ایران‌ را بگردیمجاذبه‌های فرهنگیسوغات و صنایع دستی

سوغات کرمان ؛ خوشمزه و خوش عطر

توصیف مهمان‌نوازی کرمانی‌های عزیز که همیشه با آغوشی باز پذیرای گردشگران سراسر دنیا هستند، با چند جمله امکان‌پذیر نیست. زمانی که در کوچه‌ها و پس کوچه‌های این شهر تاریخی قدم می‌زنید بوی انواع و اقسام شیرینی‌های معطر مشام شما را نوازش می‌کند.
در این مطلب قصد داریم سوغات کرمان را به شما معرفی کنیم تا در سفر خود بدون سردرگمی بهترین رهاورد را برای دوستان و خانواده خود به ارمغان ببرید. مقدمه‌چینی را کوتاه کنیم تا هرچه سریع‌تر ببینیم سوغاتی کرمان چیست؟

سوغات کرمان را می توان ترکیبی از انواع شیرینی مانند کلمپه، قطاب، کماج سهن، برشتوک، مسقطی و غیره و محصولات کشاورزی مانند پسته، مرکبات، خرما و غیره دانست. البته صنایع دستی کرمان هم بخش مهمی از سوغات کرمان را تشکیل می‌دهد که می‌توانید اطلاعات آن را در مقاله صنایع دستی کرمان ببینید.

1. کلمپه کرمانی

کلمپه کرمانی

کلمپه به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین کلوچه‌های کرمانی و صد البته معروف‌ترین سوغات کرمان شناخته می‌شود که سند شش‌دانگ آن به این استان و شهرستان بم تعلق دارد. این کلوچه لذیذ به‌صورت دایره‌هایی عطرآگین با بوی دارچین و هل است که از گردو و خرما پرشده و طعم منحصربه‌فردی دارد. برخی از اهالی بم برای خوشمزه و مقوی‌تر شدن کلوچه از روغن حیوانی، تزئینات کنجد و پودر پسته در ترکیبات آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمان

 2. قطاب کرمان

قطاب شیرینی خوشمزه و معروفی است که تاریخچه آن را به زمان هخامنشیان مرتبط می‌دانند. اگرچه قطاب بیشتر به‌عنوان سوغات یزد شناخته می‌شود اما کرمانی‌ها هم در پخت و تهیه قطاب سبک و سیاق خود را دارند. تفاوت در مواد میانی خمیر عمده تفاوتی تلقی می‌شود که در قطاب این دو شهر وجود دارد. یزدی‌ها از شکر به همراه بادام و کرمانی‌ها از ترکیب شکر با پسته یا گردوی چرخ شده برای پرکردن داخل قطاب استفاده می‌کنند. قطاب را می‌توان یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین سوغات کرمان در نظر گرفت.

قطاب کرمانی

3. قاووت

قاووت (کف لمه) یا همان قووتو به لهجه شیرین کرمانی‌ها، یک فراورده غذایی آسیاب شده و پودری است که از ترکیب کردن انواع مغزیجات، بذر گیاهان دارویی، ادویه‌های پرخاصیت و معطر، گندم، کنجد، جو، نخودچی با شکر یا قهوه تهیه می‌شود. مخلوط آن با آب یا شیر، برای قوای ازدست‌رفته جسم بسیار مفید محسوب می‌شود. کرمانی‌ها برای پذیرایی از میهمانان و همچنین تقویت بانوانی که تازه زایمان کرده‌اند از قاووت استفاده می‌کنند.
قاووت کرمانی

4. کماچ سهن

استفاده از جوانه گندم برای تهیه خمیر اولیه کماچ سهن، این شیرینی را تبدیل به یکی از مقوی‌ترین و انرژی‌زاترین شیرینی‌های سنتی و سوغاتی کرمان کرده است. خمیر تهیه‌شده از جوانه پس از آغشته شدن به زیره و دارچین، به دو قسمت تقسیم شده و برای پوشش زیر و روی شیرینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. داخل شیرینی هم ترکیبی از خرما و گردو یا پسته قرار می‌دهند، سپس شیرینی را به‌صورت لوزی شکل نقش می‌زنند و با کنجد و پودر پسته تزیین می‌کنند.
کماج سحن کرمان

5. برشتوک

برشتوک کرمانی

برشتو یا برشتوک هم از آن دسته شیرینی‌هایی است که اگرچه در نقاط دیگر کشور هم پخته می‌شود اما اصالت آن را به کرمان نسبت می‌دهند. این شیرینی خوش‌طعم و لوزی شکل را از آرد نخودچی برشته‌شده، پودر هل، شکر یا خرما و شکلات تهیه می‌کنند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در یزد

6. فالوده کرمان

فالوده در شهرهای مختلف با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود که معروف‌ترین نوع آن به شهر شیراز تعلق دارد. فالوده کرمانی اما از دانه‌های کوچک و گرد نشاسته در مخلوط آب و یخ تشکیل‌شده و از تخم شربتی برای تزئین و از عرق بیدمشک و گل نسترن برای عطر دل‌انگیز این سوغات کرمان استفاده می‌شود.

7. مسقطی سیرجان

مسقطی سیرجان از آن خوراکی‌های شیرین و ژله‌ای است که در دهان آب می‌شود. این سوغات شهر سیرجان در پذیرایی‌ها و مناسبت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و از ترکیب نشاسته، زعفران، گلاب، هل، شکر و بادام تهیه می‌شود

فالوده کرمانی
مسقطی کرمان

8. حاج پسته

شاید بتوان حاج پسته کرمان را به‌نوعی برادر حاجی‌بادام یزد به‌حساب آورد؛ با این تفاوت که کشت گسترده پسته در کرمان دلالتی بر گشاده‌دستی آنان برای استفاده از پسته برای تهیه این شیرینی است. انواع نارگیلی، بادامی و پسته‌ای این شیرینی با موادی همچون تخم‌مرغ، هل، پسته، گلاب و پودر قند تهیه می‌شود. در سفر به این استان حتما حاج پسته را در لیست سوغات کرمان که برای خانواده خریداری می‌کنید، قرار دهید.

حاج پسته کرمانی

9. حلوا پسته

باز هم به لطف بالا‌بودن حجم تولیدات پسته در کرمان، حلوای پسته یکی از خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین خوراکی‌هایی است که به عنوان سوغات کرمان در فروشگاه‌های این استان به فروش می‌رسد. پودر پسته، آرد، پودر قند، نشاسته، هل، گلاب مواد اولیه این شیرینی مقوی را تشکیل می‌دهند.

حلوای پسته کرمان

10. سوهان زرند

لایه‌های ترد و نازک سوهان زرند با طعمی متفاوت بر روی‌هم قرار می‌گیرند تا دقایقی سوهان قم را از خاطرتان ببرند و خوشمزگی خود را در کام‌تان ابدی کنند. سوهان زرند از آرد گندم، جوانه‌گندم، هل و زعفران تهیه می‌شود.

سوهان

11. خرما بریز

رونق کشت خرما در کرمان باعث استفاده از این محصول مغذی در فراورده‌های وابسته‌ای مثل خرما بریز است. در پخت این شیرینی خوشمزه از موادی مثل خرما، آرد سبوس‌دار گندم، هل، زعفران، گلاب، پودر دارچین، رازیانه و تخم گشنیز استفاده می‌شود. این شیرینی مقوی به دلیل طبیعت گرم مواد اولیه، پای ثابت وعده‌های افطار و سحر کرمانی‌هاست و یک گزینه مناسب برای خرید سوغات کرمان برای عزیزان‌تان محسوب می‌شود.

خرما بریز کرمانی

12. نان پر

نان پر یکی از شیرینی‌هایی ترد و خوشمزه کرمانی است که اغلب به‌صورت خانگی تهیه می‌شود. این شیرینی که ماندگاری بالایی دارد از آرد گندم، تخم‌مرغ، پودر پسته، هل، زعفران، روغن و شیر تشکیل و همراه با چای میل می‌شود.

نان پر کرمانی

بیشتر بخوانید: کویر شهداد کرمان

13. خرما

نخلستان‌های بم و فهرج کرمان محل تولید بهترین انواع رطب ایران هستند. حتماً با طعم فوق‌العاده رطب مضافتی بم، این محصول صادراتی مرغوب، آشنایی دارید. کشاورزان زیادی در استان کرمان از طریق کشت خرما ارتزاق می‌کنند. خرمای تولیدشده در این استان شامل 30 درصد از کل خرمای تولیدی کشور است. این محصول در تولید انواع شیرینی‌های سنتی کرمان، شیره خرما، خمیر خرما و شیرینی‌های خرمایی به کار گرفته می‌شود.

14. زیره، ادویه پرخاصیت

اگرچه زیره به کرمان بردن خطاست ولی زیره از کرمان آوردن عمل مطلوب و هوشمندانه‌ای است؛ چراکه بیشترین و مرغوب‌ترین زیره کشور در کوه‌های شهرستان بافت به عمل می‌آید. زیره علاوه بر خواص بی‌شمار دارویی، به‌عنوان ادویه و چاشنی، پای ثابت آشپزخانه‌های ایرانی قلمداد می‌شود. اقلیم گرم و خشک کرمان بستر بسیار مناسبی را برای رشد و پرورش انواع سبز و سیاه زیره فراهم می‌کند. زیره معروف‌ترین سوغاتی کرمان است.

خرمای کرمانی
زیره کرمان

15. عرقیات و گیاهان دارویی

این روزها که بازار مصرف داروهای گیاهی از همیشه داغ‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم سراغ بهترین و باکیفیت‌ترین عرقیات و گیاهان دارویی را از عطاری‌های کرمان بگیرید. روغنی که از گل‌های کاملاً ارگانیک دامنه‌های کوه هزار و در روستای لاله‌زار تهیه می‌شود، به‌عنوان یک محصول صادراتی طرفداران بسیاری دارد. عرقیات زیره، گل نسترن، بیدمشک، گلاب و نعنا هم دیگر محصولات ناب کرمان هستند که می‌توانید به‌عنوان سوغات به عزیزانتان تقدیم کنید.

عرقیات گیاهی کرمان

16. پسته، ارزشمندترین سوغات کرمان

اسم و آوازه پسته کرمان از مرزهای ایران فراتر رفته و به‌عنوان یکی از محصولات مرغوب صادراتی ایران شهرت جهانی دارد و 70 درصد از حجم کل پسته تولیدشده در کشور به این شهر اختصاص دارد. به لطف آب‌وهوای کویری و گستردگی زمین‌های کشت پسته، کرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه پسته‌کاری دنیا شناخته می‌شود.
پسته از مهم‌ترین سوغات رفسنجان کرمان است زیرا زمین‌های این شهر بستر حاصلخیزی برای کشت پسته محسوب می‌شوند.

پسته کرمان

17. گردو

کشاورزان کرمانی در شهرستان‌های استان، تولید و برداشت یکی از باکیفیت‌ترین انواع گردوهای کشور را بر عهده دارند. این محصول پس از پسته دومین محصول صادراتی استان کرمان تلقی می‌شود. ارتفاعات شهر بافت کرمان بستر مناسبی برای پرورش گردو محسوب می‌شود. پس از تویسرکان همدان، باغ‌های گسترده‌ای این شهر رتبه دوم در میزان تولید گردوی کشور را به خود اختصاص داده است.

گردوی کرمان

18. مرکبات

همکاری آفتاب سوزان و خاک حاصلخیز کرمان، عنوان سومین رتبه برتر تولید مرکبات کشور را برای استان کرمان به ارمغان آورده است. پرتقال، لیمو، نارنگی و گریپ‌فروت کرمانی از مرکبات معروف استان است که عطر و طعم بهشتی دارد. مرکبات کرمان به‌ویژه مرکبات تولید شده در شهداد و بم علاوه بر تأمین نیاز سایر شهرهای ایران به‌عنوان یک محصول مرغوب به سایر کشورها صادر می‌شود.

مرکبات کرمان

اقامت در کرمان

کرمان یکی از استان‌هایی که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. کویر شهداد، باغ شاهزاده ماهان، باغ فتح آباد، گنبد جبلیه، موزه سکه، یخدان مویدی، آرامگاه شاه نعمت الله ولی، روستای صخره ای میمند، ارگ بم و ارگ راین، بیابان لوت، بازار وکیل، مجموعه گنجعلی‌خان کرمان و غیره جاذبه‌های هستند که در سفر به کرمان انتظار شما را می‌کشند. این همه جاذبه را نمی‌توان با یک روز و دو روز بازدید کرد. بنابراین نیاز به اقامتگاهی خواهید داشت که بتوانید چند روزی را مهمان این استان فوق‌العاده شوید. برای این کار کافی است وارد سایت هومسا شده و با وارد کردن نام شهرهای مختلف کرمان یا استان کرمان با طیف وسیعی از انواع اقامتگاه روبه‌رو شوید و سپس با بررسی هر کدام، مناسب‌ترین اقامتگاه را انتخاب کنید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم سوغات کرمان را به طور کامل به شما معرفی کنیم. اگر سوغاتی‌های دیگری هم هستند که ما در این مطلب به آن‌ها اشاره نکردیم، کافی است در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا به این مطلب اضافه کنیم. امیدواریم این مطلب بتواند انتخاب و خرید سوغاتی را برای‌تان راحت‌تر کند.

سوالات متداول

معروف سوغاتی های کرمان کدامند؟

کلمپه، قطاب، قاووت، کماچ سهن، برشتوک، فالوده کرمان، مسقطی سیرجان، حاج پسته، حلوا پسته، سوهان زرند، خرما بریز، نان پر، پسته، عرقیات و گیاهان دارویی و…

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا