ایران‌ را بگردیمبا نقشه سفر کنجاهای دیدنیکاشان‌گردی

جاهای دیدنی کاشان بر روی نقشه

کاشان یکی از شهرهای تاریخی با جاذبه‌های گردشگری و متنوع در استان اصفهان است. سالانه افراد زیادی برای دیدن جاهای دیدنی کاشان به این شهر می‌روند. اگر به تاریخ و ساختمان‌های تاریخی آن علاقه‌مند هستید، کاشان یکی از بهترین شهرها برای گشت‌وگذار است. در این مقاله در مورد جاهای دیدنی کاشان صحبت می‌کنیم و از زیبایی‌های هر کدام برای‌تان می‌گوییم. با ما همراه باشید.

در ادامه می‌توانید جاهای دیدنی کاشان را روی نقشه ببینید. اگر روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید، عکسی از همان جای دیدنی را خواهید دید.

1. باغ فین کاشان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان، باغ فین است که نمونه کاملی از یک باغ ایرانی محسوب می‌شود. این باغ که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، با درختان سر به فلک کشیده، صدای شرشر آب و ساختمان‌هایی زیبا، به مانند مکانی جادویی شما را از فضای کویری به مکانی بهشتی وارد می‌کند. باغ فین کاشان به واسطه قتل امیرکبیر، شهرت تاریخی دارد و موزه ملی کاشان را هم در خود جای داده است.

باغ فین کاشان یک چایخانه و غذاخوری سنتی دلنشین و دل‌انگیز هم دارد که بعد از یک بازدید و عکاسی جانانه در این مکان تاریخی، خاطره خوب گشت شما در این باغ را کامل می‌کند.

آدرس باغ فین

انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین قدیم

2. حمام فین کاشان

دو حمام مهم و تاریخی در شهر کاشان وجود دارد که در قسمت جنوبی باغ فین کاشان واقع شده‌اند. این دو حمام به حمام بزرگ و حمام کوچک معروف هستند. حمام بزرگ یا حمام سلطنتی که به دستور فتحعلی شاه ساخته شده بود و حمام کوچک یا حمام صفوی هم که حمام خدمتکاران محسوب می‌شد. حمام کوچک در دوره حکومت صفویان ساخته شده و از پیشینه کهن‌تری نسبت به حمام بزرگ برخوردار است و قتل امیرکبیر در آن اتفاق افتاده است. در بخش خزینه حمام کوچک، ۷ کاشی وجود دارد که قدمت آن ها به ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

آدرس حمام فین

خیابان امیرکبیر، باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

3. تپه سیلک کاشان

برای آن‌هایی که به تاریخ ایران باستان علاقه دارند و می‌خواهند بدانند ایرانی‌ها در گذشته‌های بسیار دور، چطور زندگی می‌کردند، تپه سیلک کاشان یکی از بهترین مکا‌ن‌هاست. تپه‌ای که در اصل یک زیگورات تاریخی است، 7000 سال قدمت دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز سکونت بشر در تاریخ ایران شناخته می‌شود. آثار بسیار مهم و جالبی از تپه سیلک به دست آمده است که نحوه زندگی ایرانی‌ها در آن زمان را نشان می‌دهد. امروزه بسیاری از این آثار در موزه ایران باستان تهران به نمایش درآمده است.

آدرس تپه سیلک

خیابان امیرکبیر

تپه سیلک کاشان

4. خانه طباطبایی ها

خانه تاریخی طباطبایی ­‌ها یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان به حساب می‌آید که در قرن نوزدهم ساخته شده است. این خانه یک مثال برجسته از سبک زندگی خانواده‌­های ثروتمند در کاشان قدیم است. خانه طباطبایی ها یک نمونه کامل از سبک معماری ایرانی را نشان می‌­دهد و یکی از جاذبه‌هایی است که حتما باید در سفر به کاشان از آن دیدن کنید. محدوه کلی خانه 5000 مـترمربع مسـاحت و چهل اتاق دارد. این خانه دارای سه بادگیر است که جریان هـوا را تعـدیل می‌­کند.

آدرس خانه طباطبایی ها

خیابان علوی

خانه طباطبایی ها

5. خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان خانه‌ای قدیمی در محدوده تاریخی و مرکز کاشان است و جلوه‌ای از معماری اصیل ایرانی و اسلامی را به نمایش می‌گذارد. خانه عباسیان کاشان در مجموع 7000 مترمربع مساحت، 5 طبقه و 6 صحن دارد و حجره‌‌هایی در اطراف صحن‌های آن به چشم می‌خورد. این خانه یک جاذبه توریستی محبوب در بین گردشگران است که گردش در تمام سالن‌­ها و حیاط­‌های آن حداقل یک ساعت طول می­‌کشد!

طبق معماری متداول آن زمان، خانه شامل قسمت‌های بیرونی و اندرونی است. بخش بیرونی قسمت عمومی و مورد استفاده میهمانان و بخش اندرونی محل زندگی زنان و خدمتکاران بوده است. از این خانه برای فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌‍هایی مانند ملاصدرا، مسافر ری، خانه‌ای در تاریکی و جابربن حیان استفاده کرده‌اند.

آدرس خانه عباسیان

خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

خانه عباسیان کاشان

6. حمام سلطان امیر احمد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان مسجد سلطان امیر احمد است که طراحی خاص پشت بام آن، به یکی از مکان‌های نمادین کاشان و سوژه عکاسان تبدیل شده است. داخل حمام هم البته دست کمی از پشت بام آن ندارد و هنر و سلیقه معماران و هنرمندان ایرانی به خوبی در جای جای آن دیده می‌شود. حمام سلطان امیر احمد بنایی بازمانده از دوران سلجوقی و قاجار است و در فاصله بسیار نزدیکی به دیگر جاذبه‌های تاریخی کاشان قرار دارد.

آدرس حمام سلطان امیر احمد

خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

حمام سلطان امیر احمد

7. خانه بروجردی ها

اگر از گشت‌وگذار در خانه‌های کویری کاشان لذت می‌برید، بازدید از خانه بروجردی‌ ها را به هیچ عنوان از دست ندهید. بنایی متعلق به دوره قاجار که به یکی از بازرگانان مشهور شهر کاشان، حاج آقا حسن بروجردی تعلق داشت و با هنرمندی تمام ساخته شده بود. خانه بروجردی‌ های کاشان در کنار معماری خیره‌کننده خود، نقاشی و تزئینات چشم‌نوازی دارد و گچبری آن زیر نظر کمال الملک نقاش شهیر ایرانی انجام شده است.

آدرس خانه بروجردی ها

خیابان علوی

خانه بروجردی ها

8. موزه عروسک و اسباب بازی کاشان

در دل خانه‌ای قدیمی و 150 ساله، یکی از جذاب‌ترین موزه‌هایی که در تمام طول‌ عمرتان می‌توانید تجربه کنید، قرار دارد؛ خانه موزه عروسک و اسباب بازی کاشان. این موزه به همت آقای سهرابی برپا شده و مجموعه‌ای بی‌نظیر از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های شهرهای ایران در گذشته را به نمایش گذاشته است. این خانه موزه، اقامتگاه بوم‌گردی هم دارد و یک تجربه فوق‌العاده از موزه‌گردی و اقامت را در اختیارتان می‌گذارد.

آدرس موزه عروسک‌های کاشان

خیابان علوی، روبروی خیابان طباطبایی‌ها، بن بست علامه، شماره 43

موزه عروسک ها و اسباب بازی کاشان

9. خانه عامری ها

یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان، خانه عامری‌‌ ها است که این روزها به یک هتل سنتی بسیار زیبا تبدیل شده است و به بهترین شکل ممکن از مسافران پذیرایی می‌کند. قدمت خانه عامری ها به دوره زندیه باز می‌گردد و در دوره قاجار به اوج شکوه و زیبایی خود رسیده است. برای بازدید و اقامت در این خانه تماشایی باید خود را به محله سلطان امیراحمد برسانید تا بتوانید در گچ‌بری‌ها، منبت‌کا‌ری‌ها و آجرکاری‌های خیره کننده این بنا غرق شوید.

آدرس سرای عامری

خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر، طبقه همکف

خانه عامری ها

10. مسجد آقا بزرگ کاشان

یکی از دیدنی‌های کاشان مسجد آقا بزرگ است که نظیر آن در هیچ جای ایران پیدا نمی‌شود. این مسجد در واقع مجموعه‌ای متشکل از مسجد و مدرسه است و به خاطر تزئینات و عناصر نفیسی که در جای جای مسجد به چشم می‌خورد، شهرت پیدا کرده است. مقرنس‌کاری‌های سردر مسجد، گچ‌بری‌های ظریف و کاشی‌کاری‌های مسجد مدرسه آقا بزرگ تزئیناتی است که باعث شده است شما با یک اثر تاریخی بی‌نظیر طرف باشید.

مسجد آقابزرگ کاشان تنها مدرسه 5 طبقه در جهان اسلام است و لوکیشن چند فیلم و سریال مانند طوقی، ملاصدرا و عیاران بوده است.

آدرس مسجد آقا بزرگ

خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ

مسجد آقابزرگ کاشان

11. بازار سنتی کاشان

یکی از جاهای دیدنی کاشان بازار سنتی آن است. این بازار دیدنی بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، تیمچه معروف امین‌الدوله، بازار میانچال، تیمچه بخشی و مسجد کفش‌دوزها اشاره کرد. اینجا محل مناسبی برای خرید سوغات و صنایع دستی کاشان محسوب می‌شود و مشهورترین مرکز خرید این شهر کویری به حساب می‌آید.

قدمت بازار سنتی کاشان به دوره سلجوقیان و صفویان باز می‌گردد و از معماری و تزئینات باشکوه دست کمی از بازارهای معروف ایران مانند بازار تبریز و اصفهان ندارد.

آدرس بازار سنتی کاشان

خیابان بابا افضل

بازار سنتی کاشان

12. مسجد جامع کاشان

کهن‌ترین بنای تاریخی اسلامی در کاشان، مسجد جامع این شهر است. قدمت مسجد جامع کاشان به دوره حکومت سلجوقیان بر می‌گردد؛ اما پیش از تبدیل شدن به مسجد، آتشکده و عبادتگاه زرتشتیان بوده است. این بنای تاریخی و ارزشمند مذهبی که از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود، در دوره‌های مختلف مثل زندیه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و با هنر خطاطی استادانی مانند عبدالکریم و کاظم اصفهانی، به زیبایی تزئین شده است.

آدرس مسجد جامع کاشان

خیابان بابا افضل

مسجد جامع کاشان

13. خیابان علوی کاشان

معروف‌ترین خیابان کاشان است که در قلب بافت تاریخی این شهر قرار گرفته و بسیاری از جاذبه‌های قدیمی و مهم این شهر را در خود جای داده است. از جاهای تاریخی مشهور کاشان که در خیابان علوی قرار دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه عباسیان
  • خانه طباطبایی‌ها
  • خانه بروجردی‌ها
  • حمام سلطان امیر احمد
  • خانه تاریخی تاج
  • آستان سلطان میر احمد بن موسی

 تعدادی از جذاب‌ترین مجموعه‌های اقامتی کاشان هم در این خیابان قرار دارد و کافه و رستوران‌های متعددی در این خیابان به چشم می‌خورد. صد البته که در این خیابان به مغازه‌ها و فروشگاه‌های فروش سوغات و صنایع دستی کاشان هم دسترسی دارید و می‌توانید یک خیابان گردی کامل و فراموش‌نشدنی را در خیابان علوی کاشان تجربه کنید.

جاهای دیدنی کاشان

14. قمصر کاشان

قمصر کاشان یکی از مناطق خوش عطر و رنگ کاشان است و برای گلاب خوش عطر و بهشتی خود، شهرت جهانی دارد. اوج زیبایی قمصر کاشان در اواسط بهار است، زمانی که شهر رنگ و شکل بهشت را می‌گیرد و به یک شهر صورتی رنگ تبدیل می‌شود. هر ساله تعدادی از گردشگران تنها برای تماشای مراسم گلاب گیری کاشان به این منطقه می‌روند.

فاصله قمصر تا کاشان

40 کیلومتر (35 دقیقه رانندگی)

قمصر کاشان

15. کویر ابوزیدآباد کاشان

کویر ابوزیدآباد در کاشان یکی از بهترین جاهای دیدنی کاشان است و برای علاقه‌مندان به کویرنوردی انتخاب مناسبی. به غیر از جذابیت های کویری، این منطقه دارای دیدنی های تاریخی است. از جمله جاذبه های گردشگری که در نزدیکی این کویر وجود دارند، قلعه کرشاهی، آب ‌انبار صفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهر تاریخی نوش‌آباد (که به روایتی پایتخت انوشیروان ساسانی بوده است) هستند.

فاصله کویر ابوزیدآباد تا کاشان

40 کیلومتر

کویر ابوزیدآباد

16. روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از خاص‌ترین روستاهای ایران است و طرفداران زیادی بین گردشگران ایرانی و خارجی دارد. ابیانه روستایی با معماری پله‌ای و نمایی سرخ رنگ که از دور دل از هر بیننده‌ای می برد و از نزدیک عاشق‌شان می‌کند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های روستای ابیانه نوع پوشش مردم آن است. مردم این روستا هنوز به شکل سنتی لباس می‌پوشند و همین پوشش‌ها تبدیل به یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های آن تبدیل شده است.

آدرس روستای ابیانه

35 کیلومتری شمال غربی نطنز

فاصله ابیانه تا کاشان

90 کیلومتر

روستای ابیانه

17. شهر زیرزمینی نوش آباد

یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی کاشان، شهر زیرزمینی نوش آباد است که یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های معماری دستکند در دنیا به حساب می‌آید. نمونه‌ای منحصر‌به‌فرد از یک شهر با ساختار دفاعی و نظامی که به نام شهر اویی هم شناخته می‌شود. این شهر را تعدادی از ماهرترین مقنی‌ها به وسعت 15000 مترمربع در دل زمین ساخته‌اند و برای آن سیستم تهویه و راه‌های ورودی و خروجی هم طراحی کرده‌اند.

آدرس شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر نوش آباد، میدان شهدا، خیابان امام خمینی، کوچه شهید ماتلیان، ورودی شماره 2

فاصله نوش آباد تا کاشان

14 کیلومتر

شهر زیرزمینی نوش آباد

اقامت در کاشان

برای اقامت در کاشان گزینه‌های متنوع و جذاب بسیاری وجود دارد. از انواع خانه‌های تاریخی با بهترین معماری‌ها که به اقامتگاه‌های بوم گردی یا هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند، بگیرید تا سوئیت‌ها و آپارتمان‌هایی که انواع امکانات را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای اجاره و رزو این اقامتگاه‌ها هم تنها کافی است سری به سایت هومسا بزنید و با اجاره ویلا و سوئیت در کاشان و یا اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در این شهر، خاطره خوبی از اقامت در این شهر کویری برای خود رقم بزنید. هومسا یک سامانه آنلاین رزرو اقامتگاه است که به شما در پیدا کردن و اجاره ویلا و سوئیت در سراسر ایران کمک می‌کند.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی کاشان کدامند؟

باغ فین کاشان، حمام فین کاشان، تپه سیلک کاشان، خانه طباطبایی ها، موزه عروسک، مسجد آقا بزرگ کاشان، قمصر کاشان و…

یک دیدگاه

  1. یکی از مواردی که خیلی حس قدمت و تاریخ رو به من میداد حمام فین و صدای شرشر آب و ساختمان‌هایی زیبای محیط بیرونی اش هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا