بریم سفردانستنی‌های سفر

15 توصیه برای سفر با کودکان

تجربه پدر و مادر شدن یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های زندگی هر فرد است. تجربه‌ای که زندگی شما را متحول می‌کند اما برای بسیاری از زوجهای جوان بچه‌دار شدن سختی‌های خاص خود را نیز دارد. سختی‌هایی که برای والدین گاهی به معنای محدودیت است؛ مانند سفر با کودکان.

شاید اولین سفر مشترک شما به عنوان یک زوج به زمانی باز می‌گردد که همراه با همسرتان به ماه عسل رفته بودید. سفری که مرور خاطراتش هر بار لبخند را به لبانتان می‌نشاند. اما حالا که فرزند نوزاد یا خردسالی دارید همه چیز برای شما تغییر کرده است. هزینه‌هایتان، الویت‌هایتان و برنامه‌هایی که برای آینده دارید. در این بین، اولین موردی که برای چندین سال، تا بزرگ شدن فرزندانتان از برنامه‌های آینده خود خط می‌زنید، چیزی نیست جز سفر. از بستن چمدان و اطمینان از به همراه داشتن همه وسایل مورد نیاز تا انتخاب وسیله مناسب برای سفر.

این 15 توصیه را بخوانید و به آنها عمل کنید تا از سفر خود همراه با فرزندانتان لذت ببرید. بعضی از این توصیه‌ها مناسب نوزادان، بعضی مناسب کودکان و بعضی از آنها برای شما والدین است.

1-  انجامش بده!

اگرچه حتی تصور سفر با کودکان سخت به نظر می‌رسد، مهمترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که نگرانی شما بالاخره تمام می‌شود. شما در نهایت به مقصد می‌رسید و زنده خواهید ماند. پس نگران نباشید.

سفر خانوادگی

2- فرزندانتان را آماده سفر کنید.

شما دیگر تنها دو نفر نیستید. حالا حرف از خانواده‌ای با فرزند خردسال در میان است. مهم است که فرزندانتان را  هم در تصمیم‌گیری شریک کنید. اگر بین چند انتخاب به عنوان مقصد این بار خود شک دارید، از تمامی افراد خانواده نظرسنجی کنید. خوب است قبل از سفر در مورد مقصد جستجو کنید و قصه آن را برای فرزندانتان تعریف کنید. با این کار ذهن فرزندانتان آماه سفر می‌شود. با آنها در مورد شهر موردنظر، سنت‌ها، لباس‌های محلی، مکانهای دیدنی و حتی غذاهای خوشمزه آن شهر صحبت کنید. با هم کتاب بخوانید، ویدئوهای کوتاه ببینید اما شگفتی سفر را هم برای آنها از بین نبرید. کنجکاوی آنها را برانگیزید و اجازه دهید ذهن آماده آنها به دنبال جواب سوالات و کشف بیشتر برود.

در طول سفر هم برای پاسخ به سوالاتی مانند “پس کی می‌رسیم؟” آماده باشید. ممکن است در سفرهای طولانی خستگی بر هیجان سفر غلبه کند، پس با صبر و حوصله قصه‌هایی را که قبل از سفر با هم مرور کرده‌اید برای او یادآوری کنید.

فرزندانتان را برای سفر آماده کنید
آماده کردن فرزندان برای سفر

3- عجله نکنید

شاید شما هم قبلاً عادت داشتید تا دقیقه نود در خانه بمانید و همه کارها را خودتان انجام دهید. و بعد مجبور می‌شدید از مسیرهای میان‌بر بروید تا از پرواز خود جا نمانید. اما باید این نکته را بدانید که آن روزها دیگر برای شما تمام شده است. پس آرام بنشینید و اجازه دهید سایر همراهانتان نیز به شما کمک کنند. شما دیگر مسئول همه چیز نیستید. اگر فرزندتان دیگر بزرگ شده و می‌تواند لباسهای خود را تا کند و در چمدان بگذارد حتما از او بخواهید که به شما کمک کند. سفر بهترین زمان برای یادگیری مسئولیت‌پذیری است.

4- بیش از حد نیاز وسیله همراه خود نبرید

به یاد داشته باشید که بسیاری از وسایلی را که می‌خواهید با خود به همراه ببرید در اقامتگاه یا هتل وجود دارد و یا حتی به سادگی در اولین سوپرمارکت قابل تهیه است. شاید نتوانید برند همیشگی مورد مصرف خودتان را پیدا کنید اما مطمئن باشید که همه چیز به راحتی قابل کنترل است. برای موارد حساسی مانند پوشک نیز می‌توانید قبل از سفر، محصولات سایر برندها را امتحان کنید تا از هرگونه حساسیت یا واکنش احتمالی آگاه شوید. جای نگرانی وجود ندارد، سبک سفر کنید.

5- هتل یا اقامتگاه؟

شاید بتوان در هتل از خدمات اتاق، رستوران و سرویس نگهداری بچه استفاده کرد اما با اجاره کوتاه مدت واحدهای اقامتی (آپارتمان مبله، سوئیت، ویلا، کلبه و …) می‌توانید مثل خانه خودتان راحت باشید. اقامت در این واحدها به شما این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل آشپزی کنید. این مساله برای والدینی که فرزندانشان رژیم خاصی دارند و مجبورند خودشان غذا تهیه کنند، اهمیت بیشتری دارد. البته انتخاب اقامتگاه تصمیمی کاملاً شخصی است اما بهتر است پیش از سفر خوب در مورد آن فکر کنید.

6- آگاهانه رزرو کنید

حتماً پیش از سفر، برای بررسی اقامتگاه یا هتل خود وقت بگذارید. ممکن است شما قبلاً در همان هتل یا اقامتگاه اقامت کرده باشید و همه موارد مطلوب شما بوده باشد. با وجود این، بررسی مجدد اقامتگاه یا هتل ضرری ندارد. موقعیت مکانی اقامتگاه را در نظر بگیرید. آیا دسترسی به واحد اقامتی راحت است؟ آیا هتل یا آپارتمانی که می‌خواهید چند شب را در آن بمانید آسانسور دارد یا باید تعداد زیادی پله را طی کنید. شاید جایی که قبلاً برای زوجهای جوان بهشت به نظر برسد با هل دادن کالسکه‌ی بچه به جهنم تبدیل شود.

7- ردیابی!

اگر نگران گم‌شدن فرزند خود هستید، نام و شماره تلفن خود را روی کاغذی بنویسید و آن را دور بازوی فرزندنتان ببندید. با این کار اگر کسی آنها را پیدا کرد می‌تواند با شما تماس بگیرد. اگر اهل استفاده از فناوری روز هستید می‌توانید از دستگاههای ردیابی GPS استفاده کنید. کافیست آن را به مچ دست یا کیفشان ببندید و به راحتی آنها را پیدا کنید. راستی یادتان نرود حتما عکس واضحی از فرزندتان در کیف پول و موبایل خود داشته باشید.

8- استخر یا دریا

حتی اگر به شهرهای ساحلی نیز سفر کنید باز هم ممکن است استخر را از امکانات اساسی یک اقامتگاه بدانید. در نظر داشته باشید با اینکه بسیاری از کودکان دریا را دوست دارند، اما برای بعضی از آنها جذابیتی ندارد. اما آب‌بازی و آب‌تنی در استخر آن هم در گرمای تابستان همواره دلخواه کودکان بوده است.

9- کالسکه، بردن یا نبردن؟

بردن یا نبردن کالسکه یکی از سوالات اساسی در سفر با کودکان است. سوالی که جواب آن آسان نیست و به مقصد سفر شما بستگی دارد. بهتر است این سوالات را پیش از سفر از خودتان بپرسید. آیا سطوح خیابان در آن شهر صاف و هموار و مناسب تردد کالسکه است؟ آب و هوای شهر مقصد چطور است؟ آیا فرزند شما به این آب و هوا عادت دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا تصمیمی بهتری در مورد به همراه بردن کالسکه بگیرید.

وسایل کودک را با خود به سفر ببریم یا نه
کالسکه در سفر

10- بسته‌بندی غذای کودک

تعداد زیادی از فرودگاه‌ها اجازه حمل غذای کودک و یا شیر را در ظرفهای بیشتر از 100 میلی لیتر می‌دهند. معمولاً مامورین امنیت درب ظروف را جهت بررسی محتویات آن باز می‌کنند اما این کار تنها چند لحظه طول می‌کشد و به هیچ عنوان غذای فرزند شما را آلوده نمی‌کند. اما بهتر است قبل از پرواز حتماً این مساله را با شرکت هواپیمایی و فرودگاه چک کنید.

برای فرزندان بزرگتری که در غذای سفره خانواده سهیم هستند، تجربه آشپزی غذاهای محلی مقصد همراه با شما منحصر بفرد خواهد بود. با این کار هم خاطره خوبی از غذای مورد نظر به خاطر فرزندتان می‌ماند و هم می‌توانید ذائقه آنها را بهتر دریابید. علاوه بر این در صورت حساسیت فرزندتان به غذای محلی، می‌توانید واقعه را قبل از وقوع علاج کنید.

11- نوش دارو قبل از مرگ سهراب

شاید فرزند شما نیز از آن دسته افرادی باشد که در طول مسیر دچار حالت تهوع و یا اختلالات گوارشی می‌شوند. همراه داشتن قرص ضدتهوع، قرص نعنا و شربت دل درد به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی سفر کنید. توصیه می‌کنیم حتماً پیش از سفر در مورد نوع دارو با پزشک اطفال مشورت کنید.

12- برای پرواز خود برنامه‌ریزی کنید

اگر سفر با هواپیما را نتخاب کرده‌اید بهتر است ساعت پروازتان نزدیک زمان خواب فرزندتان باشد. گرچه پروازهای عصر و شب گرانترند اما اگر راحتی برای شما مهم است، خوابیدن فرزندتان در طول پرواز نعمتی است که نمی‌توان به راحتی از آن صرف نظر کرد. اگر مجبور به توقف در فرودگاه دیگری هستید مطمئن شوید که زمان کافی برای استراحت در بین دو پرواز دارید. بخشی از سفر شما در مسیر می‌گذرد بنابراین به کیفیت این بخش اهمیت بدهید. در حالی که منتظر پرواز خود هستید زمانی را صرف رفع خستگی کنید، تمرینات کششی انجام دهید، غذا بخورید، با دوستان و همراهانتان حرف بزنید، بازی کنید و برای پرواز بعدی خود آماده شوید. فراموش نکنید که برای بهترین زمان خرید بلیط با نرخ خوب دو ماه قبل از تاریخ پرواز شماست.

برنامه‌ریزی برای پرواز
برنامه‌ریزی برای پرواز

13- تشویق برای همه

هدیه‌های کوچکی تهیه کنید و آن را در چمدان، ماشین و اقامتگاه پنهان کنید. با این کار هم می‌توانید از فرزندتان به دلیل همکاری در طول سفر تشکر کنید و هم او را حسابی غافلگیر و ذوق زده کنید تا به کلی خستگی سفر از یادش برود. این هدیه‌ها می‌تواند کتاب تصویری، بازی  یا کارتون مورد علاقه فرزندتان باشد تا در طول مسیر فرزندتان را سرگرم کند. اگر به شهری می‌روید که شهربازی بزرگ و معروفی دارد چرا بلیط ورودی شهربازی را به او هدیه نمی‌دهید؟ شاید آخرین هدیه هم می‌تواند آلبومی باشد تا فرزندتان با عکسهای مورد علاقه اش در طول سفر، سفرنامه‌ای زنده داشته باشد.

14- آمادگی برای بدترینها

قبل از اینکه چمدانتان را ببندید و عازم سفر شوید، فهرستی از بدترینها تهیه کنید. این فهرست باید شامل تمامی مواردی باشد که کابوس شماست. از تاخیر طولانی پرواز گرفته تا از دست دادن آن یا جیغهای بنفش فرزندتان در اتوبوس یا هواپیما. سپس در ستونی واکنش خود در برابر هر یک از این موارد را بنویسید و خود را برای بهترین واکنش آماده کنید. با این کار در شرایط واقعی می‌توانید نفس عمیقی بکشید و با اعتماد به نفس کامل آنچه را از قبل تمرین کرده‌اید، پیاده کنید.

15- هدف سفر را فراموش نکنید

در تمامی لحظات سفر از خودتان بپرسید چرا تصمیم گرفتید به مسافرت بیایید؟ فراموش نکنید هر اتفاقی بیفتد شما آن کسی بوده‌اید که به سفر احتیاج داشته است. کسی که چمدان بسته‌، بلیط خریده‌ و آماده سفر شده‌ است. شک نکنید که در تمامی مراحل سفر بهترین خود بوده‌اید. پس حقتان است که از تک تک لحظات لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا