ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای پاییزیسفرهای زمستانیکویرهای ایران

بیابان لوت ؛ شهر خیالی بلندترین کلوت‌های جهان

بیابان لوت، نخستین اثر طبیعی میراث جهانی یونسکو در ایران است. دلیل آن را هم می‌توان در وسعت جاذبه‌های طبیعی این منطقه جستجو کرد. بر خلاف تصور کلاسیک که زیبایی‌های مناظر طبیعی را صرفا در آبشار و کوهستان و مناطق سرسبز می‌دید، امروزه در نگاهی متفاوت، کویر نیز به یکی از جاذبه های گردشگری بسیار قوی تبدیل شده است.

شب و روز، آسمان و زمین و حتی ستارگان آسمان قیرگون کویر، با شما سخن می‌گویند. هر وجب از این دشت بیابانی، رازها و داستان‌های کهن در دل خود دارد که در سفرهای سیاحتی، می‌توان از آنها پرده برداشت.

در این مطلب:

  • از جاذبه های طبیعی بیابان لوت با هم دیدن می‌کنیم.
  • در دریاچه نمک و کلوت شهداد را با هم قدم می‌زنیم.
  • از شب و آسمان زیبای کویر و ستاره‌نگری در خاطره می‌سازیم.
  • از هیجان آفرود لبریز شده و از دیگر تفریحات کویری لذت خواهیم برد.
  • در پایان نیز شما را با اقامتگاه‌های بوم‌گردی هومسا در این منطقه آشنا می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

بیابان لوت، گستره‌ای بی نظیر در جنوب ایران

دشت بیابانی لوت در جنوب شرقی ایران واقع شده است. منطقه‌ای وسیع با مساحتی حدود ۱۰٪ از کل خاک ایران که در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی گسترده شده است. لوت، بیست و هفتمین بیابان بزرگ دنیا و اولین اثر طبیعی از میراث جهانی یونسکو در ایران است. این کویر بین دو گسل نهبندان در شرق کشور و نای بند در غرب ایران واقع شده و در آن، شواهدی از تمدن‌های کهن و سکونت انسان‌ها در ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به دست آمده است.

برخی نقاط آن را، گرم‌ترین مناطق زمین می‌نامند. بنابر تحقیقات دانشمندان، حتی تیرگی خاک این منطقه در جذب نور و گرمای آن بی‌تاثیر نبوده است. در گویش سیستانی به فرد برهنه و بدون پوشش، لوت می‌گویند. برهنگی زمین در برخی نقاط کویر تا جایی است که علت نام‌گذاری این مکان به نام بیابان لوت را به آن نسبت داده‌اند. اما عریانی کویر، از جنس فقر نیست.

دشت لوت بر خلاف ظاهر آرام و خالی از هیاهو، گنجینه‌های فراوانی در سینه دارد. از کلوت‌ شهداد و جاذبه های طبیعی کرمان، تا رصد آسمان کویر و ستاره نگری و دیگر جاذبه های دشت لوت، همه از مواهب طبیعی هستند که این پهنه برهنه در خود جای داده است.

اگر این مقصد را برای سفرهای نوروزی یا دیگر فصول مناسب سال برای گردشگری انتخاب کرده‌اید، از امکانات بوم‌گردی هومسا، غافل نشوید. با رزرو آنلاین این اقامتگاه‌ها، سفری شیرین و بی‌دغدغه را تجربه کنید. هومسا در شهر کرمان با اقامتگاه بوم‌گردی دارای شرایط ویژه و فضایی کاملا محلی و دلپذیر، انتظار گردشگران عزیز را می‌کشد. همچنین سوییت‌های مجهز و مبله هومسا با کلیه امکانات رفاهی، جهت پذیرایی از مسافران گرامی مهیاست.

ریگ یلان لوت

از کلوت‌های‌ شهداد تا کویر نمک

سفر به کویر به نوعی سفر به سرزمین رویاهاست. پهنه‌ای گسترده بر دشت بیکران که تا چشم کار می‌کند، آرام و آرمیده در دل بیابان لوت، از شن و باد و نمک، بسیار در خود دارد. اما این فقط جلوه ظاهری کویر است. در این منطقه، تفریحات جالب و هیجان‌انگیزی نیز، انتظار شما را می‌کشد. در اولین قدم، شما را با خود به دریاچه نمک می‌بریم تا از دیدن طبیعت زیبای آن، شگفت‌زده شوید!

اجاره آنلاین اقامتگاه در یزد

آیا دریاچه‌های کویر، خالی از حیات هستند؟

بر خلاف تصور عموم از کویر، زندگی همچون دیوی خفته در کویر، انتظار می‌کشد. هر بارش سیل‌آسا فرصتی است تا کویر، از دل خاموشی سر بلند کند. در پی چنین بارش‌هایی، گونه‌های گیاهی نظیر گز و گون و خاربوته‌های فصلی فرصت را غنیمت شمرده و سر از خاک برمی‌دارند.

دام‌ها و حیات وحش این ناحیه نیز، در چشم‌برهم‌زدنی، خود را به تالاب‌های پر آب این منطقه می‌رسانند. دریاچه ترشاب، در ۱۳ کیلومتری بردسیر واقع شده و از شهرستان‌های استان کرمان به حساب می‌آید. ماه‌های ابتدایی پاییز، به ‌دلیل لطافت هوا فصل مناسبی برای سفر به این جغرافیا محسوب می‌شود. این دریاچه در پی خشکسالی‌های سالانه محو شده و به دنبال بارندگی‌های فصلی، مجددا پر آب و سرشار می‌شود. انواع پرندگان آبزی نظیر لک لک و حواصیل خاکستری میهمانان زمستانی این دریاچه کم عمق هستند. هم چنین دسته های کوچک روباه نیز، بخشی از حیات وحش این منطقه بکر را تشکیل می‌دهند. غروب زیبا و رنگین ترشاب را گردشگرانی که این مقصد را برای سفر خود انتخاب می‌کنند، هرگز فراموش نخواهند کرد. در دل بعضی از مناطق کویری ایران مانند کویر مرنجاب و در نزدیکی کاروانسرای مرنجاب نیز می‌توان دریاچه‌ی نمک زیبایی را دید که بعد از بارندگی زیباتر هم می‌شود.

دریاچه نمک بیابان لوت

نقاشی خالق بر دیواره کلوت‌های شهداد

منطقه کویر شهداد کرمان، حدود ۳ ساعت از شهر کرمان فاصله دارد. هرچند ورود به مناطق عمقی کویر، به دلیل خطر گم شدن برای اغلب افراد ممنوع است، اما در همان ابتدای راه نیز، دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی کرمان کم نیستند.

سازه‌های شنی را که در اثر فرسایش، و عوامل طبیعی نظیر باد و آب پدید می‌آيند کلوت می‌نامند. در کویر لوت، دیدن کلوت‌هایی غول‌پیکر که همچون شهری پا برجا، نماد قدرت کویر را به رخ می‌کشند، از جاذبه های قوی گردشگری عصر ما به شمار می‌روند. لذتی که از دیدن این سازه‌های کلوخی در بیابان لوت و برهوت کویری به انسان دست می‌دهد را، کمتر جایی می‌توان یافت. نزدیکی این سازه‌ها، باعث شده تا آنها را به نام این محل کلوت های شهداد بنامند. برای کسانی که لذت اقامت و دیدار شب کویر را چشیده اند، برپایی کمپ و انتظار برای طلوع خورشید در کلوت‌های شهداد، لذتی شیرین و ماندگار است.

آفرود در بیابان لوت

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمان

شب‌های کویر و ستاره هایی که تا ابد می‌درخشند!

رصد آسمان کویر، از جمله مواردی است که گردشگران بسیاری را به این مناطق جذب می‌کند. از جمله کسانی که خسته از هیاهوی شهرهای بزرگ، در جستجوی آرامشی بی بدیل هستند. با دیدن سیاه قیرگون آسمان کویر، شما هم نخواهید توانست چشم از آن بردارید.

پاکی هوای کویر و دوری از آلودگی هوا و نورهای مزاحم شهری، فرصت بی‌نظیری برای رصد ستارگان در کویر لوت فراهم نموده است. شرایطی ویژه برای ستاره نگری که در هوای آلوده شهرهای بزرگ، هرگز به دست نخواهد آمد. پیشنهاد می‌کنیم شب کویر و آسمان مخملی با الماس ستاره‌ها را به هیچ عنوان از دست ندهید!

با یک بار رفتن به این منطقه و تماشای آسمان بی‌بدیل دشت لوت، شما هم حتما همین توصیه را به دیگران خواهید داد. اما برای گروهی دیگر نیز آسمان شب‌های کویر، فرصتی مناسب است تا دانسته‌های خود را بیشتر کنند. آنها افرادی هستند که به دلایل مختلف، برای رصد ستارگان در جستجوی آسمانی پاکیزه و به دور از آلودگی‌های مختلف هستند. آنها بهشت نجومی خود را در دشت لوت و در مجاورت کلوت‌های شهداد خواهند یافت.

کویر لوت

برای چنین افرادی نیز، استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی هومسا مفید و کاربردی خواهد بود، زیرا در این صورت، دسترسی آسان به شب کویر، فرصت رصد ستارگان و بررسی آسمان شب را برای مشتاقان بهتر از هر شرایط دیگری فراهم خواهد آورد. برای این کار ورود به سایت هومسا و ثبت سفارش رزرو سوییت یا اقامتگاه بوم‌گردی، الزامیست. این کار پیش از رفتن به سفر برای دیدن جاذبه های طبیعی کرمان بسیار مفید خواهد بود. در این صورت حتی می‌توانید اقامتگاه‌های موجود را پیش از رفتن به سفر از طریق آنلاین مشاهده نمایید.

در روز کویر چه می‌گذرد؟

اشاره‌ای هم داشته باشیم به روزهای بیابان لوت که از زیبایی، دست کمی از شب‌های آن ندارند. هر قدر شب کویر درخشان و زیباست، از روز آن هم با شن‌های طلایی و هیجان تفریحات فوق‌العاده‌ای همچون آفرود نمی‌توان به سادگی گذشت. کویرنوردانی که بارها به مناطق مختلف کویری ایران سفر کرده‌اند، اذعان دارند که دشت لوت، فضایی مسحور کننده و بی‌نظیر برای تفریحات ویژه این گونه مناطق است. از همین جهت گردشگران داخلی و خارجی زیادی همه ساله برای رانندگی با ماشین‌های آفرود و لذت در کویر لوت و دشت ریگان به این مناطق سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کویر مصر

نزدیک شدن به غروب کویر، زمانی است که باید دوربین‌ها را از غلاف بیرون بیاورید. ثبت لحظات ماندگار با هنر عکاسی، در بازگشت از این سفر کویری بهترین سوغات کویر و جاذبه های دشت لوت خواهند بود. با تنظیمات دوربین خود بازی کنید و از ستارگان غروب بی‌نظیر کویر و آسمان نارنجی آن عکس بگیرید.

سافاری لوت

سخن آخر

در انتهای این مطلب، بار دیگر توجه گردشگران و مسافران عزیز را به زیبایی‌های خارق‌العاده دشت کویر لوت و جاذبه های طبیعی کرمان و سیستان جلب می‌کنیم. طبیعت زیبای دشت لوت با دیدنی‌های فراوان از قبیل کلوت‌های شهداد و جاذبه های بومگردی متنوع، همه در این محل و برای مسافران این مسیر در دسترس هستند.

امکان رصد ستارگان در آسمان پاک و سیاه شب‌های کویر هم، از دیگر مزیت‌های این سفر کویری محسوب می‌شوند. تماشای زیبایی شب کویر و ستارگان فراوان آسمان آن هم، خاطره‌ای ماندگار است که با خود از این سفر به همراه خواهید آورد.

کلوت های شهداد را در این سفر از دست ندهید و حتما به تماشای آنها هم بروید. استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی هومسا نیز، در این سفر می‌تواند زمینه را برای آسایش و اطمینان خاطر شما فراهم آورد.

یک دیدگاه

  1. بیابان لوت، بافت شن و ماسه ای داره و پیاده روی بیابان واقعا تجربه دل انگیزیه و وقتی به دریاچه نمک میرسی صافی هوا و آرامشی که داره شمارو مجذوب میکنه به دوست داران طبیعت پیشنهاد میکنم حتما یکبار امتحانش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا