ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

تنگ گنجه‌ ای؛ گنجی در دل کوه‌های زاگرس

ما انسان‌ها چه بخواهیم و چه نخواهیم روحمان با طبیعت گره خورده و هر چقدر هم که از آن فاصله بگیریم، نمی‌توانیم منکر دلتنگیمان بشویم. ما دلمان می‌خواهد در میان زندگی شهری و صنعتی که در پیش گرفتیم، یک آخر هفته، یک تعطیلی و حتی ساعتی از زندگی روزمره را به طبیعت پناه ببریم و جان دوباره بگیریم. گاهی حتی نگاه کردن به یک عکس از طبیعت حالمان را دگرگون می‌کند، بنابراین بی دلیل نیست اگر روانشناسان یکی از نسخه‌های درمانی خودشان را سفر به طبیعت بدانند.

خوشبختانه در ایران به دلیل تنوع اقلیمی و جغرافیایی که داریم، از این دست جاذبه‌های طبیعی غنی هستیم و با هر سلیقه‌ای که داشته باشیم می‌توانیم به جاهای مختلفی برویم. یکی از زیباترین استان‌هایی که مناظر طبیعی آن تا حد زیادی به شکل بکر باقی مانده، کهگیلویه و بویراحمد است و هر منطقه آن می‌تواند به قطبی از طبیعت گردی تبدیل شود. این استان زیبا در دامنه‌های طبیعت وحشی زاگرس قرار گرفته؛ مراتع سبز بهاران، چشمه‌سارها، رودخانه‌ها، آبشارها و چشم اندازهای زیبای آن همگی بخشی از چیزی است که می‌توان در دایره‌ی توصیف آورد. اگر مایلید امروز در سفری مجازی، با هم به یکی از جاهای دیدنی یاسوج یعنی تنگ گنجه‌ای سفر کنیم و در دامنه‌های زاگرس قدم بزنیم. همراه باشید!

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

تنگ گنجه‌ای کجاست؟

قبل از هر چیزی برای آنان که نمی‌دانند این جغرافیای جذاب دقیقا کجاست و چطور می‌توانند به آن برسند، چند خطی توضیح می‌دهیم. همانطور که گفتیم تنگ یا تنگه گنجه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ 13 کیلومتری یاسوج و در روستایی به همین نام قرار گرفته که طبق آخرین تقسیم بندی‌های جغرافیایی، این منطقه جزو دهستان سررود شمالی به شمار می‌آید. درواقع برای رسیدن به این تنگه زیبا از یاسوج به سمت سی سخت در شمال نقشه، حرکت می‌کنیم و حدود 18 کیلومتر مانده به سی سخت، تابلو تنگ گنجه‌ای را می‌بینیم. مسیر دسترسی به نظر پیچیده نمی‌رسد خصوصا که در جاده آسفالت رانندگی می‌کنید، اما شاید لازم به یادآوری باشد که بهترین زمان برای رفتن به طبیعت، صبح و حداکثر ساعات قبل از غروب و تاریک شدن هواست و همیشه باید احتمال اتفاقی غیر قابل پیش بینی در جاده را داد.

تنگه گنجه‌ای

جاذبه‌های تنگ گنجه‌ای

پیاده روی در میان سبزه زارهای دامنه‌های زاگرس بدون شک تجربه دلچسبی خواهد بود که در تنگ گنجه‌ای سهم شما می‌شود. پا به پای رودخانه سه‌ریز روستا را بگردید و زیر سایه‌ی درختان بلوط، بنه و زالزالک ساعتی را به استراحت بگذرانید. در روستا چندین چشمه وجود دارد که همگی از ارتفاعات دنا سرچشمه میگیرد. اگر بهار را برای سفر به این روستا انتخاب کرده باشید، رودخانه‌ را پر آب و خروشان می‌بینید که سبزی و طراوت را به زمین‌های کشاورزی هدیه می‌کند. هر فصل این منطقه به گونه‌ای متفاوت شما را به سمت خود می‌کشاند و شاید این ویژگی طبیعت است که هر بار دیدن آن در هر زمان باز هم برایمان تازگی دارد. درختان تنومند و سر به فلک کشیده که با زرد و نارنجی و قرمز رنگ آمیزی می‌شود، روی دیگری از طبیعت تنگ گنجه‌ای را به نمایش می‌گذارد. و اما زمستان؛ اگر چه این روستا از مناطق سردسیری محسوب می‌شود اما پیراهن سفید و پوشیده از برف آن فرصتی برای عاشقان طبیعت و گردشگران ماجراجو فراهم می‌کند تا یک دل سیر از زیبایی‌های این فصل استفاده کنند. با این وجود شاید بتوان گفت بهترین فصل سفر به این طبیعت زیبا، اواسط بهار است که آب و هوایی معتدل و مطبوع را تجربه می‌کند.

تنگ گنجه ای

بدون شک رفتن به غرب ایران و این استان زیبا، برنامه سفر شما را محدود به یک روز نمی‌کند و دلتان می‌خواهد به جاذبه‌های اطراف هم سری بزنید. منطقه حفاظت شده دنا  که به آلپ ایران معروف شده، در نزدیکی تنگه گنجه‌ای قرار گرفته و از روستای سرسخت می‌توان به آن رسید. گشت و گذار در این منطقه به زمان زیادی نیاز دارد و بسته به هدف شما از سفر، ممکن است نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست باشد. فراموش نکنید این مناطق خانه و آشیانه‌ی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است، بنابراین همانند یک طبیعت‌گرد واقعی رفتار کنیم و کمترین اثر از خود را بر جا بگذاریم.

منطقه حفاظت شده سی سخت

امکانات رفاهی و اقامتی تنگ گنجه‌ای

از آنجا که این منطقه در کنار روستا قرار گرفته و مسیر دسترسی نسبتا راحتی دارد، دور از انتظار نیست اگر به دنبال امکاناتی رفاهی و گردشگری باشیم. امکانات بهداشتی، آب لوله کشی و زیرساخت‌های روستایی باعث شده گردشگرانی که از یاسوج به سمت سی سخت می‌روند، چند ساعتی را در تنگ گنجه‌ای به تفریح و طبیعت‌ گردی بپردازند. با توجه به اینکه در روستا امکانات اقامتی برای گردشگران فراهم نشده، پیشنهاد می‌شود که برای اقامت خودتان را به یاسوج یا سی سخت برسانید و این بستگی به ادامه سفر شما دارد. برای اجاره اقامتگاه در یاسوج در سایت هومسا این منطقه را جستجو کنید تا گزینه‌های موجود را ببینید و یکی را به دلخواه انتخاب کنید. سعی کنید قبل از سفر خیال خودتان را بابت اقامت راحت کنید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

تنگه گنجه‌ای

کلام پایانی

سفر به طبیعت و گشت و گذار در آن زمانی را از ما می‌گیرد که متوجه آن نخواهیم شد، چرا که لحظات ما احتمالا یا به هیجان می‌گذرد یا به آرامش و این دقیقا چیزی است که خیلی از ما به دنبال آن هستیم. سفر به پایتخت طبیعت ایران یعنی استان کهگیلویه و بویراحمد هر عاشق و شیفته‌ی طبیعتی را به وجد می‌آورد چرا که طبیعت بکر و وحشی زاگرس دل از هر کسی می‌برد. تنگ گنجه‌ای جغرافیایی سبز و خوش آب و هوا در نزدیکی یاسوج یا روستای سی سخت است که دقیقا یک روز برنامه سفر شما را به خودش اختصاص می‌دهد و روح آدمی را از خستگی شهرنشینی می‌زداید.

‫2 دیدگاه ها

  1. تنگ گنجه‌ای جای جذابی برای پیاده روی هست و خیلی فضای سرسبزی داره و برای تفریح خارج از شهر واقعا بی نظیره و دل نشین.

    1. سبحان جان
      ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا