ایران‌ را بگردیم

سبزه میدان رشت ؛ قدم زدن در یک میدان تاریخی زیبا

سفر به شهرهای شمالی برای همه ما سفری جذاب و دوست‌داشتنی است، حال اگر مقصد استان گیلان و شهر رشت باشد، به یادماندنی‌ترین سفر خواهد شد. سبزه میدان رشت را می توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی رشت در نظر گرفت. سبزه میدان رشت را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین میادین شهر رشت با خاطرات نوستالژیک دانست.
این میدان با مجسمه‌ها، فضای سبز و تاریخچه پر فراز و نشیب بهترین انتخاب برای تفریح و پیاده‌روی است. با ما همراه شوید تا در این میدان قدم زده و با آن آشنا شویم، در این سفر کوتاه برگ‌هایی از تاریخ را نیز ورق زده و با تاریخچه این میدان آشنا خواهیم شد.

سبزه میدان رشت کجاست؟

ویدئو از: walkinbeauty5540@

در گذر تاریخ، شهر رشت همیشه به دلیل موقعیت خاص خود مورد توجه بوده و خاطرات مختلفی را در سینه دارد. سبزه میدان را می‌توان قدیمی‌ترین میدان این شهر دانست که همچنان زیبا و محبوب است. این میدان در قسمت غربی شهر قرار دارد و مکانی برای گشت‌و‌گذار و گپ و گفت است. در این میدان سردیس‌هایی از مفاخر گیلان قرار دارد و در فضای سبز آن درختان کهنسالی دیده می‌شود که تاریخ این میدان را در دل خود جای داده‌اند.
احتمالا شما نیز نام میدان شهرداری رشت را شنیده‌اید، پس بهتر است بدانید که خیابان علم الهدی، سبزه میدان را به میدان شهرداری وصل می‌کند؛ شما می‌توانید یک تیر و دو نشان زده و این دو میدان را در یک روز ببینید.

مسیر دسترسی به سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت در نزدیکی یک پمپ بنزین قرار دارد و می‌توانید از خیابان علم الهدی به آنجا بروید. البته از طریق سه خیابان لاکانی، استادسرا و بیستون نیز به سبزه میدان می‌رسید. اصلا اسم میدان یعنی خیابان‌های بیشتر و دسترسی راحت‌تر!‌ عصرها وقتی هوا خنک‌تر می‌شود، به سمت سبزه میدان راهی شوید، روی نیمکت نشسته و به تماشای بازی بچه‌ها و گپ و گفت بزرگترها بنشینید.

تاریخچه سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت

اگر تصور می‌کنید که سبزه میدان در همین چند سال گذشته احداث شده است، سخت در اشتباه هستید! ساخت این میدان به دوره قاجار باز می‌گردد و در طول سالیان مختلف تغییرات بسیاری یافته است. از گذر تاریخ بر چهره این میدان ردی دیده می‌شود و آنچه بر جای مانده درختان کهنسال و تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب است.

اولین ساخت سبزه میدان رشت در زمان محمد شاه قاجار

درباره تاریخچه ساخت سبزه میدان حرف و سخن‌های مختلفی وجود دارد، اما این میدان در ابتدا سبزه‌زاری طبیعی بین محله استادسرا و محله کیاب رشت بوده است. طبق اسناد و نظر پژوهشگران تاریخی این میدان در زمان محمد شاه قاجار و توسط فردی به نام میرزا قاسم خان والی ساخته شد.
میرزا قاسم خان از رجال حکومتی بود که 8 سال در روسیه حضور داشت. این شخص به کشورهای اروپایی بسیاری سفر کرده بود و به دلیل همین گذشته درخشان، از طرف شاه به عنوان والی رشت انتخاب شد. میرزا قاسم خان دنیا دیده و اروپا گشته، برای آبادانی رشت تلاش‌های زیادی داشت که یکی از اقدامات وی را ایجاد سبزه میدان می‌دانند.

بازسازی سبزه میدان رشت در زمان مظفرالدین شاه قاجار

سبزه میدان رشت

در زمان ناصرالدین شاه یک استخر و گورستان در این میدان ایجاد شد که می‌توان به آن گورستان مجرمین گفت، چرا که در آن مجرمین و خلاف‌کاران را پس از اعدام خاک می‌کردند. بعدها در زمان مظفرالدین شاه قاجار، شخص دیگری به نام محمد ولی خان تنکابنی به عنوان والی و حاکم رشت انتخاب شد. محمد ولی خان که بعدها با لقب نصر السلطنه معروف شد، تغییرات زیادی برای آبادی بیشتر رشت انجام داد که یکی از آن‌ها بازسازی سبزه میدان بود. نصر السلطنه گورستان را متروکه اعلام کرده و استخر را که به باتلاقی تبدیل شده بود پر کرد؛ همچنین میدان را خیابان‌بندی و درخت‌کاری نمود.
یکی از دیگر کارهای نصر السلطنه، تصمیم به آبادانی زمین‌های اطراف میدان بود و آن‌ها را به خان‌های فومن و شفت، تولم و کسما واگذار کرد تا خانه و مغازه‌های مختلف ایجاد کنند. برخی افراد تصور می‌کنند که این میدان در اصل توسط همین شخص، یعنی محمد ولی خان تنکابنی ایجاد شده، اما در حقیقت تاریخچه آن به زمانی باز می‌گردد که محمد ولی خان هنوز متولد نشده بود.

در سال 1394 برای بازسازی سبزه میدان بودجه قابل توجهی در حدود 24 میلیارد ریال اختصاص یافت. جالب است بدانید که این میدان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همین نکته موجب شد که بازسازی آن با نظر کارشناسی انجام شود. در آن پروژه تمامی تغییرات مطابق با بافت قدیمی میدان و عکس‌های موجود از دوره ناصرالدین شاه صورت گرفت. بر اساس تصاویر گذشته، مرمت دور میدان با ستون‌های بتنی و مرمت کف آن با سنگ انجام شد و تمامی تغییرات مطابق دوره ناصرالدین شاه بود.

بیشتر بخوانید: بازار رشت

دیدنی‌های سبزه میدان رشت

اگر این سوال همچنان در ذهن شما وجود دارد که اصلا چرا باید به سبزه میدان رفت؛ بد نیست تا با ما گشتی در این میدان زده و با دیدنی‌ها آن آشنا شوید.

فضای سبز زیبا و درختان همیشه سبز

تماشای سرسبزی درختان و زیبایی آن‌ها روح انسان را جلا داده و خستگی روزهای ملال‌آور زندگی را از بین می‌برد. در هر فصلی از سال که برای قدم زدن در شهر رشت، سبزه میدان را انتخاب کنید، درختان سبز و زیبا در انتظار شماست و به راستی که چه نام برازنده‌ای، سبزه میدان!
در داخل پارک نیمکت‌هایی وجود دارد که می‌توانید بر روی آن‌ها نشسته و گذران عمر را در فضای دوست‌داشتنی نظاره کنید. در داخل این میدان آبنمای زیبایی وجود دارد که در اطراف آن صدای پرندگان به گوش رسیده و لحظات شما را غرق در نشاط می‌کند.

-تندیس مشاهیر گیلان

مجسمه های سبزه میدان رشت

استان گیلان خواستگاه بسیاری از نام داران این مرزوبوم است که در گذر تاریخ برای این دیار پرگهر خدمات گران‌بهایی را عرضه کردند. در سبز میدان رشت سردیس‌های از مشاهیر این استان نصب شده است تا با تماشای آن‌ها فراموش نکنیم که این وطن چه بزرگانی را در خود پرورانده است. اگر به سبزه میدان بروید، مجسمه این مشاهیر را مشاهده خواهید کرد.
• شیون فومنی (شاعر معروف گیلانی)
• دکتر محمود بهزاد
• پروفسور فضل الله رضا
• پروفسور حسن اکبر زاده
• پروفسور مجید سمیعی

-کتابخانه عمومی

اگر اهل کتاب و کتاب‌خوانی هستید، ابتدا باید گفت که احسنت بر شما! و اما در سبزه میدان یک کتابخانه عمومی قرار دارد که در سال 1347 ساخته شده است. نام قدیمی آن کتابخانه پورداوود بوده و محل نگهداری کتاب‌هایی در دسته‌بندی‌های مختلف است. شما می‌توانید از این کتابخانه هر کتابی که دوست دارید به امانت گرفته و از خواندن آن لذت ببرید.

وسعت سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت وسعتی برابر با 29700 مترمربع دارد و همان طور که گفتیم از بخش‌های مختلفی مانند فضای سبز، کتابخانه، آبنما و درختان کهنسال ایجاد شده است. یکی از شگفت‌انگیزترین زیبایی‌های این میدان دسته پرندگان است، پس اگر بر روی نیمکت نشسته بودید و کبوترها پیش پای شما روی زمین فرود آمدند، اصلا تعجب نکنید. تماشای این پرندگان در حریر سبز رنگ پارک سبزه میدان منظره‌ای زیبا و رویایی است.

دلیل جذابیت سبزه میدان رشت

اگر به سبزه میدان رشت رفتید، دوربین عکاسی را فراموش نکنید. فضای سبز زیبا، درختان همیشه سبز و کهن، دسته‌های پرندگان، آبنمای میدان، همه و همه مناظری زیبا برای عکاسی هستند. کافی است کمی خلاقیت به خرج داده و بهترین قاب‌ها برای عکاسی را انتخاب کنید. قدم زدن در هوای پاک این میدان و تماشای زیبایی‌های آن برگی ماندگار بر دفتر خاطرات سفر شما به رشت خواهد بود.
یکی از ویژگی‌های جالب این میدان مردم و به ویژه افراد میان‌سالی است که در آنجا مشغول خوش و بش و گاهی بازی شطرنج هستند. اگر شما نیز از بودن در جمع مردم خونگرم رشت و هم صحبت شدن با آن‌ها لذت می‌برید، سبزه میدان بهترین انتخاب است. جذابیت و زیبایی سبزه میدان رشت به دو خط نوشته ما محدود نمی‌شود و به قول معروف، شنیدن کی بود مانند دیدن! پس اگر به رشت سفر کردید، دیدن سبزه میدان را نیز در لیست برنامه‌های خود جای دهید.

موزه‌های نزدیک به سبزه میدان

برای کسانی که به دیدن آثار تاریخی و موزه گردی بیش از هر چیز دیگری علاقه دارند، شهر رشت مقصد جذابی است. در نزدیکی سبزه میدان چند موزه مختلف قرار دارد که شواهدی از تاریخ کهن ایران را در خود جای داده‌اند.

بیشتر بخوانید: دریاچه سقالکسار

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان شخصیت محبوب و بلندآوازه خطه شمال ایران است که خانه پدری ایشان در نزدیکی سبزه میدان قرار دارد. قدمت این خانه به 200 سال پیش باز می‌گردد که پس از مرگ میرزا کوچک خان به فروش رسید. مالک این خانه پس از مدتی تصمیم به تخریب خانه گرفته بوده و با اعتراض مردم رشت روبه‌رو می‌شود. خوشبختانه، در نهایت شهرداری رشت این بنای تاریخی را خریداری کرده و به موزه تبدیل می‌کند.

آدرس خانه میرزا کوچک خان جنگلی: شهر رشت، فرهاد، میدان معلم، خیابان استاد سرا

موزه مردم شناسی گیلان

موزه مردم شناسی رشت

آشنایی با فرهنگ و شیوه زندگی مردم رشت و استان گیلان بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. موزه مردم شناسی گیلان همان جایی است که می‌توان نمونه‌ای کوچک اما واقعی از آداب و سنن، لباس‌های محلی و غذاهای این شهر را تجربه کرد. یکی از جذابیت‌های این موزه که در هیچ کجا ندیده‌اید، امکان پوشیدن لباس‌های محلی و عکاسی و خوردن غذاهای خوشمزه گیلانی‌ها است. پس موزه مردم شناسی رشت را به هیچ وجه یک موزه معمولی تصور نکنید!

آدرس موره مردم شناسی گیلان: شهر رشت، پارک جنگلی سراوان، کیلومتر 18 آزادراه رشت – قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر 3 جاده‌‏ سراوان – شفت

یکی دیگر از مهم‌ترین موزه‌های رشت موزه روستایی گیلان است. در سفر به رشت سعی کنید سری هم به این موزه بزنید. این موزه با دریاچه سراوان رشت تنها 4 کیلومتر فاصله دارد. پس می‌توانید از این دریاچه بی‌نظیر هم دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: کافه های رشت

مکان‌‌های مهم اطراف سبزه میدان

گفتنی‌ها راجب سبزه میدان رشت تمامی ندارد؛ در اطراف این میدان برخی از مهم‌ترین مکان‌های شهر رشت قرار گرفته‌اند که در ادامه این تور به آن‌ها نیز سری می‌زنیم.

بیمارستان فامیلی

در نزدیکی سبزه میدان یک بیمارستان مجهز و البته خصوصی به نام بیمارستان فامیلی قرار دارد که وجود این بیمارستان در خیابان بیستون باعث افزایش تردد شده است. در این بیمارستان متخصصین و پزشکان مختلفی به ارائه خدمات مشغول‌اند و مداوا بیماری‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود.

آدرس بیمارستان فامیلی رشت: شهر رشت، حافظ، خیابان بیستون، بین ارشد و بهزادی

مجتمع فرهنگی فرشاد

در خیابان سلیمی رشت و در فاصله‌ای کم از سبزه میدان، مجتمع فرهنگی فرشاد وجود دارد که مرکز ارائه سیستم‌های کامپیوتری، تلفن همراه و لوزام جانبی الکترونیک به صورت تخصصی است. خرید و فروش تلفن همراه، انواع کامپیوتر، لپ تاپ و قطعات آن در این مرکز انجام می‌شود. جالب است بدانید که این مرکز در شهر رشت اهمیت بسیاری دارد.

آدرس مجتمع فرهنگی فرشاد: شهر رشت، آیت الله طالقانی، بین مستوفی و سلیمی

رستوران های رشت

در سفر به رشت؛ شهری که نامش به عنوان “شهر خلاق خوراک شناسی” در یونسکو به ثبت رسیده، حیف است که به رستوران‌های محلی آن سری نزنید و از طعم فوق‌العاده غذاهای آن لذت نبرید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر لیستی از بهترین رستوران های رشت آماده کنید و با انتخاب دو سه مورد از بهترین غذاهای محلی رشت خود را به یک ضیافت شاهانه مهمان کنید.

اقامت در رشت و دیدن سبزه میدان

شهر رشت در خطه شمال ایران در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری است که از نقاط مختلف ایران به آنجا سفر می‌کنند. این شهر زیبا و سرسبز بهترین انتخاب برای سفر است، پس اگر شما نیز از قیل و قال زندگی شهری خسته شده‌اید، کمی به خود استراحت داده و کوله سفر خود را به مقصد استان زیبای گیلان آماده کنید. در سفر به رشت می‌توانید در هتل، ویلا یا اقامتگاه‌های مختلف ساکن شوید. با رزرو هتل یا ویلا رشت در هومسا دیگر برای سفر نگرانی نخواهید داشت.

یک دیدگاه

  1. بجز سبزه میدان،و پیاده روی شهرداری که بسیار زیبا هستند،دیدن از بالای شهر نمایی شلخته و نامرتب است.باید اصلاح شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا