ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایرانجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمالییلاق‌گردی

ییلاق مازیچال کلاردشت؛ بر فراز ابرها

ایران در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و تصور کسانی که تا به حال ایران را ندیده‌اند، تصویری از یک کویر بی‌انتها است. هرچند کویر با آن آسمان پرستاره‌ و بی‌نظیرش قابل توصیف نیست؛ اما فراموش نکنیم ایران مناطق کوهستانی و ییلاقی فراوانی نیز دارد که رهاورد البرز و زاگرس باصلابت هستند. ییلاق مازیچال کلاردشت که گاهی از آن تحت عنوان روستای مازیچال نیز نام برده می‌شود یکی از این مناطق است. به نظر بسیاری از افراد حیرت‌انگیزترین منظره مازیچال، اقیانوس ابر است. بله تعجب نکنید این فقط ییلاق فیلبند و جنگل ابر نیستند که اقیانوسی از ابر را در برابر دیدگان شما به نمایش می‌گذارند. در مازیچال هم می‌توانید بر بلندای منطقه بایستید و از بالای ابرها غروب آفتاب را نظاره کنید. با هومسا همراه شوید تا ببینیم مازیچال کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر اهل ییلاق گردی هستید و دوست دارید با زیباترین ییلاق‌های شمال ایران در مازندران، گیلان و گلستان آشنا شوید، خواندن مطلب معرفی ییلاقات شمال را از دست ندهید.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

چرا ییلاق مازیچال؟

در اینجا قصد نداریم درباره زیبایی‌های مازیچال اغراق کنیم، اما انصافا این منطقه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، به همین دلیل این منطقه از بهترین جاهای دیدنی کلاردشت شناخته می‌شود. این ویژگی‌ها شامل؛

  • چشم‌اندازهای بی‌نظیر مانند اقیانوس ابر، منظره غروب خورشید، دید گسترده از کلارآباد تا رامسر و قله علم‌کوه
  • آب‌وهوای خنک و دلپذیر در تابستان
  • ایده‌آل برای طبیعت‌گردان، کوهنوردان و افراد علاقه‌‌مند به کمپینگ در دل طبیعت
  • تنوع گونه‌های مختلف پرندگان و حیوانات وحشی
  • طبیعت بکر و پوشش گیاهی غنی از جمله انواع گیاهان دارویی
  • و فضایی آرام و بدور از هیاهو می‌شوند.

این فضا به حدی خلوت است که چه بسا در مدت زمان اقامت تنها کسانی باشید که در آنجا حضور دارید.

پیشنهاد می کنیم اگر به  رامسر سفر کردید، تله کابین رامسر را فراموش نکنید و از دیدن ارتفاعات رامسر لذت ببرید.

مناظر خیره‌کننده ییلاق مازیچال که نظیرش را در هیچ کجا نخواهید دید

مازیچال کجاست

مازیچال منطقه‌ای وسیع و مرتفع است که 2600 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. در چنین ارتفاعی گویی آسمان نزدیک‌تر است و در شب‌های صاف و بدون ابر، ستارگانش به زیبایی می‌درخشند. در شهرهایی مانند تهران شاید به ندرت تعداد ستارگان به تعداد انگشتان دست برسد. اما اینجا در مازیچال درست مانند آسمان کویر، هزاران هزار ستاره، آسمان شب را آذین می‌بندند.

خوشبختانه مازیچال آنقدر خوش اقبال بوده که هنوز به سکونتگاه دائمی تبدیل نشده و فقط تعداد محدودی خانواده از آن به عنوان ییلاق استفاده می‌کنند. در واقع روستای مازیچال لفظی اشتباه است که در بعضی از منابع به کار برده می‌شود. همین موضوع آن را بکر و دست نخوره باقی گذاشته است. مازیچال معمولا خلوت است و سکوت، تنها صدایی است که می‌شنوید.

در تابستان و بهار ممکن است در گرگ‌و‌میش صبحگاهی با صدای گله از خواب بیدار شوید و اقیانوسی از ابر را در برابر دیدگانتان ببینید. کسانی که پرواز بر فراز ابرها را از پنجره کوچک هواپیما تجربه کرده باشند ممکن است تصور کنند پدیده اقیانوس ابر چیزی شبیه به همان تصویر است؛ اما این کجا و آن کجا. در مازیچال ابرها درست زیر پای شما هستند و حرکت آهسته و گاه تند و موج گونه آن‌ها را خواهید دید. نم نم باران و بوی خوش خاک باران خورده، کامل کننده این احساس لذت بخش خواهد بود. زیبایی این پدیده در لحظه غروب آفتاب نیز قابل توصیف نیست.

غروب روستای مازیچال

مازیچال مناظر دیدنی دیگری نیز دارد. در فصل بهار از اوایل اریبهشت تا اواخر خرداد گل‌های سوسن چلچراغ سرتاسر ییلاق را می‌پوشانند. این گل‌ها بومی ایران بوده و فقط در این فصل می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. در کنار سوسن چلچراغ، پامچال و بنفشه نیز خودنمایی می‌کنند.

اجاره ویلا کلاردشت

وجود گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی در مازیچال

در جنگل مازیچال که از جنگل‌های هیرکانی ایران و مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است، گیاهان مختلفی از جمله تمشک، توت، زغال اخته، فندق، سیب، گلابی، آلوجنگی و درختانی مانند افرا، توسکا، سپیدار، بلوط می‌روند. علاوه بر این گیاهان دارویی فراوانی نیز از جمله زرشک کوهی و گل گاوزبان به وفور یافت می‌شود. در واقع نام مازیچال از کلمه “مازی” به معنای بلوط و “چال” به معنای گودال گرفته شده است یعنی گودالی از بلوط.

آب‌و‌هوای خوب، گیاهان فراوان و تازه و سکوت بی‌حد‌و‌حصر منطقه محل مناسبی برای رشد گونه‌های مختلف جانوری پدید آورده است. حیوانات وحشی چون خرس، شغال و گرگ تنها بخشی از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. سنجاب، گوزن، بز، خرگوش، جوجه تیغی، گورکن و خوک نیز مازیچال را محل مناسبی برای زندگی یافته‌اند. یکی از افتخارات مازیچال این است که به عنوان یک منطقه مهم بین المللی برای پرندگان (IBA) به ثبت رسیده و پرندگان زیادی از جمله قرقاول، دارکوب، کبک، قوش، جغد و بلدرچین در آسمان مازیچال به پرواز در می‌آیند

وقت‌گذرانی در ییلاق مازیچال کلاردشت به سبک طبیعت‌گردان

ییلاق مازیچال کلاردشت

در مازیچال هم می‌توانید به جنگل‌نوردی و کوهنوردی بپردازید، هم با کمپ‌زدن در دل طبیعت از تماشای مناظر زیبای آن همراه با دوستان و خانوده لذت ببرید.

ناگفته نماند که عکاسی از طبیعت جزو تفریحات لاینفک هر طبیعت‌گردی در این ناحیه است.

هم‌چنین در بلاگ هومسا بخوانید: راهنمای کامل سفر به مازندران

مازیچال کجاست؟

برای رسیدن به مازیچال اول به کلاردشت می‌روید و در مسیر، از زیبایی‌های وصف نشدنی جاده چالوس لذت خواهید برد. در کلاردشت سراغ روستای طویدره را از اهالی بگیرید. در انتهای این روستا، جاده پرپیچ‌و‌خم و ناهموار ییلاق مازیچال، راهنمای شما تا آخر مسیر 14 کیلومتری خواهد بود که حدودا یک ساعت به طول می‌انجامد. این مسیر با عبور از جنگلی انبوه با درختان تنومند و بلند شروع می‌شود و کم‌کم از بلندی درختان کم شده و تبدیل به درختچه و بوته می‌شوند و در انتها چمنزاری وسیع و مرتفع در برابر دیدگان شما ظاهر می‌شود. صحنه آخر درست مانند صحنه اوج یک تئاتر، شگفتی واقعی مازیچال را به نمایش می‌گذارد. شمایید و منظره‌ای گسترده از کلار آباد تا رامسر و دورنمایی از قله علم کوه در قاب تصویر.

لذت بردن از تمامی این زیبایی‌ها مستلزم رعایت یک سری اصول اولیه است.

برای اینکه این سفر به یکی از بهترین سفرهای شما تبدیل شود بهتر است به چند نکته اساسی توجه کنید؛

  • اول اینکه ورود خودروهای آفرود به دلیل آسیب‌هایی که ممکن است به منطقه وارد کنند ممنوع است مگر با مجوزهای لازم. پس ریسک رفتن با خودروی آفرود و بازگشت به منزل به دلیل عدم دریافت مجوز ورود را قبول نکنید.
  • دوم اینکه توان خودروی خود را در نظر بگیرید. سفر با خودروهای معمولی با توان پایین باعث می‌شود هنگام بازگشت، مبالغی را صرف تعمیر خودروی خود نمایید.
  • نکته مهم بعدی این است که آنتن‌دهی منطقه چندان اطمینان نکنید. بهتر است اطرافیانتان از زمان و محل دقیق سفر و همین طور زمان باگشت‌تان مطلع باشند تا در صورت تاخیر، پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
  • و نکته پایانی که اهمیت بسیار زیادی هم دارد این است که قبل از سفر اخبار هواشناسی را دنبال کنید و از مساعد بودن هوا مطمئن شوید.

اقامت در مازیچال؛ از بهار تا زمستان

روستای مازیچال در بهار

ییلاق مازیچال در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. بهار با گل‌های رنگارنگ و قله‌های پر از برف خود قلب هر بیننده‌ای را تسخیر می‌کند. تابستان با آن سرسبزی خاص خود و هوای دل‌انگیز ارتفاعات، پذیرای شما است. پاییز هزاررنگ هم که نیازی به گفتن ندارد؛ اما این فقط رنگ نیست که به طبیعت جلوه می‌بخشد. زمستان با تمام سفیدی و یک‌رنگی‌اش، وصف ناشدنی است.

با تمام این اوصاف این خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید در چه فصلی راهی مازیچال شوید با این تفاوت که انتخاب زمان سفر و اقامت در مازیچال بستگی زیادی به توانایی و میزان مهارت شما دارد. طبیعتا کوهنوردان حرفه‌ای امکان سفر در زمستان را نیز خواهند داشت؛ اما برای افراد مبتدی که برای کمپینگ همراه با خانواده راهی مازیچال می‌شوند بهترین زمان از اردیبهشت تا مهرماه است.

در این ماه‌ها اهالی روستاهای اطراف گله‌های خود را به این ارتفاعات می‌آورند و شما می‌‌توانید برای مسیریابی روی کمک آنها حساب کنید.

امکانات مورد نیاز اقامت در مازیچال برای داشتن سفری دلچسب

اقامت در مازیچال نیازمند توجه به این موضوع است که بکر بودن منطقه باعث شده هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود نداشته باشد. به همین دلیل سعی کنید تمامی لوازم مورد نیاز خود را از کلاردشت تهیه کنید.

کسانی که قصد دارند شب را در ییلاق سپری کنند باید تمام تجهیزات مورد نیاز کمپینگ از جمله چادر، کیسه خواب، پتو و لباس گرم، چراغ شارژی، تجهیزات پخت و پز، زیرانداز، فندک، یک دست لباس اضافه، کفش مناسب، کرم ضد آفتاب، پماد ضد گزش حشرات، پاور بانک و حتی هیزم همراه خود ببرند.

کسانی هم که برای یک سفر یک‌روزه برنامه‌ریزی کرده‌اند پیشنهاد می‌کنیم شب را در کلاردشت بمانند و صبح خیلی زود راهی مازیچال شوند. اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت از وب سایت هومسا با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است. با این وجود بعضی از وسایلی که نام بردیم برای یک سفر یک‌روزه نیز مورد نیاز خواهند بود.

سایر دیدنی‌های کلاردشت که با مازیچال برابری می‌کنند

به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کلاردشت دریاچه ولشت است که علاوه بر مناظر زیبایی که دارد، امکانات تفریحی مختلفی مانند شنا، قایق‌سواری و ماهی‌گیری را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است. می‌توانید ساعت‌ها در آرامش و سکوت، کنار دریاچه بنشینید و از مناظر بی‌نظیر آن لذت ببرید و یا هیجان قایق‌سواری بر روی آب زلال و شفاف دریاچه را تجربه کنید.

دریاچه ولشت مرزن آباد

اگر به آب‌وهوای ابری و فضاهای مه‌آلود علاقه دارید، روستای سیاه بیشه جایی است که باید بروید. در توصیف این روستا همین قدر کافی است که بگوییم علت نام‌گذاری این روستا به سیاه بیشه (بیشه سیاه) وجود مه غلیظ و تقریبا همیشگی این روستا است که در مقایسه با روستاهای آفتاب‌گیر، فضایی نسبتا تاریک را ایجاد می‌کند.

سیاه بیشه

در اینجا مجال پرداختن به تمام جاذبه‌های دیدنی کلاردشت وجود ندارد. اما اگر فرصت داشتید حتما به تپه کلار، روستای کردیچال، جنگل مجل، روستای هریجان نیز سری بزنید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تابستان به دلیل گرمای زیادی که دارد مناسب مسافرت نیست و بیشتر آن‌ها سفرهایشان را به شهریور و مهر که هوا کمی رو به خنکی می‌رود موکول می‌کنند. در این دو ماه تعداد مسافرت‌ها به حدی زیاد است و جاهای دیدنی به قدری شلوغ می‌شوند که نمی‌توان استفاده‌ای از آن‌ها برد. حال آنکه ییلاق‌ها و ارتفاعات در خرداد، تیر و مرداد آب‌وهوای خنک و دلپذیری دارند و می‌توان آخر هفته‌هایی فوق‌العاده را در این ییلاق‌ها گذراند.

یک دیدگاه

  1. چه جالب نمیدونستم کلاردشت هم ییلاق داره از ییلاقات فقط ماسال وفیلند رو میدونستم ممنون از پست خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا