ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

آبشار ترز ؛ زیبایی بی انتهای منطقه سوادکوه

چشم‌های خود را ببندید و صدای خروشان آب را در دل منطقه‌ای جنگلی تصور کنید، خنکای نسیم آبشار روح شما را نوازش می‌دهد و فرصتی فراهم می‌کند تا با فراق بال از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید؛ این همان چیزی است که در سفر به آبشار ترز تجربه خواهید کرد! رویایی‌ترین و زیباترین آبشار سوادکوه در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. خستگی و ناراحتی را رها کنید تا دست در دست هم راهی سفری جذاب در جنگلی زیبا، به مقصد آبشار ترز شویم. نگران نباشید، در طول این سفر زیبایی‌های را تجربه می‌کنید که از هر فکر و خیالی آزاد شوید.

اجاره اقامتگاه در سوادکوه

آبشار ترز کجاست؟

کی بریم آبشار ترز؟

احتمالا شما نیز نام منطقه سوادکوه را شنیده‌اید، اما عجله نکنید! زیبایی سوادکوه تنها با جنگل، دریاچه، دشت و رودخانه تمام نمی‌شود؛‌ آبشار تزر یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه است و همان چیزی است که زیبایی سوادکوه را تکمیل می‌کند. اصلا مگر می‌شود که به منطقه سوادکوه سفر کرد و بی‌خیال دیدن مجموعه آبشارهای ترز شد. همین ابتدای کار بگوییم که اگر اهل پیاده‌روی هستید، رسیدن به آبشار ترز سوادکوه برای شما کار سختی نخواهد بود. راستی کفش و لباس مناسب را فراموش نکنید و به خاطر داشته باشید که وجود یک راهنما برای شما سودمند خواهد بود.
این آبشارها در منطقه جنگل لفور و در استان مازندارن قرار گرفته‌اند و همچون نگینی زیبا در قلب جنگل‌های هیرکانی می‌درخشند. اگر شما نیز برای دیدن این آبشار هیجان‌زده هستید، باید قوی و محکم به دل جنگل زده و مسیری مال‌رو البته با شیب ملایم را در حدود 40 دقیقه سپری کنید. لطفا برای راهی شدن خستگی را بهانه نکنید، در گذر از میان جنگل خستگی معنا ندارد! در این راه آنقدر مناظر زیبا می‌بینید که متوجه نمی‌شوید چگونه به آبشار رسیدید.

پس از گذر از جنگل لفور، مسیر رودخانه بابلرود را البته در خلاف جهت آب در پیش بگیرید. در میانه راه باید از رودخانه عبور کنید و دو راه در پیش‌روی دارید؛ پل چوبی قدیمی یا عبور از منطقه کم عمق رودخانه! شما کدام راه را انتخاب می‌کنید؟ شجاعت یا احتیاط؟ در بین راه با دیدن درختان ازگیل، گوجه سبز وحشی و خرمالوی جنگلی می‌توانید دلی از عزا در آورید.
پس از طی مسیر رودخانه به اولین آبشار ترز می‌رسید، اما خسته نشوید و به راه خود ادامه دهید، چراکه این آبشار اصلی نیست! در انتها به اصلی‌ترین آبشار از مجموعه آبشارهای ترز می‌رسید. ترز یک آبشار آهکی است که دیواره‌های آهکی آن را پارچه سبزی از خزه می‌پوشاند.

مسیر دسترسی به آبشار ترز

ابشار ترز

پس از تمامی چیزاهای که از این آبشار گفتیم، قطعا شما نیز برای دیدن آن ذوق‌زده شده و این سوال را دارید که چگونه به آبشار ترز برویم؟ نگران نباشید برای رسیدن به این آبشار ما در کنار شما هستیم. ابتدا کوله خود را آماده کنید و اگر قرار است از تهران راهی شوید، مسیری در حدود 230 کیلومتر را در راه خواهید بود. دو مسیر در پیش روی شماست که معرفی آن بر عهده ما و انتخاب بر عهده شماست!

مسیر اول؛ جاده هراز: ابتدا خودرو خود را چک کنید و سپس به دل جاده هراز بزنید. مسیر را تا آمل ادامه دهید تا پس از دیدن تابلوی امامزاده سیدعلی‌کیا به یک سه‌راهی برسید. به راست بپیچید و در مسیر خود برانید تا نرسیده به روستای مرزیدره به ابتدای مسیر جنگلی برسید.

مسیر دوم؛ جاده فیروزکوه: جاده را به سمت فیروزکوه در پیش بگیرید تا به شیرگاه برسید. در شیرگاه پس از قدری استراحت به سمت بابل راهی شوید و تا خروجی سه راه لفور ادامه دهید. از اینجا به بعد تنها چند کیلومتر راه در پیش دارید تا مسیر شما به جنگل لفور منتهی شود.

با دیدن جنگل تازه مسیر پیاده‌روی و کشف زیبایی‌ها در قلب جنگل آغاز می‌شود.

بهترین زمان سفر به آبشار ترز

آبشار ترز سوادکوه

عکس از: دانیال قنبری

برای زیبایی‌های طبیعت نمی‌توان زمان خاصی تعیین کرد، در تمام طول سال جنگل لفور و آبشارهای زیبای آن جذاب خواهند بود؛ اما خب ما ناگریز به انتخاب زمانی هستیم که مسیر راحت‌تر باشد و دمای هوا بهتر و جذاب‌تر! فصل بهار به ویژه در ماه اردیبهشت زیبایی‌های آبشار تزر به نهایت خود رسیده و آوای پرندگان، خنکی هوا، نسیم رودخانه و گل و گیاهان تازه، مناظر بهشتی ایجاد می‌کنند.
آبشار ترز سوادکوه در فصل تابستان نیز تماشایی است، اما ممکن است شرجی هوای شمال کمی به مزاج شما خوش نیاید. پاییز دنیای رنگ‌های سبز و زرد و قرمز، تماشایی‌ترین مناظر را در اطراف آبشار ایجاد می‌کند؛ البته توجه داشته باشید که ماه‌های انتهایی پاییز با کاهش دما و بارندگی‌ها زیادی همراه است. حریر سفید فصل زمستان منظره‌ای رویایی است اما به دلیل سرما و سخت و لغزنده بودن راه، معمولا کسی به آبشار ترز سفر نمی‌کند.

تاریخچه آبشار ترز

اگر به شما بگوییم از عصر ژوراسیک و دوره دایناسورها هنوز هم آثار زنده‌ای بر جای مانده است، احتمالا تصور می‌کنید که این حرف شوخی یا یک داستان غیرواقعی مانند پارک ژوراسیک است. اما اشتباه نکنید؛ آثار به جا مانده از میلیون‌ها سال پیش فقط جانواران نیستند. قدمت جنگل‌های هیرکانی در منطقه شمال خودمان به 25 تا 50 میلیون سال پیش و حتی دوره دایناسورها باز می‌گردد. جنگل لفور و آبشار ترز سوادکوه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تاریخچه‌ای کهن دارند.
در گذشته مسیر دسترسی به آبشار تزر اهمیت زیادی داشته و بخشی از جاده ابریشم در زمستان بوده است. جالب است بدانید که در آن زمان از این مسیر برای رسیدن به شهرهای قائمشهر و شیرگاه استفاده می‌کردند. با رفتن به آبشار ترز قدم در مسیری تاریخی گذاشته‌اید که در بخشی از تاریخ ایران و در زمان قیام علیه اعراب منطقه‌ای مهم برای استقرار نیروها بوده است.

آبشار ترز

امکانات مورد نیاز برای سفر به آبشار ترز

اگر شما نیز در فکر سفر به آبشار ترز هستید، به خاطر داشته باشید که برای پیاده‌وری در مسیر جنگل نباید کوله خیلی سنگینی به همراه داشته باشید. اما این موضوع به این معنا نیست که بخواهید دست خالی راهی شوید. مهم‌ترین چیزی که نیاز دارید، یک کفش مناسب برای گذر از مسیر جنگل و کوهنوردی است. لباس مناسب نیز همراه داشته باشید، چون نسیم آبشار به ویژه در فصل بهار ممکن است باعث احساس سرما شود.
پیش از سفر هواشناسی را چک کنید اما با این وجود همراه داشتن یک لباس بارانی برای سفر لازم خواهد بود. کوله خود را با وسایل همچون قمقمه، مقداری غذای فاسدنشدنی و جعبه کوچک کمک‌های اولیه پر کنید. همراه داشتن یک دوربین عکاسی نیز برای اغلب ما از ضروریات سفر به حساب می‌آید!

جاهای دیدنی اطراف آبشار ترز

با سفر به آبشار ترز، دیدنی‌های جذاب دیگری نیز در انتظار شماست؛ اصلا مگر می‌شود به این منطقه رفت و تنها به دیدن آبشار ترز اکتفا کرد. با ما همراه باشید تا به زیباترین جاذبه های دیدنی اطراف آبشار ترز سوادکوه نیز سری بزنیم.
کوه ترز
اگر به کوهنوری علاقه‌مند هستید، در سفر به آبشار ترز وسایل مورد نیاز خود را به همراه برداشته و لذت فتح قله ترز را نیز تجربه کنید. این کوه در حدود 1000 متر ارتفاع داشته و در کوهپایه‌های شمالی آن روستاهای بورخانی و دهکلان قرار گرفته‌اند. با بالا رفتن از این کوه مناظر هیجان‌انگیزی را به چشم خواهید دید.

جنگل‌های لفور

جنگل لفور سوادکوه

سفر شمال و جنگل‌گردی دو عضور جدانشدنی هستند که برای همه ما جذاب خواهد بود. با رسیدن به آبشار ترز سوادکوه در جنگل‌های اطراف نیز قدم بزنید و به صدای آرامش‌بخش طبیعت گوش فرا دهید. صدای پرندگان، آوای جنگل، سبزه‌ها و درختان سربه فلک کشیده مناظری هستند که در هیچ‌کجا به جز جنگل‌های زیبای شمال تکرار نخواهند شد. با دیدن این همه زیبایی جنگل لفور مسحور شده و از قیل و قال زندگی شهری رها خواهید شد.

دهستان لفور

دیدن روستاهای شمالی از جذابیت‌های همیشگی سفر به خطه سرسبز شمال هستند. دهستان لفور متشکل از 29 آبادی است؛ با مردمی خونگرم، ساده و صمیمی که آداب و رسوم خاص خود را دارند. روستاهای این منطقه قدمت زیادی داشته و آثار تاریخی مختلفی در آن‌ها کشف شده است. مرتفع‌ترین روستا این منطقه با نام روستای بورخانی در ارتفاع 1615 متری قرار دارد.

پل ورسک

پل ورسک

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف آبشار ترز در سوادکوه، پل ورسک است. این پل از شاهکارهای مهندسی پل‌سازی محسوب می‌شود که در دوره پهلوی و توسط مهندسان خارجی ساخته شده است. ساختن چنین پلی در میان کوه‌های بلند البرز، از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کارهایی بوده که در مسیر ریل راه آهن ایران قرار داشته است. مراحل ساخت پل ورسک بسیار جالب و خواندنی است.

بیشتر بخوانید: دریاچه شورمست

قلعه حسن پور

این قعله با نام قلعه سرخ کلا نیز شناخته می‌شود و قدمت آن به قرن هفتم هجری باز می‌گردد. جالب است بدانید که در اطراف این قلعه زیبا، آثار و یادگارهای تاریخی بسیاری کشف شده‌اند. اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، در سفر به منطقه سوادکوه از این قعله نیز دیدن کنید.

آبشار گزو

آبشار گزو

یکی دیگر از آبشارهای سوادکوه آبشار گزو است که در دل جنگل‌های هیرکانی لفور قرار گرفته است. این آبشار از دو آبشار 43 و 48 متری تشکیل شده که آب آن‌ها به حوضچه‌ای در پایین دست می‌ریزد. آبشار گزو از بلندترین آبشارهای مازندران محسوب می‌شود و محیط اطراف آن برای پیک نیک و طبیعت‌گردی عالی است.

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم یکی از زیباترین آبشارهای پلکانی سوادکوه است. این آبشار 200 حوضچه مختلف دارد که و آب با سرریز شدن از هر حوضچه وارد حوضچه دیگری می‌شود تا در انتها راه خود را به سمت رودخانه پیدا کند. دیواره‌ها و کف حوضچه‌های آبشار اسکلیم آهکی بوده و صدها و شاید میلیون‌ها سال زمان برده تا به این شکل درآیند. به همین دلیل شنا کردن یا راه‌رفتن روی آن‌ها ممنوع است، اما متاسفانه بسیاری از گردشگران به این موضوع توجه نمی‌کنند.

سد البرز یا سد لفور

نشستن در کنار آب و تماشای آن از جمله کارهای آرامش‌بخش در طول سفر است، حالا این آب می‌تواند آبشار باشد، دریا باشد، یا رودخانه و سد! سد لفور در محل تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود، آذررود و اسکلیم روهار ایجاد شده است و می‌تواند 150 میلیون متر مکعب آب را در خود جای دهد.
این سد علاوه بر زیبایی و مناظر اطراف، مسئول تامین آب شهرهای فریدون کنار، خزرشهر، بابل و بابلسر است. سد لفور در کنار جنگل قرار دارد و در اطراف آن کلبه‌های برای اقامت ایجاد شده‌اند. سد لفور یا سد البرز با نام رسمی سد آیت الله صالحی مازندرانی نامگذاری شده است.

سد لفور

 اقامت در نزدیکی آبشار ترز

احتمالا سفری یک روزه برای دیدن آبشار ترز سوادکوه شما را راضی نمی‌کند و به فکر اقامت در این منطقه هستید تا مجالی فراهم شود که از مناظر بهشتی آن لذت ببرید. برای ماندن در این منطقه دو راه در پیش روی دارید؛ کمپ زدن در نزدیکی آبشار و یا اقامتگاه‌های نزدیک! اگر به فکر کمپ زدن هستید، به وسایلی مانند چادر، پتو مسافرتی، کیسه خواب، آب و غذا و دیگر امکانات نیاز خواهید داشت.

اقامت در سوادکوه
اگر ترجیح می‌دهید در نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به آبشار ساکن شوید، کلبه‌های سد برنجستانک انتخاب مناسبی هستند. این کلبه‌های زیبا در میان جنگل قرار دارند و صبح‌ها منظره زیبای جنگل شما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچنین در 2 کیلومتری آبشار ترز و در جنگل جوارم نیز کلبه‌های چوبی زیبایی قرار دارند و می توانید با رزرو کلبه جنگلی جوارم لحظاتی فوق العاده آرامش بخش را تجربه کنید. اگر برای سفر به آبشار ترز به دنبال اقامتگاهی هستید که بتوانید با خیال راحت شب را سپری کنید و صبح زود راهی آبشار ترز شوید، بهتر است از اقامتگاه‌های سوادکوه استفاده کنید. با اجاره ویلا و سوئیت در سوادکوه از طریق هومسا، از پشتیبانی 24 ساعته بهره‌مند می‌شوید. یعنی در هر ساعتی از شبانه روز به هرگونه مشکلی بر بخورید، با یک تماس ساده، صاحب اقامتگاه در جریان قرار گرفته و موظف است مشکل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کند.

کلام آخر

در این محتوای سعی کردیم تا جایی که ممکن است آبشار زیبای ترز را به شما معرفی کنیم. درباره فصل سفر، تجهیزات مورد نیاز و اقامت در ترز هم گفتیم و در نهایت جاهای دیدنی اطراف آن را هم پیشنهاد دادیم تا سفر به سوادکوه از آن‌ها دیدن کنید. اگر تجربه جالی از سفر به این آبشار فوق‌العاده دارید حتما در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. حتی عکس یا ویدئوهایی که از سفر خود تهیه کرده‌اید به آدرس زیر برای‌مان بفرستید تا با نام خود شما در محتوای مقاله قرار دهیم.

homsateam@gmail.com

یک دیدگاه

  1. سلام وخسته بابت مطالب. باید بگم پلی دیگه وجود نداره باید از رودخونه رد شد 👍😉ک لذت خودشو داره. خواهشا مراقب طبیعت باشید ک ما بهش نیاز داریم نه اون به ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا