ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

جاهای دیدنی شیرگاه که شما را غافلگیر می‌کند

شیرگاه در استان مازندران قرار دارد و از جمله مناطق بسیار زیبای شمال کشور به حساب می‌آید. این منطقه‌ی چشم‌نواز در هر چهار فصل، زیبایی‌های بی‌نظیری دارد و به شدت خوش آب‌و‌هواست. مناظر طبیعی، بناهای تاریخی، پل‌ها، آبشارها و چشمه‌ها، در کنار هم از این منطقه، بدیع‌ترین و خاص‌ترین نقطه در شمال ایران را ساخته‌اند. در ادامه ما را با معرفی جاهای دیدنی شیرگاه همراهی کنید. ما شما را به سفری خواهیم برد که سرتاسر شگفتی و زیبایی است.

اجاره ویلا و سوئیت در شیرگاه

شیرگاه و شگفتی‌های ناگفته و دیده نشده آن

بد نیست بدانید که شیرگاه از شهرهای بسیار زیبای سوادکوه در استان مازندران بوده و قدمتی دارد که به دوران صفویه باز می‌گردد. از جمله زیبایی‌های آن پل‌های متعددی است که ردپای تاریخ را بر خود دارند. فاصله این شهر تا تهران ۲۰۰ کیلومتر است و جاده‌های پر رفت و آمد و پر تردد فیروزکوه و همچنین قسمتی از راه آهن تهران-شمال از میان این شهر می‌گذرد. ضمن اینکه از قسمت غرب، جنوب و شرق به وسیلهی رشته کوه البرز احاطه شده‌است. همچنین 2 رودخانه تلار و کلیسان با سخاوت تمام سرسبزی این شهر و منطقه را تامین میکنند. خاک این منطقه برای کشاورزی بسیار حاصلخیز است و ساکنان آن به کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. اگر آماده باشید با هم سفری جذاب به این شهر و بازدید از دیدنی های شیرگاه داشته باشیم.

روستای دهکلان

روستای دهگلان

اولین منطقه از مناطق دیدنی شیرگاه ، روستای دهکلان بوده که سکوت و آرامش آن مثال زدنی است. همین آرامش برای گردشگران و مسافران به شدت جاذبه و کشش دارد. اگر به دنبال یک منطقه روستایی بکر، سرسبز و به شدت آرام هستید، حتما به روستای دهکلان سر بزنید. مردم ساکن این روستا خوش قلب و مهمان نواز هستند و طبیعت سرسبز و آب و هوای بارانی آن روح و روان شما را تازه میکند. از طبیعت گردی و دنبال کردن مسیر رودخانه‌های پر جوش و خروش منطقه پشیمان نخواهید شد. مناظر این روستا از جمله مناظر بکر و کمتر دیده شده در طبیعت ما هستند.

آدرس روستای دهگلان شیرگاه: استان مازندران، شهرستان سواد کوه، دهستان لفور، جنوب غرب شهر شیرگاه.

روستای بورخانی

روستای بورخانی

روستای زیبای بعدی که از جاهای دیدنی شیرگاه است، به نام روستای بورخانی شناخته می‌شود که طبیعتی بسیار بکر و سرسبز دارد و می‌تواند هر موجود زنده‌ای را به وجد آورد. فاصله این روستا تا شیرگاه ۳۵ کیلومتر است و به 2 بخش بالا و بخش پایین تقسیم شده‌است. تنها اثر تاریخی این روستا، امامزاده بوبر کیا سلطان است که از سه قبر تشکیل شده‌است. خانه‌ها ساده و کاهگلی هستند و درختان با قدمتی طولانی سر به آسمان ساییده‌اند. اقتصاد مردم این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری تامین می‌شود و تنها ۳۷۰ نفر سکنه دارد.

آدرس وستای بروخانی شیرگاه: استان مازندران، شهر شیرگاه، 35 کیلومتری شهر شیرگاه و 18 کیلومتری شهر زیر آب.

محله نارنج بن

محله نارنج بن

محله نارنج بن یکی دیگر از جاهای دیدنی شیرگاه است که خصوصاً در فصل بهار شما را مجذوب خود خواهد کرد. اجازه دهید تا همین جا یکی از رازهای بزرگ ساکنان شهر تهران را برای شما برملا کنیم. پایتخت ‌نشینان در اولین فرصت و تعطیلی که به دست می‌آورند، خود را به محله نارنج‌بن شهر شیرگاه می‌رسانند. محله‌ای که در مازندران یکی از سرشناس‌ترین و خوشنام‌ترین مناطق به لحاظ زیبایی طبیعی و بکر بودن است. رودخانه‌ای کسلیان از این محل عبور می‌کند و سبب شده تا زیبایی آن دو چندان شود. بهترین زمانی که می‌توانید خود را برای لذت بردن از زیبایی‌های این محله به آن برسانید، فصل‌های بهار و تابستان هستند.

آدرس محله نارنج بن شیرگاه: استان مازندران، شهر شیرگاه، کنار جاده اصلی تهران مازندران.

چشمه علی شیرگاه

چشمه علی شیرگاه

بعد از اینکه در مسیر پیاده‌روی از پل ورسک عبور کردید و دقیقا ۳۰ دقیقه بعد از پیاده روی کردن، منظره‌ای در مقابل‌تان خواهید دید که یک منظره واقعی است و تصور یا فیلم نیست! آبشار چشمه علی به عبارتی همان آبشار ورسک است. آبشاری که شامل دو قسمت یعنی آبشار بزرگ و آبشار کوچک می‌شود و تقریباً از ارتفاع ۲۰ متری، خود را به سمت پرتگاه و صخره‌ها سرازیر می‌کند. صدای دلنشین و گوش‌نواز برخورد کردن آب به سنگ‌ها و صخره‌ها به قدری آرامش‌بخش و عجیب است که با هیچ صدایی جایگزین نخواهد شد.

آدرس چشمه علی شیرگاه: استان مازندران، شهر شیرگاه، در 50 متری بخش شرقی جاده شیرگاه به قائمشهر.

بیشتر بخوانید: آبشار اسکلیم

مسیر پیاده‌روی و دسترسی به این چشمه نیز راحت و هموار است. به عبارتی شما در هر سن و سالی که باشید، تنها به یک کفش ورزشی و راحتی احتیاج دارید تا بتوانید خود را به سرعت به این چشمه برسانید. این چشمه یک آبشار زیبای فصلی است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما در میانه بهار و ابتدای فصل تابستان خود را به این چشمه برسانید. اینگونه به راحتی می‌توانید از دیدن باشکوه‌ترین و پرآب‌ترین چشمه و آبشار منطقه لذت ببرید.

آبشار گزو

آبشار گزو

آبشار گزو در 58 کیلومتری شیرگاه، 41 کیلومتری زیرآب و 31 کیلومتری سوادکوه قرار دارد. این آبشار در این منطقه به شدت معروف بوده و سالانه مسافران و گردشگران زیادی صرفاً برای ملاقات با این آبشار به منطقه شیرگاه سفر می‌کنند. این آبشار ۱۵ کیلومتر تا شیرگاه فاصله دارد. آبشار گزو از 2 آبشار تشکیل شده، یک آبشار کوچک که ارتفاع آن ۵ متر و یک آبشار بزرگ که ارتفاع آن ۴۵ متر است. مهم‌ترین ویژگی این آبشار، حضور و جریان آن در دل جنگل است. به عبارتی جنگل لفور مزیّن به حضور آبشار گزو شده و باعث می‌شود که مناطق بکر و چشم نوازی را به واسطه طراوت آبشار، در این جنگل مشاهده کنید. آبشار گزو نیز در فصل‌های تابستان و همینطور بهار یک دیدنی خارق‌العاده در این منطقه به حساب می‌آید که گردشگران را به سوادکوه و همینطور شیرگاه دعوت می‌کند.

آدرس آبشار گزو شیرگاه: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، 58 کیلومتری شیرگاه.

جنگل و آبشار پلنگ دره

جنگل پلنگ دره

در ادامه‌ی دیدنی‌های شیرگاه به آبشار و جنگل پلنگ دره می‌رسیم. یکی از زیباترین جنگل‌هایی که در اطراف شیرگاه قرار دارد و درست در سمت شرق آن قرار گرفته‌است. مسیر دسترسی آن از سمت جاده فیروزکوه و سپس یک جاده فرعی بوده که در کنار پل آهنی واقع شده‌است. فاصله این جنگل تا شیرگاه ۱۳ کیلومتر است. تا چشم کار می‌کند در این منطقه شما با سرسبزی و گیاهانی روبرو می‌شوید که شما را میخکوب خود می‌کنند. صدای آواز پرندگان، صدای جریان آب رودخانه و همهمه برگ درختان در کنار یکدیگر، مانند این است که شما را به سمت خود فرا می‌خوانند.
رودخانه‌ی عبور کرده از این جنگل را که دنبال کنید، در انتها به یک آبشار دل انگیز می‌رسید که پلنگ دره نام دارد و بلندی آن ۸ متر است. این مسیر یکی از مسیرهای بی‌نظیر برای جنگل نوردی است که در انتهای بهار و فصل تابستان خنکی و لطافت آن شما را به شدت دیوانه‌ی خود خواهد کرد. دیدن آبشار پلنگ دره در انتهای مسیر نیز خستگی را از تن بیرون خواهد کرد. البته آبشار و جنگل پلنگ دره در تمام فصول سال دیدنی هستند اما بهار و تابستان در این منطقه، جلوه‌گری دیگری دارد.

آدرس جنگل پلنگ دره شیرگاه: استان مازندران، 13 کیلومتری شمال شرق شهرستان شیرگاه.

روستای کلیج خیل

روستای کلیج خیل

روستای بعدی که باز هم در لیست دیدنی های شیرگاه قرار می‌گیرد، روستای کلیج خیل است. این روستا خانه‌ها و بافتی قدیمی دارد و اهالی خونگرم مهربانی که زیبایی و جذابیت روستا را هزار برابر کرده‌اند. طبیعت در اینجا سرسبز و فوق العاده و آرامش و سکوت آن مثال‌زدنی است. این روستا فاصله بسیار کمی تا شیرگاه دارد و یک رودخانه همیشه خروشان از میان آن با هیاهوی زیاد می‌گذرد. اقتصاد مردم روستا با کشاورزی و دامپروری می‌گذرد. همچنین در این روستا شما امکانات زیادی مانند مسجد، مرکز بهداشت، سالن ورزشی، زمین فوتبال و مرکز مخابرات نیز مشاهده خواهید کرد.

آدرس روستای کلیج خیل شیرگاه: استان مازندران، شهرستان سواد کوه، بخش شیرگاه، دهستان شرق و غرب شیرگاه.

پل شاه‌ عباسی شیرگاه

پل شاه عباسی شیرگاه

همانطور که گفتیم شیرگاه پل‌های تاریخی بسیار زیادی دارد. یکی از این پل‌ها که از جاهای دیدنی شیرگاه نیز محسوب می‌شود، پل شاه عباسی است. این پل قدمتی بیشتر از ۴۵۰ سال داشته و بسیار قدیمی است. همچنین طول این پل ۵۷ متر و عرض آن تقریباً 5 متر است که بر روی رودخانه کسلیان قرار گرفته‌است. اگر بر روی این پل قرار بگیرید، می‌توانید رودخانه، طبیعت و چشم‌اندازهای سرسبز اطراف این منطقه را به وضوح تماشا کنید.

آدرس پل شاه عباسی شیرگاه: استان مازندران، شهر شیرگاه، پل واقع شده بر روی رودخانه کسلیان.

پل شاهپور شیرگاه

پل شاهپور شیرگاه

پل زیبای بعدی، پل شاهپور نام دارد که از جاذبه‌های پر افتخار سوادکوه بوده و البته در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. پل شاهپور یا شاپور بر روی رودخانه‌ای با نام اوتجون قرار گرفته و زمان ساخت و احداث آن در اصل به زمان صفویان باز می‌گردد. مصالحی که در ساخت آن به‌کار رفته شامل ملات، سنگ و ساروج است. این پال یک دهانه بسیار بزرگ و یک دهانه فرعی نیز دارد. همچنین دهانه‌های کوچک و متعدد دیگری نیز بر روی پایه‌های آن دیده می‌شود. در قسمت گذری و معبر پل نیز شما می‌توانید طاق بزرگی را مشاهده کنید که به طرفین شیب دارد. برای مشاهده کردن و لذت بردن از این زیبایی تاریخی،کافیست که ۵۰ متر از قسمت شرقی جاده زیبای شیرگاه خود را به سمت قائمشهر برسانید.

آدرس پل شاهپور شیرگاه: استان مازندران، شهر شیرگاه، بر روی رودخانه اوتجون، 59 متری شرق جاده شیرگاه به قائم شهر.

پل راه‌آهن یا پل سرتپه

هدف اصلی از ساخت پل و راه آهن، برقرار کردن ارتباط برای رفت و آمد آسان‌تر است. گاهی اوقات نیز طراحی و اجرای یک پل به قدری خاص و جذاب می‌شود که بیشتر از هدف اصلی آن، جلب توجه می‌کند. پل راه آهن یا همان سرتپه که در نزدیکی شیرگاه و در محله‌ا‌ی به همین نام قرار گرفته، یکی از زیباترین جاذبه‌های ساخته شده به دست بشر در این منطقه است. این پل در دوران پهلوی ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ نیز آن را در فهرست آثار ملی کشور ایران قرار دادند.

آدرس پل راه آهن شیرگاه: استان مازندران، شهر شیرگاه، محله سر تپه.

سد سنبل رود

سد سنبل رود

دیدنی طبیعی و جذاب بعدی در منطقه شیرگاه، سد سنبل رود است. سد سنبل رود از جمله سدهای بزرگ استان مازندران به حساب می‌آید که تنها ۸ کیلومتر با شیرگاه با فاصله دارد. سدی خاکی که طول تقریبی آن ۸۸۹ متر و همچنین ارتفاع آن ۲۳ متر است. عرض آن نیز ۱۰ متر تخمین زده شده که حجم زیادی از آب مورد نیاز منطقه را در مخزن خود جای داده‌است.
این آب برای پرورش ماهی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی این سد موجب شده که یک مجموعه زیبا و تفریحی جذاب با وسعت ۴۰ هکتار در زمین‌های اطراف شکل بگیرد. امکانات گردشگری و رفاهی متعدد و مختلفی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق، سوپر مارکت‌ها و همینطور قایق سواری در منطقه گردشگری رفاهی سد سنبل جانمایی شده‌اند. این منطقه به شدت خوش آب و هوا است و برای برپایی کمپ توصیه می‌شود.

آدرس سد سنبل رود شیرگاه: استان مازندران، 8 کیلومتری جاده شیرگاه، بین سواد کوه و بابل کنار.

دریاچه سد لفور

سد دریاچه لفور

آخرین جاذبه از مناطق دیدنی شیرگاه، دریاچه سد لفور است. سدی خاکی و بزرگ که آن را بر روی محل تلاقی کردن رودخانه‌های آذر رود، کارسنگ رود و اسکلیم روهار بنا کرده‌اند. یک سد خاکی که از ویژگی‌های آن سنگ‌ریزه‌هایی است که هسته آن‌ها از جنس رس بوده و زیبایی این سد را چند برابر کرده‌اند. مخزن سد تقریباً ۱۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت داشته، ضمن اینکه عرض تاج آن ۱۲ متر، طول تاج ۸۳۸ متر و ارتفاع آن ۷۸ متر است. در کنار این سد می‌توانید به راحتی به گشت و گذار، ماهیگیری و قایق سواری بپردازید.

بیشتر بخوانید: پل ورسک

منطقه‌ای بسیار رویایی و آرام که برای برپا کردن کمپ‌های دوستانه و خانوادگی به شدت توصیه می‌شود. البته اگر برای شب قصد اقامت در آن را داشتید، حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. فاصله دریاچه سد لفور تا شیرگاه ۳۰ کیلومتر است. همچنین این سد را با نام “سد البرز” نیز می‌شناسند. برای رسیدن به این دریاچه‌ی زیبا بعد از اینکه شیرگاه را پشت سر گذاشتید، باید وارد جاده شیرگاه-بابلکنار شده و بعد از عبور از کلیج خیل و اسلام‌آباد، به سه راهی شیردارکلا می‌رسید. سد لفور بعد از این سه راهی است. چشم‌انداز و منظره پشت سد نیز به قدری زیباست که هر گردشگر و مسافری را برای یک پیاده‌روی در آنجا وسوسه می‌کند. فراموش نکنید حتما زمانی را هم برای قدم‌زدن و طبیعت‌گردی در جنگل لفور اختصاص دهید.

آدرس دریاچه سد لفور: استان مازندران، سواد کوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور.

اقامت در شیرگاه

اقامت در شیرگاه

سفر به شمال کشور شما را با جاذبه‌های طبیعی فراوانی روبرو می‌کند. شمال ایران منطقه‌ای به شدت سرسبز و رویایی است که در هر قسمت از آن عجائب بی‌نظیری انتظار شما را می‌کشند. خوشبختانه تمامی شهرها توریستی هستند و تجهیزات و امکانات لازم برای مسافران و گردشگران را فراهم کرده‌اند. درهرحال قبل از سفر و بعد از قطعی شدن مقصد، باید هتل و اقامتگاه خود را نیز مشخص کنید. در اکثر نقاط شما با اقامتگاه‌های بومی و توریستی روبه‌رو هستید که از ساختمان‌ها و بناهای محلی منطقه برای ارائه خدمات به گردشگران و مسافران استفاده شده‌ است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در شیرگاه می‌توانید روی کمک هومسا حساب کنید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم بیشتر جاهای دیدنی شیرگاه را به شما معرفی کنیم. البته وجب به وجب شمال ایران به دلیل وجود جنگل‌های سرسبز هیرکانی زیباست. چه خوب است که در حفظ این میراٍث طبیعی بیشتر تلاش کنیم و آن را صحیح و سالم به نسل‌های آینده تحویل دهیم. در نهایت برای شما سفری پرهیجان و جذاب به مازندران و خصوصاً شهر شیرگاه آرزو می‌کنیم. اگر تجربه جالبی از سفر به شیرگاه و دیدنی‌های آن دارید، خوشحال می‌شویم از طریق آدرس زیر با ما در میان بگذارید. یا در بخش کامنت برای ما بنویسید.

homsateam@gmail.com

‫12 دیدگاه ها

  1. چرا جاهای دیدنی شهرهای دیگه رو به اسم شیرگاه زدید ،مثل پل ورسک که باید از دو شهر بءذری تا به شیرگاه برسی،دو تا از مکان دیگه هم مال شهری دیگر هست

    1. حمیدجان
      شما که اهل همین منطقه هستید، لطفا راهنمایی کنید تا بتونیم محتوای مقاله رو اصلاح کنیم
      ممنون از توجهت

    1. تصویر آبشار ترز به اشتباه چشمه علی نوشته شده 🙏منطقه شیرگاه وبخصوص لفور آبشارهای دیگه هم داره ک میتونید ذکر کنید ک به عنوان لیدر محلی بر اون ها مسلط هستم ودرخدمتم اگه کمکی خواستید 🙏👍

      1. پل تاریخی شاهپور مربوط به بخش نارنجستانه در حوزه سوادکوه شمال قرار دارد جاهای دیدنی و زیبا مثل روستای بی بدیل اندارگلی و سد خاکی برنجستانک و روستاهای دیگر چای باغ و بشل واقعا دیدنیه که در گزارش شما کمی جانبدارانه شاید زیبا بودن و به چسم آمدن از دید انسانها خیلی تفاوت دارد

  2. سلام خانم رجبی :آبشار ورسک مربوط پل سفید می‌باشد که در چهل کیلومتری جنوب شیرگاه به سمت تهران واقع می باشد

  3. سلام من همیشه گزینه اولم برای سفر به شمال شهر شیرگاه ست،طبیعت بکر ،مردم دوست داشتنی ،همه چیز در کنار هم ،جنگل ،رودخونه آبشار و …، بشل برنجستانک هم از جاهای خوب و دیدنی نزدیک شهر شیرگاست که کمتر ازش اسم برده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا