ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای دیدنیجاهای طبیعیکاشان‌گردیکویرهای ایران

معرفی کویر های کاشان 🏜️​🌌​🧳​

کشور ایران به واسطه قرارگیری در مدار راس‌السرطان بخش عظیمی از کویرهای منطقه را به خود اختصاص داده است. عمده کویرهای ایران در بخش مرکزی واقع شده است که زیباترین و پرطرفدارترین این کویرها را می‌توان در استان اصفهان و در شهرستان کاشان یافت. به همان اندازه که جنگل‌نوردی، کوهنوردی و قدم زدن در ساحل می‌تواند جذاب و لذت‌بخش باشد، سفر به کویر های کاشان نیز می‌تواند هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی باشد.

در این مقاله قصد داریم با کویرهای شهرستان کاشان آشنا شویم. البته پیش از آن بد نیست تا با تجهیزات لازم جهت سفر به کویر آشنا شده و بهترین زمان سفر به کویر را بشناسیم. برای یک سفر به یادماندنی و لذت‌بخش با هومسا همراه باشید.

کویر های کاشان

تجهیزات لازم برای سفر به کویر های کاشان

برای آن که در سفر به کویر مشکلی به وجود نیامده و بتوانیم از سفر خود لذت ببریم، همراه داشتن برخی تجهیزات الزامی است که از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کرم ضد آفتاب
  • عینک آفتابی
  • کلاه آفتابگیر
  • کفش مخصوص پیاده‌روی
  • قطب‌نما
  • کوله پشتی سبک
  • کرم دفع حشرات
  • تنقلات قندی
  • پول نقد
  • بادگیر
  • شال گردن یا ماسک صورت
  • لباس گرم برای شب‌مانی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • فندک
  • پتو مسافرتی
  • پاور بانک
  • داروهای ضروری
  • دوربین عکاسی یا دوربین دوچشمی
  • قمقمه آب
  • غذای مناسب
  • وسایل شخصی و بهداشتی مانند دمپایی و لیوان
  • زیرانداز مناسب
  • کیسه خواب و چادر مسافرتی برای شب‌های کویر

کویر های کاشان

بهترین زمان سفر به کویر های کاشان

مناطق کویری و بیابانی دارای آب و هوای گرم و خشکی هستند. از این رو در طول روز هوا به شدت گرم و در شب هوا به شدت سرد می‌شود. بنابراین بهترین زمان سفر به کویر های کاشان نیمه اول بهار و فصل‌های پاییز و زمستان است. البته به همان اندازه که کویرهای کاشان در روز جذاب هستند، شب‌های کویر کاشان نیز دیدنی می‌باشند. بنابراین اگر قصد سفر به کویر در دل شب و رصد را دارید، شب‌های نیمه دوم بهار و برخی از شب‌های تابستانی نیز می‌تواند مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: کویرهای ایران ؛ گوشه ا‌ی از عظمت و شکوه جهان

کویرهای اطراف کاشان

همانطور که گفته شد بخش عظیمی از کویرهای زیبای ایران را می‌توان در شهرستان کاشان جستجو کرد که از جمله این کویرها می‌توان به کویر مرجاب، کویر ابوزیدآباد و اکوکمپ کویری متین‌آباد اشاره کرد. برای بازدید و گشت وگذار در همه این کویرها رزرو هتل در کاشان برای افرادی که اقامتگاه‌های لوکس را ترجیح می‌دهند، انتخاب مناسبی است. در ادامه به بررسی هر یک از این کویرها می‌پردازیم.

کویر های کاشان

✅​کویر مرنجاب | کویر های کاشان

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل که از توابع کاشان است، قرار گرفته است. در قسمت شمالی این کویر دریاچه نمک مسیله، در قسمت غرب بیابان مسیله و کویر آب شیرین، در قسمت شرق بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و در جنوب آن بیابان بند ریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان واقع شده است.

این کویر از کویر های کاشان نام خود را از کاروانسرا و قناتی که در این منطقه قرار دارد گرفته است. کویر مرنجاب دارای طبیعتی بکر و زیبا بوده که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این کویر مملو از جنگل‌های تاغ و تپه‌های شنی بلند بوده و یک دریاچه نمک زیبا نیز در آن واقع شده است. حیواناتی نظیر آفتاب‌ پرست، گرگ، شغال، انواع مار، بزمجه، کفتار، روباه، مارمولک، پرندگان شکاری، گربه شنی و یوزپلنگ ایرانی نیز حیات وحش این کویر را تشکیل می‌دهند.

✔️​مسیر دسترسی به کویر مرنجاب

گردشگرانی که می‌خواهند خود را از تهران به کویر مرنجاب برسانند باید یک مسیر 270 کیلومتری را طی کنند تا به این منطقه برسند. گردشگران اصفهان و توابع آن نیز می‌توانند بسته به محل اقامت خود از مسیرهای متعددی به کویر مرنجاب سفر کنند. به عنوان مثال برای رسیدن به کویر مرنجاب از آران و بیدگل نیاز به طی یک مسیر 40 کیلومتری می‌باشد. از این رو شهروندان این شهرستان و شهرستان‌های اطراف می‌توانند به سهولت آخر هفته‌ها و تعطیلات خود را در این کویر بگذرانند.

کویر های کاشان

✔️​تفریحات و جاهای دیدنی کویر مرنجاب

شاید برایتان سوال باشد که در دل کویر های کاشان چه تفریحاتی می‌تواند برای گردشگران وجود داشته باشد. علاوه بر پیاده‌روی بر روی شن‌ها و رمل‌نوردی، تفریحات متعددی مانند شترسواری، سافاری، شب‌گردی در کویر، رصد ستارگان و انواع موتورهای چهار چرخ برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

همچنین مسافرانی که به بازدید از این کویر زیبا می‌آیند می‌توانند از جاذبه‌های دیدنی کویر مرنجاب مانند جزیره سرگردان، چاه کنجه، کاروانسرای مرنجاب، دریاچه نمک، ریگ بلند، چاه دست کند، قلعه کرشاهی، کو کلنگ، چاه هندوانه و کوه یخاب دیدن کنند. در میان این جاذبه‌ها کاروانسرای مرنجاب که از دوره صفویه باقی مانده و دریاچه نمک مسیله که پوشیده از رسوبات نمکی با شکل‌های هندسی جالبی است، جزو پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی مرنجاب به شمار می‌آید.

✔️​اقامت در کویر مرنجاب

مسافرانی که قصد اقامت در کویر مرنجاب را دارند، می‌توانند در محیط‌های حفاظت شده و کمپ‌های اطراف کویر چادر زده و از زیبایی‌های دل شب لذت ببرند. اما اگر به دنبال یک اقامتگاه ایمن‌تر و مناسب در کویر مرنجاب هستید، کاروانسرای کویر مرنجاب که یک بنای تاریخی باقی مانده از عصر صفوی است، بهترین گزینه برای شما می‌باشد.

این کاروانسرا در بند ریگ واقع شده و در آن اتاق‌های متعددی برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است. جهت دسترسی به کاروانسرای مرنجاب نیز می‌توان از سه مسیر مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال مسیر جاده آران و بیگل به سمت جاده خاکی مرنجاب یکی از بهترین مسیرها بوده که یک مسیر 50 کیلومتری می‌باشد.

بیشتر بخوانید: باغ و حمام فین کاشان؛ بهشتی در میان کویر

کویر های کاشان

✅​کویر ابوزیدآباد | کویر های کاشان

کویر ابوزیدآباد نیز مانند کویر مرنجاب در بیابان بزرگ بند ریگ واقع شده است. این کویر در شمال ابوزیدآباد که در شمال شرقی کاشان است قرار دارد. کویر ابوزیدآباد به واسطه جاذبه‌های طبیعی زیبا و البته بافت تاریخی که دارد یکی از پرطرفدارترین کویرهای ایران به شمار می‌آید. از کویر ابوزیدآباد تحت عنوان کویر سیازگه نیز یاد می‌شود.

پوشش گیاهی متنوعی که در این کویر وجود داشته سبب شده تا گونه‌های جانوری مختلفی نیز در این کویر یافت شوند. از جمله حیوانات موجود در کویر ابوزیدآباد می‌توان به عقاب، شاهین، روباه شنی، خرگوش، شغال، گربه شنی، جرد، گرگ، انواع مار و آگاما، پامسواکی و لاسرتای مرنجابی اشاره کرد.

✔️​مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد

برای رسیدن به کویر ابوزیدآباد از پایتخت نیاز به طی یک مسیر 270 کیلومتری می‌باشد تا پس از 3 ساعت بتوان به این کویر رسید. گردشگرانی که قصد دارند خود را از تهران به کویر ابوزیدآباد برسانند، می‌توانند از خروجی‌های جنوبی شهر به سمت اتوبان تهران-قم رفته و پس از وارد شدن به شهر کاشان از میدان بسیج عبور کنند. پس از آن در مسیر انحرافی بلوار ملاصدرا به سمت راست پیچیده و با طی یک مسیر 30 کیلومتری به این کویر برسند. دسترسی به کویر ابوزیدآباد از شهرستان‌های کاشان و نطنز بسیار آسان است.

کویر های کاشان

✔️​تفریحات و جاهای دیدنی کویر ابوزیدآباد

دیدنی‌های بسیاری در کویر ابوزیدآباد و اطراف آن وجود داشته که از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اشاره کرد. کوه یخاب، قلعه کرشاهی، آب انبار صفوی، شهر تاریخی نوش‌ آباد، شهر زیرزمینی نو‌ش‌ آباد و روستای ابیانه از جمله دیدنی‌های کویر ابوزید آباد و اطراف آن می‌باشند.

علاوه بر این جاذبه‌های دیدنی تفریحات متعددی نیز در کویر ابوزیدآباد برای گردشگران در نظر گرفته شده است که از جمله این تفریحات می‌توان به موتورسواری با موتورهای چهار چرخ، شترسواری، عکاسی، آفرود سواری، کویرپیمایی، پیاده‌روی در کویر و رصد ستارگان اشاره کرد.

✔️​اقامت در کویر ابوزید آباد

آن دسته از گردشگرانی که طرفدار طبیعت‌گردی و تجربه‌های جدید در کویر های کاشان هستند، می‌توانند در میان شنزارهای کویر ابوزیدآباد چادر زده و شب را در زیر ستارگان سپری کنند. اما اگر می‌خواهند اقامتی ایمن‌تر داشته باشید، می‌توانند در کاروانسرای ابوزیدآباد که یک کاروانسرای متعلق به دوران صفویه است اقامت کنند. این اقامتگاه 400 ساله دارای فضاهای مناسبی برای استراحت مهمانان بوده و امکانات رفاهی گوناگونی نیز در آن قرار گرفته است. فاصله این کاروانسرا تا کویر ابوزیدآباد 10 دقیقه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کویر ابوزیدآباد ؛ راهنمای کامل و اطلاعات مسیر 

کویر های کاشان

✅​اکوکمپ متین‌ آباد | کویر های کاشان

اگر می‌خواهید تجربه متفاوتی از کویرگردی داشته باشید، بهتر است به سراغ اکوکمپ متین‌ آباد بروید. اکو کمپ متین‌آباد در واقع یک دهکده بوده که در معماری آن از خانه‌های کویری الهام گرفته شده است. اکوکمپ متین‌آباد به عنوان اولین کمپ ایرانی که با هدف حفظ محیط زیست و گردشگری ساخته شده است شناخته می‌شود.

در این اکوکمپ در ابتدا چادرهایی برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده بود که با افزایش علاقمندان به این مجموعه یک کاروانسرا با کلبه‌های گلی در آن ساخته شد. از آن‌جایی که این اکوکمپ در کنار کویر مرکزی ایران قرار گرفته است محل مناسبی برای کویرگردی، رصد ستارگان و تماشای طلوع و غروب خورشید می‌باشد.

در اکوکمپ متین آباد حیوانات اهلی مانند گوسفند، اسب، شتر، شترمرغ و بز وجود داشته که نه تنها در تهیه غذا برای گردشگران کمک‌کننده هستند بلکه سبب شناخت گردشگران نسبت به این حیوانات می‌شوند. همچنین در این اکوکمپ آیین‌های محلی مانند جشن مهرگان، جشن یلدا و چهارشنبه‌سوری نیز برگزار می‌گردد.

✔️​مسیر دسترسی به اکوکمپ متین‌ آباد

اکوکمپ متین‌ آباد در 55 کیلومتری اتوبان کاشان به اصفهان و در شهر خالدآباد واقع شده است. این اکوکمپ در ابتدای رمل‌های شنی کویر پشت ریگ واقع شده و در بخش جنوبی دریاچه نمک مسیله قرار گرفته است. از این رو گردشگرانی که می‌‌خواهند از تهران خود را به این اکوکمپ برسانند باید از اتوبان تهران-قم به سمت اصفهان حرکت کرده و در 60 کیلومتری جاده کاشان-اصفهان وارد خروجی کاشان شوند. پس از آن نیز باید به طرف بادرود و خالدآباد حرکت کرده تا در نهایت به روستای ده‌آباد برسند.

از آن‌جایی که ایستگاه قطار کاشان در روستای در شهر بادرود واقع شده است، می‌توان از طریق قطار تهران-اصفهان یا تهران-یزد نیز به این اکوکمپ رسید.

کویر های کاشان

✔️​تفریحات و جاهای دیدنی اکوکمپ متین‌ آباد

از جمله تفریحاتی که کمپ متین‌ آباد برای گردشگران در نظر گرفته است، می‌توان به طبیعت‌گردی و قدم زدن بر روی رمل‌های شنی، مزرعه‌گردی، شترسواری، رصد ستارگان، دوچرخه‌سواری و سواری با دلیجان اشاره کرد. در ضمن جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز در اطراف اکوکمپ متین‌ آباد واقع شده است که گردشگران می‌توانند از آن‌ها نیز دیدن کنند.

از جمله این مکان‌های دیدنی می‌توان به منطقه کویری بند ریگ، کوه‌های یخاب و دریاچه نمک مسیله اشاره کرد. در ضمن قلعه سردار، قلعه کرشاهی و امامزاده آقا علی عباس نیز در نزدیکی این اکوکمپ واقع شده است.

✔️​اقامت در اکوکمپ متین‌ آباد

گردشگرانی که قصد اقامت در اکوکمپ متین‌آباد را دارند با گزینه‌های متنوعی روبرو هستند. گردشگران می‌توانند شب را در چادر مانده و یا از سوئیت‌های کاروانسرا و کلبه‌های گلی آن جهت اقامت استفاده کنند.

کویر های کاشان

​☑️​سوئیت‌های کاروانسرا

در ساختمان کاروانسرا 13 سوئیت دو تخته و 3 سوئیت سه تخته قرار گرفته که در آن‌ها امکانات رفاهی مانند یخچال، تلویزیون، سرویس بهداشتی فرنگی و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تعبیه شده است. در طبقه سوم کاروانسرا نیز یک سوئیت شاه‌نشین 6 نفره با امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، حمام و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی وجود دارد. سوئیت شاه‌نشین دارای طراحی سنتی ایرانی می‌باشد.

​☑️​چادر

اگر می‌خواهید اقامتی هیجان‌انگیزتر در کویر های کاشان داشته باشید، می‌توانید از چادرهای مختلفی که در این اکوکمپ وجود داشته استفاده کنید. این چادرها مجهز به وسایل سرمایشی و گرمایشی مطلوبی هستند. اگر اقامت در چادر را انتخاب کنید باید از حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده نمایید.

​☑️​سوئیت زاویه

در محل اکوکمپ متین‌ آباد و در مجاورت حیاط سوئیتی تحت عنوان سوئیت زاویه قرار گرفته است که دارای 5 تخت‌ خواب و ظرفیت 7 نفر می‌باشد. این سوئیت دارای یخچال، تلویزیون، سرویس بهداشتی فرنگی، سیستم سرمایشی و گرمایشی و حمام می‌باشد.

​☑️​کلبه‌های گلی

در اکوکمپ متین‌ آباد 8 کلبه کف‌خواب و 13 کلبه دو تخته قرار دارد. این کلبه‌ها دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب بوده و هر یک دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی هستند.

بیشتر بخوانید: کویر ورزنه اصفهان ؛ لذت قدم زدن روی رمل‌ های طلایی

سفر به کویر های کاشان

کویرهای زیادی در کشور ایران وجود داشته که بخش عظیمی از این کویرها را می‌توان در استان اصفهان و شهرستان کاشان یافت. کویر های کاشان دارای زیبایی‌های منحصربه‌فردی بوده و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی برخوردار هستند. در بالا محبوب‌ترین کویرهای قابل بازدید کاشان را معرفی کردیم. شما کدام کویرهای ایران را برای سفر انتخاب می‌کنید؟ آیا به کویرهایی که اشاره کردیم سفر کرده‌اید؟ به نظرتان بهترین زمان برای سفر به کاشان چه زمانی است؟ از چالش‌ها و دانستنی‌های سفر خود برای ما بنویسید و اگر این مقاله را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا