ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایرانجاهای طبیعیییلاق‌گردی

ییلاق اوپرت؛ آسمان در آغوش زمین

استان سمنان سرزمین شگفتی‌هاست، در نخستین برخورد هر کسی فکر می‌کند اینجا نمی‌توان چیزهای زیادی برای گشت‌وگذار پیدا کرد اما باید به شما بگوییم در اشتباه هستید. در استان سمنان می‌توانید هم از جاذبه‌های گردشگری مانند جنگل ابر، دشت شقایق کالپوش، آبشار مجن و ریگ جن دیدن کنید و هم به سراغ تعدادی از جاذبه‌های تاریخی معروف ایران مانند مسجد تاریخانه دامغان، دروازه ارگ سمنان و کاروانسرای قصر بهرام بروید.

انتخاب امروز ما برای گشت‌وگذار هم یکی دیگر از شگفتی‌های این استان پهناور است، ییلاق اوپرت جایی که منظره‌ای خارق‌العاده پیش روی شما می‌گستراند و تصور شما را از استان سمنان برای همیشه تغییر می‌دهد. همراه شوید تا از اوپرت بیشتر برای‌تان بگوییم.

با ییلاق اوپرت آشنا شویم

برای سفر به اوپرت باید خود را به نزدیکی شهرستان مهدیشهر برسانید، جایی در مرز جنوبی‌ترین نقطه از استان مازندران و شمالی‌ترین نقطه استان سمنان. منطقه‌ای رویایی که شما را تا بالای ابرها می‌برد و جنگل و کوهستان را در کنار هم قرار می‌دهد.

ییلاق اوپرت در منطقه‌ای مرتفع قرار گرفته است و به همین دلیل می‌تواند ابرهایی که از سمت استان مازندران می‌آید را به دام بیندازد. موضوعی که باعث شده بخش شمالی اوپرت سرسبز و پوشیده از گیاهان تازه باشد و بخش جنوبی آن حالتی بیابانی و خشک داشته باشد.

البته بیشتر گردشگران در این سفر به سراغ روستای اوپرت نمی‌روند و این دره اوپرت است که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. اینجا جایی است که از بالای آن می‌توان به معنی واقعی کلمه اقیانوس ابر را تماشا کرد و از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد اینجا لذت برد. اینجا در کنار گستره وسیعی از ابرها، چشم‌اندازی از خانه‌هایی با شیروانی‌های رنگی، چرای گوسفندان و دشت‌های وسیع در برابر شما قرار می‌گیرد.

اقیانوس ابر ییلاق اوپرت

عکاس: عبد میرمعصومی – خبرگزاری ایرنا

در ییلاق اوپرت چه چیزهایی می‌توانیم ببینیم

دیدنی‌های اوپرت شاید کم باشند اما همان‌ها اینقدر جذابیت دارند که می‌توانند لذت سفرتان را تا بی‌نهایت بالا ببرند.

اقیانوس ابر اوپرت

اصلی‌ترین دیدنی که گردشگران را به سمت ییلاق و دره اوپرت می‌کشاند، اقیانوس ابری است که در این منطقه تشکیل می‌شود و اینجا را به یکی از معروف‌ترین نقاطی که می‌توان در آن از تماشای ابرها لذت برد تبدیل می‌کند. البته در جاهای دیگری مانند فیلبند، ماسال و مازیچال هم می‌توانید از منظره ابرها زیر پای‌تان لذت ببرید اما چیزی که اوپرت را از دیگر جاها متمایز می‌کند این است که در اوپرت هم ابرها بیشتر ماندگار هستند و هم تفاوت دو چشم‌انداز جنگلی و کویری در برابرتان قرار می‌گیرد. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با ماسال مقاله ی راهنمای سفر به ماسال را مطالعه کنید.

یک پیشنهاد جذاب: سفرتان به اوپرت را طوری طراحی کنید که یا غروب یا طلوع آفتاب را آنجا باشید. زیباترین لحظه‌های اوپرت در این دو موقع از روز خلاصه می‌شوند، پس تنبلی نکنید و اگر شب آنجا ماندید، حتما صبح زود پیش از آفتاب بیدار شوید و یکی از زیباترین لحظه‌های زندگی‌تان را تجربه کنید.

ییلاق اوپرت

روستای اوپرت در نزدیکی تیغه اوپرت (نیم ساعت به صورت پیاده) قرار دارد، در این روستا موبایل آنتن ندارد، بخاری‌ها با هیزم روشن می‌شود، از برق خبری نیست، خانه‌ها با چراغ نفتی روشن می‌شود، آب آشامیدنی آن هم از چشمه‌های گوارا تامین می‌شود.

عشایر ایل سنگسر

اگر تابستان به دره اوپرت سفر کنید، به احتمال زیاد به عشایر ایل سنگر بر می‌خورید که در بخش ییلاقی اوپرت چادر زده‌اند. می‌توانید برای خرید محصولات‌شان مانند شیر، پنیر، سرشیر و خامه پا پیش بگذارید یا اینکه از آن‌ها بخواهید شما را با زندگی عشایری و فرهنگ‌شان آشنا کنند.

روستای اوپرت

عکاس: اینستاگرام mehryar_mohtadi

در اوپرت چه تفریحاتی می‌توانیم انجام دهیم

هر دیدنی، تفریحی هم دارد، اینجا با تعدادی از فعالیت‌هایی که در سفر به اوپرت می‌توانیم انجام بدهیم آشنا می‌شویم.

عکاسی

اگر دست به دوربین باشید و در ثبت تصاویر هنری خلاقانه دارید، اوپرت جایی است که می‌توانید در آن استعدادهای‌تان را شکوفا کنید.

پیاده‌روی و کوه‌نوردی

اگر در طبیعت‌گردی‌هایتان اهل یک‌جانشینی نیستید و دوست دارید منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید را کشف کنید، اوپرت گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود. اینجا هم می‌توانید پیاده‌روی کنید و هم از کوه‌نوردی در دره اوپرت لذت ببرید.

تماشای آسمان شب

اوپرت برای آن‌هایی که از زیبایی‌های شب لذت می‌برند هم انتخاب جذابی است. اگر شب را در اوپرت ماندید و اینجا کمپینگ کردید، می‌توانید از زیبایی‌های شب در اینجا لذت ببرید.

ییلاق اوپرت

بهترین فصل سفر به اوپرت چه زمانی است

برای سفر به ییلاق اوپرت، بهترین فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و لذت‌بخش است و امکان تماشای اقیانوس ابرها هم وجود دارد. البته برای بهترین تجربه و دیدن سبزی‌های بیشتر بهتر است اردیبهشت و خرداد راهی اینجا شوید.

*اگر در این دو ماه به اوپرت رفتید و خواستید اینجا کمپینگ کنید، باید بدانید هوا شب سرد می‌شود و نیاز دارید تجهیزات گرمایشی با خود ببرید.

پاییز و زمستان اما بهتر است به سراغ اوپرت نروید. از آنجایی که این منطقه ییلاقی و مرتفع است، هوا بسیار سرد می‌شود و برف و باران زیاد می‌بارد.

نکته مهم:

در این دو فصل همیشه باید انتظار تغییر آب‌وهوا را داشته باشید، ممکن است یک لحظه هوا صاف و لحظه بعدی ابری و بارانی باشد. پس با هماهنگی و ماشین مناسب سفر کنید.

در سفر به اوپرت کجا اقامت کنیم

برای شب‌مانی در خود دره اوپرت یک گزینه بیشتر ندارید، کمپینگ. اگر قبلا تجربه چادر زنی داشته‌اید یا با گروهی از دوستان اهل سفر، به اینجا می‌روید، می‌توانید از کمپینگ برای شب‌مانی در اوپرت تجربه خاطره‌انگیزی به دست بیاورید.

اما اگر اهل چادر نشینی نیستید، برای اقامت شبانه باید خود را به شهرهای اطراف مانند شهمیرزاد یا مهدی شهر برسانید. البته روستای اوپرت نیز کلبه‌هایی برای اجاره به گردشگران دارد اما معمولا تورهایی که در این منطقه برنامه اجرا می‌کنند، این کلبه‌ها را از قبل اجاره کرده‌اند.

فاصله مهدی شهر با اوپرت در حدود 50 کیلومتر است و باید برای رسیدن به این شهر در حدود 1 ساعت و ربع در راه باشید. برای اجاره ویلا یا سوئیت در مهدی شهر را دارید، می‌توانید از سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا برای شب‌مانی در این شهر کمک بگیرید.

شهمیرزاد هم در حدود 70 کیلومتر با دره اوپرت فاصله دارد و رسیدن به آن در حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. برای اجاره ویلا یا سوئیت در شهمیرزاد یا اقامتگاه بوم‌گردی، می‌توانید از سایت هومسا استفاده کنید.

دره اوپرت

عکاس: عبد میرمعصومی – خبرگزاری ایرنا

چطور به ییلاق اوپرت برسیم

برای رسیدن به ییلاق اوپرت دو گزینه پیش‌رو دارید:

از سمت شهمیرزاد:

اگر می‌خواهید از سمت شهمیرزاد خودتان را به ییلاق اوپرت برسانید، باید راهی گرمسار و سمنان شوید. از آنجا در میانه راه مسیر منطقه حفاظت‌شده پَرور را در پیش بگیرید و روستاهای ملاده و سرخده را پشت سر بگذارید و در نهایت خود را به اوپرت برسانید.

از سمت فیروزکوه:

افرادی که از سمت تهران به اوپرت می‌روند، می‌توانند از مسیر فیروزکوه خود را به اوپرت برسانند. در جاده فیروزکوه به سراغ روستای چاشم بروید و از آنجا راه را به سمت اوپرت در پیش بگیرید. در مسیر رسیدن به اوپرت گردنه گدوک، راه آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید در مسیر شما قرار می‌گیرند.

دقت کنید؛ به گفته بسیاری از مسافران این مسیر خطرناک و پرپیچ‌وخم است و بهتر است با ماشین‌های آفرود و مجهز راهی این جاده شوید. استفاده از این مسیر به افراد عادی توصیه نمی‌شود.

نکته مهم:

مسیر پایانی به دره اوپرت شیب‌های تندی دارد و ماشین‌ها معمولا نمی‌توانند به راحتی خود را به بالای دره برسانند. به همین دلیل اغلب ماشین‌ها تا پایین دره می‌آیند و با وانت و نیسان افراد محلی خود را به بالای دره می‌رسانند.

آدرس ییلاق اوپرت

استان سمنان، 55 کیلومتری شمال شهرستان مهدی شهر

مسیر دسترسی ییلاق اوپرت

عکاس: علی آبک – خبرگزاری فارس

در سفر به اوپرت چه چیزهایی باید با خودمان ببریم

به طور کلی، برای سفر به اوپرت نیازی نیست لوازم زیادی با خود ببرید؛ اما اگر می‌خواهید شب را در این ییلاق بمانید، بهتر است وسایل زیر را همراه داشته باشید:

داروهای عمومی، داروهای شخصی، وعده‌های غذایی، چادر مسافرتی، چراغ قوه، کبریت یا فندک، زیرانداز، عینک آفتابی، فلاسک چای، لباس مناسب فصل، لباس گرم، هیزم و ذغال، کلاه آفتابگیر، کیسه خواب، کیسه زباله، کمک‌های اولیه، کفش پیاده‌روی، کرم ضد آفتاب، بالش گردنی، آب آشامیدنی، آتش زنه، بادگیر، پاوربانک

اوپرت، ملاقات آسمان و زمین

به مانند تمام سفرهای طبیعت‌گردی، مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توانیم برای‌تان داشته باشیم این است که مسئولانه سفر کنید. مراقب زمین، هوا، خاک و طبیعت باشید، زباله نریزید، تنها در مسیرهای تعیین‌شده حرکت کنید، چیزی را تخریب نکنید، از سفرتان نهایت لذت را ببرید اما سعی کنید بدون برجای گذاشتن هیچ نشانه‌ای از خودتان باز گردید. این کار را برای آیندگان انجام دهید.

‫3 دیدگاه ها

  1. با توجه به لوکیشنی که داره کسی میتونه بگه چه لوازمی رو باید با خودمون ببریم. ممنون میشم راهنمائی کنید؟

    1. قادر عزیز
      برای اطلاع از این موضوع میتونی سری به مقاله کمپینگ در طبیعت بزنی و با نحوه کمپ زدن در طبیعت و لوازم مورد نیاز بیشتر آشنا بشی.

      1. باسلام یکی دیگه از سائل موردنیاز وضروری آمپول پادزهر مارگزیدگی هست. چون مارهای خطرناک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا