اخبار

نهمین جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی چاشم برگزار شد

نهمین جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی چاشم با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، مسئولان استانی و مردم علاقه‌مند در روستای هدف گردشگری چاشم شهرستان مهدی‌شهر، عصر پنجشنبه ۲۳ تیرماه آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه داشت.

به‌گزارش هومسا، جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی چاشم با هدف معرفی روستای هدف گردشگری چاشم، آئین‌های سنتی روستا، تولیدات بومی و محلی منطقه، جذب گردشگر و افزایش روحیه شادابی و نشاط در مردم، عصر پنجشنبه ۲۳ تیرماه جاری کار خود را آغاز کرد و به مدت دوروز پذیرای بازدیدکنندگان بود.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

برنامه‌های جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی چاشم

پیاده‌روی خانوادگی، افتتاح نمایشگاه مردم‌شناسی، صنایع‌ دستی و سوغات، اجرای گروه‌های آئینی، موسیقی محلی و بازی‌های بومی و محلی، برپایی کارگاه آموزش انجمن نجوم از جمله برنامه‌های روز نخست این جشنواره بود.

همچنین همایش پاک‌سازی طبیعت و معابر روستای چاشم، ویزیت رایگان اهالی و شرکت‌کنندگان در جشنواره توسط پزشکان متخصص بومی، رونمایی از گلیچ، دست بافته روستای چاشم، اجرای گروه‌های آیینی، موسیقی محلی، اجرای مراسم اختتامیه با حضور مسئولان کشوری و استانی از جمله برنامه‌های روز دوم و پایانی این جشنواره بود.

روستای چاشم کجاست؟

جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی چاشم

روستای چاشم در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال مهدی‌شهر و ۴۸ کیلومتری شمال سمنان در دامنه کوه نیزوا واقع شده ‌است. روستای چاشم به دلیل قرارگرفتن در میان رشته کوه البرز دارای آب و هوای خنک در تابستان می‌باشد و در این فصل از وسایل سرمایشی همچون کولر به دلیل خنک بودن هوا استفاده نمی‌گردد همین ویژگی باعث می‌شود جمعیت زیادی از شهرها یا استان‌های همجوار در فصول گرم سال به این منطقه مسافرت کنند از مناظر زیبا در این منطقه قلل خاکی و صخره ای و کوه‌های سرسبز این منطقه به ویژه در فصل بهار، چنار دوقلو در چاشم، درختان گردو کهنسال، چشمه و آبشار طبیعی روزیه، دشت‌ها و چمنزارها و باغات منطقه، مسیر سرسبز روستاهای خطیرکوه، منطقه اوپرت و جاذبه‌های تاریخی و باستانی همچون برج چاشم، قلعه آسران، قلعه کنگلو و غار اسپهبد خورشید در مسیر منتهی به سوادکوه مازندران نام برد.

اهمیت جشنواره‌ گردشگری محلی در معرفی فرهنگ بومی هر منطقه

جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی عصر جمعه ۲۴ تیرماه جاری در جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی روستای چاشم بیان کرد: بر اساس ابلاغ وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به معاون گردشگری وزارتخانه، برگزاری جشنواره‌های متعدد با محوریت اقوام مختلف طراحی و به مدیران کل استان‌ها ابلاغ شده است.

وی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره‌ها را معرفی فرهنگ بومی و محلی هر منطقه و ایجاد شور و نشاط در مردم عنوان کرد.

واحدی با اشاره به اینکه وزارت میراث‌فرهنگی در راستای تقویت جشنواره‌ها گام بر می‌دارد، گفت: مهندس ضرغامی و معاونان وزیر برای تقویت این جشنواره‌ها در مناطق مختلف حضور پیدا می‌کنند.

جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی چاشم

وی با ابراز رضایت از برگزاری جشنواره گردشگری آداب و رسوم محلی روستای چاشم، گفت: استقبال خوب مردم و جمعیت حاضر در این جشنواره در چاشم که از مناطق پایلوت گردشگری استان است، نشانگر موفقیت جشنواره است.

واحدی ادامه داد: این منطقه ظرفیت‌های ویژه‌ای در استان دارد و نیاز به کمک برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در استان به‌ویژه در شهرستان مهدی‌شهر است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با تأکید بر اینکه مناطق هدف گردشگری در استان‌ها نیاز به معرفی دارد، گفت: با توجه به ارزیابی‌هایی که در استان‌ها انجام شده، ۸۰ درصد استان‌ها برای معرفی مناطق پایلوت گردشگری اقدام کرده‌اند و استان سمنان در این زمینه پیشتاز است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تعاملات موجود بین مسئولان در استان سمنان، شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت گردشگری در این منطقه خواهیم بود.

انتهای خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا