اطراف تهرانتهرانتهران‌گردیجاهای دیدنیسفرهای بهاری

عید تهران کجا بریم ؟ تهران گردی ویژه نوروز 1403 🚗​🗺️​🌷​

عید نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای تهران گردی است. در این ایام مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و ادارات نیز برای چند روزی تعطیل می‌باشند. از این رو مردم اوقات فراغت بیشتری را می‌توانند در کنار خانواده خود بگذرانند. یکی از بهترین شیوه‌های گذراندن اوقات فراغت در ایام نوروز مسافرت به تهران است.

بسیاری از افراد در عید نوروز سفرهای داخلی را تجربه کرده و برخی نیز به سراغ سفرهای خارجی می‌روند. یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر و اجاره آپارتمان در تهران، پایتخت ایران، عید نوروز است. تهران دارای دیدنی‌هایی بوده که به واسطه شلوغی‌های همیشگی کمتر کسی ممکن است به سراغ بازدید از این دیدنی‌ها برود. اما ایام نوروز فرصت مناسبی برای تهران گردی می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم تا با مکان‌های دیدنی شهر تهران و دیدنی‌های حومه تهران آشنا شده و شرایط اقامت در تهران را بررسی کنیم. اگر شما برنامه تهران گردی در نوروز 1403 را در سر دارید، حتما با هومسا همراه باشید.

تهران گردی

تهران در آرام‌ترین حالت خود

همانطور که گفتیم تهران در ایام نوروز در آرام‌ترین و خلوت‌ترین حالت خود قرار دارد. چرا که بسیاری از شهروندان تهرانی در ایام نوروز به سفر رفته و همین امر سبب می‌شود تا خیابان‌ها خلوت‌تر و هوای تهران صاف‌تر باشد. تهران نه تنها می‌تواند یک مقصد منحصربه‌فرد برای علاقمندان به تاریخ باشد، بلکه برای طبیعت‌گردان نیز یک لوکیشن جذاب خواهد بود. تور تهران گردی متنوعی در نوروز 1403 برای مسافران اجرا می‌شود که با توجه به برنامه‌های گردشگری مورد علاقه خود می‌توانید در آنها شرکت کنید.

در این شهر کاخ‌ها و آثار باستانی متعددی وجود داشته و جاذبه‌های طبیعی متعددی واقع شده است. همچنین به واسطه آن که تهران پایتخت یک کشور کهن است، از لحاظ تعداد موزه‌ها نیز بسیار غنی است. در این شهر می‌توان سینماها، تئاترها، رستوران‌ها، کافه‌ها، فضاهای لوکس، امکانات تفریحی جذاب و زیارتگاه‌های متعددی را یافت که هر یک می‌تواند مقصد گردشگران زیادی باشد.

تهران گردی

بیشتر بخوانید: رستوران‌ های تهران ؛ از تجریش تا دل بازار

مکان‌های دیدنی تاریخی تهران | تهران گردی کجا بریم؟

از جمله مکان‌های تاریخی داخل تهران می‌توان موارد زیر را نام برد. پیشنهاد می‌کنیم این اماکن را در برنامه تهران گردی خود جای دهید که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

✅کاخ نیاوران (میدان شهید باهنر)

تهران گردی

نیاوران یکی از مهمترین کاخ‌های سلطنتی واقع شده در شهر تهران است که قدمت آن به دوران پیش از قاجار برمی‌گردد. این کاخ در ابتدا شامل یک بنا بوده که مختص شاهان قاجار ساخته شد است. اما هر شاه پس از به حکومت رسیدن عمارتی را به این کاخ اضافه کرد و همین امر سبب شد تا کاخ نیاوران امروزی به شکل یک مجموعه فرهنگی تاریخی درآید.

بازدید از بسیاری از عمارت‌های مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران امکان‌پذیر بوده و هزینه ورودی آن نیز بسیار اندک است. یکی از شگفتی‌های کاخ نیاوران سقف ساختمان اصلی آن بوده که طراحی آن به دوره پهلوی برمی‌گردد و به شکل بازشو طراحی شده است.

✅کاخ سعدآباد (خیابان ولیعصر)

تهران گردی

از دیگر کاخ‌های منحصربه‌فرد شهر تهران می‌توان به کاخ سعدآباد اشاره کرد که بازدید از آن نه تنها برای علاقمندان به تاریخ بلکه برای طبیعت‌گردان نیز خالی از لطف نیست. این کاخ در دوره پهلوی ساخته شده و دارای باغ بسیار بزرگ و زیبایی می‌باشد. درختان سر به فلک کشیده این باغ در فصل بهار شکوفه داده که زیبایی شکوفه‌ها با آواز پرندگان تکمیل می‌شود.

در کاخ سعدآباد تعدادی عمارت شاهانه وجود داشته که هر یک زیبایی خاص خود را دارند و بخش‌هایی از آن نیز به موزه تبدیل شده است. لازم به ذکر است که اگرچه هزینه ورودی به کاخ سعدآباد اندک است، با این حال برای بازدید از هر بخش کاخ باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت شود.

✅کاخ گلستان (منطقه 12، میدان ارگ)

تهران گردی

شاید بتوان کاخ گلستان را مهم‌ترین کاخ موجود در شهر تهران دانست که جزو آثار باستانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌باشد. کاخ گلستان در دوره قاجار ساخته شده و در دوره پهلوی نیز از آن استفاده می‌شده است. از آن‌جایی که این کاخ در محدوده جنوب شهر و نزدیک بازار تهران واقع شده است، دسترسی به آن در تعطیلات نوروز بسیار آسان می‌باشد.

کاخ گلستان نیز مانند کاخ سعدآباد دارای بخش‌های متعددی بوده که بازدید از هر یک از این بخش‌ها نیاز به پرداخت هزینه ورودی جداگانه‌ای دارد. یکی از زیبایی‌ها و آثار دیدنی موجود در کاخ گلستان نیز تخت مرمر می‌باشد. کاخ گلستان در تمامی روزهای سال به جز ایام تعطیل خاص مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام صادق (ع)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت حضرت علی (ع) باز می‌باشد.

✅خانه موزه مقدم (خیابان امام خمینی)

تهران گردی

علاقمندان به خانه‌های تاریخی می‌توانند خانه موزه مقدم را در لیست تهرانگردی خود جای دهند. این خانه متعلق به محمد تقی خان اعتصاب‌الملک بوده که در دربار قاجار فعالیت می‌کرده است. همچنین این خانه دارای معماری زیبایی بوده و از بخش‌های متعددی تشکیل شده است. حیاط خانه مقدم به تنهایی می‌تواند برای ساعاتی استراحت کفایت کند؛ چرا که در این حیات یک حوض زیبا به همراه آبنما واقع شده و درختان اقاقیا و گیلاس موجود در حیات نیز در فصل بهار پر از شکوفه می‌شود.

بیشتر بخوانید: زیباترین خانه های تاریخی تهران | عکس و آدرس

✅عمارت مسعودیه (میدان بهارستان)

تهران گردی

از دیگر عمارت‌ها و بناهای تاریخی شهر تهران می‌توان به عمارت مسعودیه اشاره کرد که متعلق به مسعود میرزا یا همان ظل‌السلطان مشهور است. این عمارت دارای معماری زیبایی بوده و در ساخت آن از عناصر کاملا ایرانی استفاده شده است. عمارت مسعودیه دارای بخش‌های متعددی بوده که امکان بازدید از بسیاری از این بخش‌ها وجود دارد. با این حال نمی‌توان از داخل عمارت اصلی بازدید کرد. هزینه ورود به این عمارت نیز بسیار اندک می‌باشد.

✅برج طغرل (شهر ری)

تهران گردی

برج طغرل یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های شهر تهران بوده که قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. اهمیت برج طغرل تنها به واسطه معماری و ظاهر آن نبوده، بلکه به واسطه کاربرد این برج می‌باشد. این برج در واقع یک ساعت خورشیدی بسیار بزرگ است که همچنان نیز سالم باقی مانده و می‌تواند ساعت را به طور دقیق نشان دهد.

در دور تا دور این برج 24 ترک وجود داشته که بالای هر ترک 14 نیم دایره تعبیه شده است. هر نیم دایره یک ربع ساعت را نشان می‌دهد. زمانی که خورشید از سمت شرق برج طغرل طلوع می‌کند و رفته رفته بالا می‌آید به ترتیب هر یک از این نیم دایره‌ها روشن شده و ساعت را به شکل دقیق نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران ؛ معرفی جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و بهترین مراکز خرید (۱۴۰۱)

مکان‌های دیدنی طبیعی تهران | تهران گردی کجا بریم؟

اگر به دنبال مکان‌های طبیعی برای تهران گردی و بازی کودکان و استراحت در طبیعت هستید، می‌توانید از اماکن زیر دیدن کنید.

✅دریاچه چیتگر (اتوبان شهید خرازی)

تهران گردی

دریاچه چیتگر یکی از جاهای دیدنی تهران بوده که به دریاچه خلیج فارس نیز معروف است و به تازگی به شهر تهران افزوده شده است. در محدوده دریاچه چیتگر امکانات رفاهی و تفریحی زیادی تعبیه شده است که از جمله امکانات تفریحی آن می‌توان به قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، فوتبال حبابی و… اشاره کرد. رستوران‌های باملند و کافه‌های لوکس باملند اطراف دریاچه نیز مقصد بسیاری از تهران گردان می‌باشد.

✅پل طبیعت (میدان ونک)

تهران گردی

پل طبیعت نمادی از معماری و مهندسی منحصر‌به‌فرد ایرانی بوده که به یکی از دیدنی‌های جذاب شهر تهران تبدیل شده است. این پل دارای طراحی سه طبقه بوده که دو پارک مهم تهران یعنی پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به یک‌دیگر متصل می‌کند. همچنین فاصله 300 متری به واسطه ارتفاع 40 متری که از سطح زمین دارد، چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

✅فشم (جاده لشگرک)

تهران گردی

فشم یکی از مکان‌های طبیعت‌گردی زیبای استان تهران بوده که در شمال غربی تهران واقع شده است. همچنین فشم یک منطقه کوهستانی بوده که در ارتفاعات قرار دارد و همین امر سبب می‌شود تا از آب و هوای خنک‌تر و مطبوع‌تری برخوردار باشد. گفته می‌شود در منطقه فشم در فصل بهار می‌توان آهوهای وحشی و گوزن‌هایی را مشاهده کرد که در کنار رودخانه زیبای فشم زندگی می‌کنند. بنابراین اجاره ویلا در فشم در فصل بهار را به تمامی علاقمندان به مناطق طبیعی اطراف تهران پیشنهاد می‌کنیم.

در این منطقه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی زیادی وجود داشته که غذا خوردن در آن‌ها می‌تواند لذت غذا خوردن در رستوران‌های جاده چالوس را تداعی کند؛ چرا که معمولاً در یک سمت رستوران‌ها رودخانه فشم واقع شده و در سمت دیگر کوهستان با درختان زیبا وجود دارد.

✅لواسان (جاده لشگرک)

تهران گردی

یکی دیگر از مناطق گردشگری مهم شهر تهران لواسان بوده که یکی از مناطق ییلاقی شهر تهران می‌باشد. لواسان در محدوده شمال شرق تهران واقع شده و برخلاف فشم که در کوهستان‌ها قرار دارد، لواسان حالتی دره‌ای دارد. در لواسان رستوران‌های لوکس و زیبا، خانه‌های ویلایی جذاب، کافه‌ها و سفره‌خانه‌های متعددی وجود داشته و محدوده بام لواسان نیز در این منطقه قرار دارد. گردشگران برای اقامت در این منطقه می‌توانند برای اجاره ویلا و اجاره سوئیت در لواسان اقدام کنند.

✅دربند و درکه (میدان تجریش)

تهران گردی

دربند و درکه دو مورد از مهمترین مناطق ییلاقی شهر تهران بوده که امکان دسترسی 24 ساعته به آن‌ها وجود دارد. این دو منطقه در بخش شمالی تهران واقع شده‌اند و به این ترتیب حالتی کوهستانی دارند. درکه در امتداد یک رودخانه واقع شده و مسیر صعود به قله توچال نیز در این منطقه کوهستانی واقع شده است. از این رو کوهنوردان و طبیعتگردان زیادی به این منطقه مراجعه می‌کنند.

در محدوده دربند نیز جریان یافتن رودخانه و صدای پرندگان فضای دلنشینی را ایجاد کرده است. در این دو منطقه سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود داشته که عمدتا چشم‌انداز زیبایی از طبیعت را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. از جمله امکانات تفریحی این منطقه نیز می‌توان به بام سورتمه تهران واقع در منطقه دربند اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ تا از زیباترین بام های تهران

دیدنی‌های اطراف تهران | تهران گردی کجا بریم؟

علاوه بر مکان‌های تاریخی و طبیعی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، روستاها و شهرهای کوچکی نیز در حومه تهران وجود داشته که می‌توانند برای سفر نوروزی و دور شدن از شلوغی‌های زندگی شهری بسیار جذاب باشند. از جمله این مناطق دیدنی و زیبا می‌توان به روستای بکر و دیدنی کردان در استان البرز، شهر افسانه‌ای ورامین، شهر رودهن، شهر کوهستانی دماوند، روستای آبنیک، روستای برگ جهان، روستای خور، روستای واریش و وردیج، روستای افجه، چشمه علی در شهر ری و روستای سله‌ بن در فیروزکوه اشاره کرد.

اقامت در تهران

تهران گردی

گردشگرانی که شهر تهران را برای مسافرت نوروز 1403 خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند در هتل‌های لوکس این شهر اقامت کرده و یا برای اقامت به سراغ اجاره سوئیت در تهران بروند. همچنین هتل‌های اقتصادی‌ نیز در شهر تهران واقع شده است که می‌تواند برای اقامت مناسب باشد. از جمله ‌هتل‌های لوکس شهر تهران می‌توان به هتل‌های 5 ستاره اسپیناس، هتل پارسیان آزادی، هتل پرشین پلازا، هتل بین‌المللی لاله و هتل ویستریا اشاره کرد.

هتل‌های 3 ستاره اقتصادی‌تر شهر تهران نیز شامل هتل ورنوس، هتل مارلیک، هتل بوتیک طوبی، هتل ایریانو، هتل الماس و… می‌شود. گردشگرانی که به جای هتل، اقامت در سوئیت‌ها را ترجیح می‌دهند، نیز می‌توانند به اجاره آپارتمان مبله در تهران بپردازند.

تجربه تهران گردی در نوروز

شهر تهران علی‌رغم شلوغی‌ها و آلودگی که دارد یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر برای عید نوروز 1403 می‌باشد. چرا که در ایام نوروز این شهر در خلوت‌ترین و آرام‌ترین حالت خود بوده و آب و هوای تمیزتری دارد.

در گوشه گوشه شهر تهران دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود داشته که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. در بالا تنها تعدادی از این دیدنی‌ها معرفی شد. اگر تا به حال به هر دلیلی به تهران سفر نکردید. یا اگر ساکن تهران هستید و فرصت گشت و گذار در این شهر پر زرق و برق را پیدا نکردید، نوروز 1403 بهترین فرصت برای تهران گردی است. خوشحال می‌شویم از تجربیات و اطلاعات خود برای ما بنویسید و این مطلب را برای دوستانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا