از آب و هوای گرم و خشک سمنان فاصله بگیرید و به سمت شهرستان مهدیشهر سمنان حرکت کنید تا یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق مهدیشهر را ببینید. شهمیرزاد سمنان شبیه به دنیایی دیگر در استان سمنان است که میانگین دمای آن در طول سال 11 درجه سانتی گراد است و به دلیل زیبایی هایی که دارد، در تمام طول سال و در همه فصل ها پذیرای مسافران زیادی است. این منطقه با تهران ۲۴۲ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن حدود ۳ ساعت در راه خواهید بود.

شهمیرزاد تنها 24 کیلومتر با مرکز استان سمنان فاصله دارد و همین نزدیکی به سمنان، باعث می شود افراد زیادی برای دیدنی های شهمیرزاد به این شهر بروند. از سمنان با ماشین تنها 20 دقیقه زمان لازم است که به این جای خوش آب و هوا برسید. مردم این منطقه به زبان مازندرانی صحبت می کنند و مهمان نوازی آن ها زبانزد است.

شهمیرزاد سمنان شبیه به دنیایی دیگر در استان سمنان است که میانگین دمای آن در طول سال 11 درجه سانتی گراد است و به دلیل زیبایی هایی که دارد، در تمام طول سال و در همه فصل ها پذیرای مسافران زیادی است.

شهمیرزاد7

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

جاذبه های گردشگری شهمیرزاد

جاهای دیدنی شهمیرزاد خیلی زیاد است و به باغ های گردویی که دارد معروف است. باغ های گردو در شهمیرزاد به وسعت 750 هکتار هستند و به عنوان بزرگ ترین باغ گردو در جهان هستند. قدمت این شهر بسیار زیاد است و به جز جاهای تفریحی، آثار تاریخی زیادی هم دارد.

دلیل اختلاف دمای شهمیرزاد با سمنان به دلیل اختلاف ارتفاع 1000 متری آن هاست که یکی از شگفتی های طبیعت سمنان است که تنها در فاصله 20 کیلومتری آن، این اختلاف دما وجود دارد که از یک جای بیابانی به یک مکان خوش آب و هوا با دمای 11 درجه برسید. به شهمیرزاد در سمنان بهشت کویر هم گفته می شود و در حال حاضر به عنوان یک منطقه گردشگری بین المللی شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: دشت کالپوش

شهمیرزاد4

درخت گردو میراث جاودان

یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهمیرزاد ، کوچه باغ های پر از درخت آن است. در این منطقه باغ گردوهای زیادی قرار گرفته است. باغ گردوهای شهمیرزاد به صورت خوشه ای هستند و همین موضوع هم باعث شده تا باغ گردوهای آن خاص باشد. در این منطقه بیش از 20 هزار درخت گردو قرار داردو از میوه های آن به عنوان صادرات در کشورهای همسایه استفاده می شود. چون این درخت ها با آبیاری قطره ای سیراب می شوند، کمترین میزان آب را استفاده می کنند. درخت های قدیمی زیادی در این شهر وجود دارد که قدمت برخی از آن ها به 13 قرن قبل می رسد. یکی از این درخت ها که زیبا هم هست به کمان رستم معروف است و در سال 1390 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهمیرزاد، کوچه باغ های پر از درخت آن است و در این منطقه باغ گردوهای زیادی قرار گرفته است.

در خانواده‌ های اصیل شهمیرزادی‌، یک درخت گردو مهریه دختران می کنند و اعتقاد دارند با این کار ازدواج آن ها پایدار می شود. این درخت ها مثل درخت نخل دارای شناسنامه و سند مالکیت هستند و برای خود هویت دارند.

شهمیرزاد6

قله نیزوا

مرتفع ترین قله سمنان که با نام نیزوا شناخته می شود و ۳۸۱۰ متر ارتفاع دارد، در منطقه شهمیرزاد است. یک دریاچه فصلی زیبا هم در اطراف این قله وجود دارد که زیبایی منحصر به فردی دارد.

شیر قلعه

شیر قلعه یکی از جاذبه های گردشگری شهمیرزاد است که در زمان اشکانیان ساخته شده است. شیر قلعه در دوران اسلامی به عنوان یکی از پناهگاه های مهم استفاده می شده است. برای بازدید از قلعه لازم است که از پای کوه 30 دقیقه را پیاده روی کنید و با این که این راه صعب العبور است، ارزش دیدن دارد.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهمیرزاد ، قلعه شیخی است که سنگ چین های محدودی از آن باقی مانده است و قدمت آن به زمان صفویه برمی گردد. ته چین شهمیرزادی از غذاهای معروف این منطقه است که حتما باید آن را امتحان کنید. از غذاهای دیگر این منطقه میتوان به خورشت آلو اشاره کرد که بیشتر رستوران های این منطقه این غذاها را دارند.

شیر قلعه یکی از جاذبه های گردشگری شهمیرزاد است که در زمان اشکانیان ساخته شده است. شیر قلعه در دوران اسلامی به عنوان یکی از پناهگاه های مهم استفاده می شده است.

بیشتر بخوانید: کویرهای ایران

شهمیرزاد5

کجا بمانیم؟

جاذبه های گردشگری شهمیرزاد سمنان آن قدر زیاد است که برای بازدید از تمام آن ها لازم است چند روزی را در این شهر اقامت کنید. با این که اقامتگاه در شهمیرزاد زیاد است و شما دایره انتخاب گسترده ای دارید، ولی اقامتگاه بوم گردی شهمیرزاد یکی از بهترین گزینه های اقامت در این منطقه است که کمک می کند هم با زیبایی های زندگی سنتی و فرهنگ مردم آن جا بیشتر آشنا شوید و هم دسترسی راحت تری به جاهای دیدنی شهمیرزاد داشته باشید. برای اقامت در شهمیرزاد به هومسا سر بزنید. هومسا یک سامانه رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه است که به شما کمک می کند از راهی ایمن اقدام به اجاره ویلا یا اقامتگاه کنید. لینک زیر لیست اقامتگاه های شهمیرزاد است.

یک دیدگاه

  1. شیر قله جالبیش اینجاست مربوط به دوران اشکانیان هست و قدمت ایران رو به نمایش میزاره بهترین غذاشون هم ته چین خود شهمیرزاد هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا