ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای طبیعی

همه چیز درباره جاده رویایی اسالم به خلخال 🌏​🛣️​🚗​

از آن‌جایی که ایران عزیزمان طبیعت بکری دارد، می‌توان در سرتاسر آن جاده‌های زیبایی را در دل این طبیعت مثال‌زدنی یافت. جاده‌هایی که گردشگران در زمان گذر از آن‌ها هیچگونه عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارند. یکی از این جاده‌ها، جاده اسالم به خلخال بوده که به عنوان یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران شناخته می‌شود.

این جاده رویایی جزو مسیرهای جنگلی ایران بوده که نه تنها به واسطه زیبایی‌های طبیعی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، بلکه به واسطه رستوران‌های محلی ناب، کلبه‌های چوبی زیبا برای اقامت و اجاره ویلا در اسالم و مهمان نوازی مردم بومی منطقه به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگران تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا با جاده اسالم به خلخال بیشتر آشنا شده و هر آنچه در سفر به این جاده باید بدانیم را مورد بررسی قرار دهیم. پیش بسوی یک تجربه دل‌انگیز!

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

جاده اسالم به خلخال همانطور که از نام آن مشخص است بین شهرهای از سالم در استان گیلان و خلخال در استان اردبیل قرار گرفته است. در واقع این جاده طولی در حدود 70 کیلومتر داشته که شهر اسالم را به جنوب استان اردبیل یعنی شهر خلخال متصل می‌کند. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به این جاده داشته باشیم باید گفت که جاده اسالم به خلخال بین استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان واقع شده است. از آن‌جایی که این جاده در ناحیه شمالی ایران واقع شده است بدیهی است که آب و هوایی شبیه به مناطق شمالی ایران نیز داشته باشد.

این جاده در بسیاری از روزهای سال بارانی بوده و به واسطه آن که در ارتفاعات قرار دارد، معمولا از آب و هوای سرد و معتدلی برخوردار است. یکی از شگفتی‌هایی که سبب شده جاده اسالم به خلخال مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گیرد، آن است که اطراف این جاده پرپیچ و خم پوشیده از جنگل‌های انبوه بوده و رطوبت و مه همیشگی در این جاده وجود دارد. برای گذر از جاده اسالم به خلحال زمانی در حدود یک ساعت و نیم نیاز است که البته با استفاده از تابلوهای راهنمای فراوانی که در این جاده قرار گرفته است، می‌توان علاوه بر گذر از جاده نقاط گردشگری بین راهی موجود در این جاده را نیز یافت.

جاده اسالم به خلخال

بیشتر بخوانید: دیدنی ها و جاذبه های گردشگری خلخال ✨​🏞️​🧳

وضعیت آب و هوای جاده اسالم به خلخال

همانطور که گفته شد جاده اسالم به خلخال به واسطه آن که در ارتفاعات واقع شده است، دارای آب و هوای سرد و معتدل بوده و در بسیاری از روزهای سال با بارش باران همراه است. اگرچه زیبایی‌های این جاده در هر یک از فصول سال جذابیت خاص خود را دارد، با این حال بهترین زمان برای گذر از این جاده فصل تابستان است. حتی در فصل تابستان نیز جاده اسالم به خلخال از آب و هوای خنک‌تری برخوردار است.

در فصل بهار جاده اسالم به خلخال معمولا بیشتر از آنچه انتظار می‌رود، خنک بوده و اغلب با بارش‌های طولانی مدت و مه همراه است. در فصول پاییز و زمستان نیز این جاده جزو جاده‌های خطرناک و پرپیچ و خم ایران به شمار می‌آید؛ چرا که در این فصول هوا به شدت سرد بوده و بارش‌ها بیشتر از انتظار خواهد بود. از طرفی زیرساخت‌های لازم برای داشتن سفر ایمن در جاده اسالم به خلخال در این فصول وجود ندارد.

مسیر دسترسی به جاده اسالم به خلخال

برای رسیدن به این جاده از شهرهای مختلف ایران مسیرهای مختلفی وجود دارد. گردشگرانی که می‌خواهند از شهر تهران خود را به جاده اسالم به خلخال برسانند، باید فاصله‌ای در حدود 450 کیلومتر را طی کنند تا به شهر خلخال برسند. در صورتی که با سرعت عادی این مسافت طی شود پس از گذشت 8 ساعت شهروندان تهرانی می‌تواند خود را به خلخال برسانند.

جاده اسالم به خلخال

حال اگر گردشگران بخواهند به اسالم رسیده و از اسالم مسیر جاده را طی کنند، باید ابتدا به شهر قزوین و رشت رفته و پس از گذشتن از پلیس راه سراوان و پل دوربرگردان فومن به شهرهای رضوانشهر و چوکار بروند. پس از گذر از این شهرها به اسالم می‌رسند.

جاده اسالم به خلخال

گردشگرانی که می‌خواهند از تبریز و ارومیه به شمال کشور سفر کرده نیز می‌توانند از مسیر اسالم به خلخال استفاده نمایند. اما باید توجه داشته باشند که برای شهروندان تبریز و ارومیه جاده اسالم به خلخال یک مسیر طولانی‌تر بوده و ممکن است با چند ساعت تفاوت مسیر همراه باشد.

جاده اسالم به خلخال

ماسال یکی از شهرهای زیبای استان گیلان بوده که در نزدیکی این جاده واقع شده است. فاصله ماسال تا جاده اسالم به خلخال در حدود 86 کیلومتر بوده که در حدود یک ساعت زمان برای رسیدن به مقصد نیاز است. البته در مسیر ماسال تا جاده اسالم به خلخال روستاها و شهرهای زیادی وجود داشته که هر یک می‌تواند مقصد گردشگران برای اجاره ویلا در ماسال باشد. در انتهای مسیر نیز جمعه بازار واقع شده است که گردشگران پیش از ورود به جاده اسالم به خلخال می‌توانند مایحتاج خود را تهیه کنند. ماسال به تنهایی یکی از زیباترین مناطق گردشگری به حساب می‌آید و ارزش دیدن دارد.

بیشتر بخوانید: ییلاقات ماسال ؛ بهترین مکان برای سفر در تابستان

اقامت در جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

از آنجایی که جاده اسالم خلخال یکی از جاده‌های بکر و پرپیچ و خم شمال ایران می‌باشد، بدیهی است که خبری از هتل‌های چند ستاره در این مسیر وجود ندارد و گردشگران برای اقامت در این جاده باید به اجاره ویلا در این جاده بسنده کنند. همچنین کلبه‌ها و سوئیت‌هایی در جاده اسالم به خلخال ساخته شده است که می‌تواند برای اقامت روزانه و گذراندن یک شب در مسیر جاده مناسب باشد. بسیاری از افراد اجاره ویلا در جاده اسالم به خلخال را ترجیح می‌دهند، حال آن که انتخاب یک کلبه چوبی در دل جنگل‌های موجود در این مسیر می‌تواند تجربه‌ای بسیار منحصربه‌فرد باشد.

جاهای دیدنی در مسیر جاده اسالم به خلخال

همانطور که گفته شد نه تنها مسیر جاده اسالم خلخال مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است، بلکه بازدید از جاهای دیدنی که در این مسیر واقع شده است نیز خالی از لطف نمی‌باشد. از جمله جاهای دیدنی جاده اسالم به خلخال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅دشت شقایق

جاده اسالم به خلخال

گردشگرانی که در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به جاده اسالم به خلخال سفر می‌کنند، می‌توانند دشت‌های پوشیده شده از گل‌های سرخ رنگ شقایق را مشاهده کنند. همین ‌دشت‌های پرگل قرار گرفته در مسیر جاده اسالم به خلخال سبب می‌شود تا زیبایی این جاده دوچندان شود.

روستاهای مسیر جاده اسالم به خلخال

طبق آنچه پیشتر گفته شد، در مسیر جاده با تابلوهای راهنمای زیادی مواجه می‌شوید که بسیاری از این تابلوها گردشگران را به سمت روستاهایی که در اطراف جاده واقع شده است، راهنمایی می‌کنند. روستاهای زیادی در دل جنگل‌ها و دشت‌های اطراف جاده اسالم خلخال واقع شده است که سفر به هر یک می‌تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد. از جمله روستاهای اطراف جاده اسالم به خلخال می‌توان روستای ناو و روستای لاکه تاشون را نام برد.

جنگل‌های تالش

جاده اسالم به خلخال

علاقمندان به جنگل نوردی می‌توانند از زیبایی‌های جنگل تالش که در مسیر این جاده واقع شده است، لذت ببرند. در جنگل‌های تالش پوشش گیاهی بسیار متنوعی وجود داشته و گونه‌های جانوری مختلفی قابل مشاهده هستند.

دریاچه نئور

جاده اسالم به خلخال

در میان جاده اسالم به خلخال وجود یک دریاچه می‌تواند زیبایی را تکمیل کند. دریاچه نئور در مسیر این جاده واقع شده و به واسطه کوه‌های بلندی که در اطراف آن وجود دارد، معمولا آب و هوای سرد و بارانی دارد.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم

جاده اسالم به خلخال

طرفداران دریا نیز می‌توانند از زیبایی‌های جاده اسالم به خلخال بهره ببرند. یکی از جاهای دیدنی واقع شده در این جاده ساحل گیسوم بوده که در آن دریا و جنگل در کنار یک‌دیگر قرار دارند. جاده جنگلی کوتاهی در مسیر جاده اسالم خلخال وجود داشته که گردشگران می‌توانند در این جاده از انواع سوغات و صنایع دستی گیلان دیدن کنند. همچنین در دل جنگل گیسوم رودخانه زیبایی وجود داشته که برای استراحت مکان نابی می‌باشد. به طور کلی جنگل گیسوم به واسطه امکانات رفاهی که در آن واقع شده است بهترین مکان در مسیر و استراحت بین جاده‌ای است.

✅دریاچه سرآگاه

جاده اسالم به خلخال

از دیگر دریاچه‌هایی که در مسیر جاده اسالم خلخال واقع شده است، می‌توان به دریاچه سرآگاه اشاره کرد که مردم روستایی به پرورش ماهی در این دریاچه می‌پردازند. این دریاچه در زبان محلی به آبگیر سد خاکی نیز شناخته می‌شود.

✅ییلاق متش

جاده اسالم به خلخال

اگر به دنبال یک مکان اقامت ناب در مسیر جاده اسالم خلخال هستید، ییلاق متش یکی از بکرترین و دیدنی‌ترین مناطق برای اقامت می‌باشد.

✅ییلاق لرزه

جاده اسالم به خلخال

از جمله ییلاق‌های معروف جاده اسالم به خلخال می‌توان به ییلاق لرزه اشاره کرد که با دشت‌های سرسبز و پرگل پوشیده شده است.

❗​توصیه‌های سفر به جاده اسالم به خلخال

برای آن که بتوانید از سفر به جاده اسالم خلخال نهایت لذت را ببرید، لازم است تا نکاتی را رعایت کرده و توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️از آن‌جایی که در مسیر این جاده پمپ بنزین وجود ندارد، باید پیش از ورود به این جاده باک ماشین خود را پر کنید.

✔️به خاطر اینکه جاده آب و هوای سرد و پربارانی دارد. لازم است تا پیش از سفر به این جاده وضعیت جاده را مورد بررسی قرار دهید.

✔️به واسطه آن که در جاده اسالم خلخال مرکز درمانی و داروخانه وجود ندارد، داروهای خاص مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید.

✔️پیش از سفر به جاده اسالم به خلخال از سلامت فنی ماشین خود اطمینان حاصل کنید.

✔️از آن‌جایی که مسیر جاده اسالم به خلخال پرپیچ و خم و شیبدار است، هر چند دقیقه یک بار در جاده توقف کرده و به خودروی خود استراحت دهید تا از جوش آوردن ماشین جلوگیری شود.

✔️پیش از سفر به جاده اسالم به خلخال محل اقامت خود را رزرو کنید.

✔️از آن‌جایی که مسیر جاده اسالم به خلخال در تمام فصول سال سرد است، حتما لباس مناسب به همراه داشته باشید.

✔️در صورتی که می‌خواهید در این جاده چادر بزنید، وسایل لازم برای کمپینگ و آب و غذای کافی به همراه داشته باشید.

✔️به همراه داشتن پاور بانک، جعبه کمک‌های اولیه، تایر زاپاس، چند بطری آب برای ماشین و… را فراموش نکنید.

جاده اسالم به خلخال

برای یک سفر فراموش‌نشدنی در جاده اسالم به خلخال آماده‌اید؟

جاده اسالم به خلخال یکی از رویایی‌ترین جاده‌های واقع شده در شمال ایران بوده که بین استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد. این جاده به واسطه مسیر پر پیچ و خم و جنگل‌های انبوهی که دارد یکی از بکرترین جاده‌ها برای سفر می‌باشد. در مسیر این جاده زیبا نیز مکان‌های دیدنی زیادی از جمله روستاهای مختلف، ییلاق‌های متعدد، دریاچه‌ها و جنگل‌های گوناگونی واقع شده است که هر یک می‌تواند مقصد گردشگران باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما به این جاده سفر کنید و از لحظات سفر خود برای ما بنویسید، همچنین از چالش‌های خود برای ما بنویسید و این مطلب از هومسا را برای دوستانتان نیز بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا