ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

طبیعت بکر گیلان در سیاهکل

یکی از شهرهای استان گیلان که طبیعتی بکر و آب و هوایی دل‌پذیر دارد. سیاهکل یا سی کَل است. در زبان گیلکی سی به معنی صخره بزرگ و کوه با شیب تند است و کل به معنی آبادی است. در واقع نام سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه با شیب تند است. سیاهکل یکی از شهرهای نسبتا بکر و دست‌نخورده گیلان است که از شمال و شرق به لاهیجان می‌رسد؛ از غرب به رشت راه دارد و از جنوب به رودبار. اگر قصد سفر به این خته سرسبز و زیبا را دارید تا پایان این مقاله از هومسا با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی سیاهکل را به شما معرفی کنیم و در سفری کوتاه در کنار هم به جنگل‌ها و دشت‌های بکر این شهر رویایی سر بزنیم.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

جاهای دیدنی سیاهکل

سیاهکل به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی لاهیجان پر است از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری که گشت‌وگذار در آن‌ها اوقاتی خوش و به‌یادماندنی برای مسافرین خود رقم خواهد زد. سیاهکل منطقه‌ای گردشگری است و جنگل‌نوردی تا تماشای آبشار‌ها وقدم زدن در جنگل‌های بکر و زیبای آن تجربه‌ای جذاب برای گردشگران خواهد بود.

از جمله جاهای دیدنی سیاهکل، می‌توان به استخر پاشوران، آبشار لونک، آبشار باباولی، حمام تاریخی دیلمان، قلعه گرماور، قلعه کوتوال شاه، قله درفک، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان، خانه عضدی، خانه تاریخی طالبی‌ها، دژ گرماور، استخرهای آب گیر، آتشفشان درفک، چشمه لاریخانی، بقعه قادرنبی، شاه نشین آبی نام، امام زاده قاسم و حمزه، جنگل‌های کاکوه چوشل و قلعه قلایی اشاره کرد؛ ما در ادامه این مقاله به‌همراه شما به برخی از این جاهای دیدنی سفر خواهیم کرد و به معرفی اجمالی آن‌ها خواهیم پرداخت.

استخر پاشوران

استخر پاشوران یک دریاچه مصنوعی جذاب است که در داخل شهر سیاهکل واقع شده. شما می‌توانید ضمن بازدید از طبیعت زیبای این دریاچه از امکانات تفریحی آن مانند قایق‌سواری با قایق پارویی استفاده کنید. اطراف استخر تعداد زیادی مجسمه‌های سنگی نصب شده است که وجود درخت‌های چنار و اقاقیا به آن جلوه خاصی داده است. در این دریاچه از لابلای درختان می‌توانید شیروانی‌های زیبا و رنگی خانه‌های سیاهکل را مشاهده کنید. البته امکانات  استراحت و اتراق در اطراف استخر پاشوران برای مسافرین فراهم است. یک پارک بازی مناسب برای کودکان و ابزارهای ورزشی نیز در این منطقه به چشم می‌خورد.

آدرس استخر پاشوران: استان گیلان، سیاهکل، بلوار احمدیان بین میدان بسیج و ادب، استخر پاشوران.

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان

چشمه‌ها، آبشارهای زیبا و پوشش متراکم درختان متنوع، درمیان سیاهکل و دیلمان جاده‌‌ای مسحور کننده و زیبا ایجاد کرده که به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل شناخته می‌شود. این جاده 45 کیلومتری در مسیر پرپیچ‌وخم رسیدن به دیلمان هوایی ییلاقی پیدا می‌کند و اگرچه همسفران خود را از شالیزارهای برنج سیاهکل به جنگل‌های خنک و ییلاقی می‌رساند؛ اما خود به تنهایی زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد و با طبیعتی رویایی توجه گردشگران را به خود معطوف می‌کند. نگران نباشید در این مسیر 45 کیلوتری نیز برخی از امکانات رفاهی برای استراحت مسافران فراهخم است.

آدرس جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان: استان گیلان، سیاهکل، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان.

آبشار لونک

آبشار لونک آبشار دوقلوی سیاهکل است که مقصدی مناسب و سرسبز برای طبیعت‌گردی و عکاسی در طبیعت است. این منطقه آن‌قدر پرطرفدار است که عروس و دامادها برای عکاسی به آبشار لونک می‌روند و اولین تصاویر مشترک خود را ثبت می‌کنند. این آبشار در فصل بهار و پاییز آب فراوانی دارد، اما در فصل تابستان کم‌آب‌تر است. تنوع گیاهی در این جنگل کاملا مشهود است و درختان سربه فلک کشیده جذابیتی دوچندان به آن بخشیده. درختان خرمندی، انجیری، راش، ممرز و توسکا صحنه‌ای رویایی در اطراف ابشار لونک خلق کرده و در بهار و تابستان قابی جذاب برای گردشگران ایجاد کرده است. جنگل‌نوردی در اطراف آبشار لونک شما را با تجربه‌ای رویایی همراه خواهد کرد و شیرینی سفر شما به سیاهکل را دوچندان خواهد کرد. اگر به سیاهکل سفر کردید برای ثبت خاطرات شیرین خود به وسیله دوربین عکاسی حتما به ابشار لونک سربزنید.

آدرس آبشار لونک: استان گیلان، سیاهکل، جاده سیاهکل _ دیلمان.

آبشار باباولی

آبشار بابا ولی، یک آبشار فصلی 20 متری است که در حدود 5 کیلومتری دیلمان و در روستای باباولی قرارگرفته و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی سیاهکل فضای دل‌انگیزی ایجاد کرده است. تصویر یک ابشار زیبا در جنگل و مابین درختان تجربه‌ای رویایی برای گردشگران ایجاد می‌کند و همین موضوع سبب شده بسیاری از افرادی که به سیاهکل سفر می‌کنند برای تماشای قابی دل‌ربا از تلفیق آبشار و جنگل به بازدید آبشار باباولی بروند. آبشار بابا ولی، یک ابشار فصلی است و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف در تابستان موجب به‌جریان افتادن آن می‌شود. این آبشار در زمستان به‌دلیل سرمای هوا به خواب زمستانی می‌رود.

آدرس ابشار باباولی: استان گیلان، سیاهکل، روستای باباولی.

بهترین زمان برای سفر به سیاهکل فصل بهار و پاییز است. در تابستان به دلیل آب و هوای شرجی، سخت می‌توان در خیابان‌ها قدم زد. اگر به سیاهکل سفر کردید می‌توانید در یک تا روز وقت بگذارید و از دیدن کنید.

چشمه گرماخانی

چشمه گرماخانی به‌عنوان یکی ازجاهای دیدنی سیاهکل و در ضلع شرقی آرامگاه امامزاده سید نجف الدین (ع) در منطقه میان محله روستای چوشل واقع شده است. همجواری این چشمه با امامزاده سید جنف الدین (ع) باوری مقدس در میان مردم بومی ایجا کرده که استفاده از اب این چشمه تبرک است و مریضی بیماران را درمان می‌کند. مدت‌ها قبل نیز از اب چشمه برای استحمام و رفع بیماری‌های استخوانی و عضلانی استفاده می‌کردند. چشمه گرماخانی، یکی از جاهای دیدنی سیاهکل است و قرارگرفتن آن در میان شمشاد و درختان منظره‌ای زیبا ایجاد کرده است.

آدزس چشمه گرماخانی: شهرستان سیاهکل،بلوار دیلمان،جاده سیاهکل.

سوغاتی سیاهکل

سفالگری یکی از اصلی‌ترین و معروف‌ترین صنایع دستی سیاهکل است. خاک رس منطقه باعث می‌شود تا نمونه‌های سفالگری مرغوبی به دست آید.

سرامیک سازی، دستبافت‌های پشمی، محصولات نمدی، محصولات ابریشمی، قلاب بافی، لباس‌های محلی، معرق، خراطی و تذهیب از دیگر سوغاتی‌های این شهر است.

خوراکی سیاهکل

شغل اصلی مردم سیاهکل کشاورزی ست. به همین دلیل برنج و مرکبات از اصلی‌ترین خوراکی‌های این منطقه به حساب می‌آید. چای، فندق، سیب زمینی، گردو، عسل، نان‌های محلی، ترشی و مربا (از میوه‌های متنوع و مخصوصا مرکبات)، میوه‌های جنگلی، کلوچه و لبنیات خوراکی‌های اصلی این منطقه هستند.

عسل سیاهکل گیلان

عسل سیاهکل معروف است. دیلمان و پیرکوه را رویشگاه انواع گیاهان طبیعی و دارویی  می‌باشد.زنبورهای عسل از این گیاهان دارویی تغذیه می‌کنند و لذا عسل ۸۰ گیاه سیاهکل که خاصیت دارویی دارد معروف است.

غذاهای معروف سیاهکل بادمجان شکم پر، ماهی شکم پر و میرزا قاسمی است.

یک دیدگاه

  1. یکی از بهترین سوغاتی های بومی که تهیه کردم یادمه صنایع دستی شون بود، سفالگری و نقش هاشون واقعا فوق العاده اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا