ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

دشت سوسن ایذه؛ گنج سرسبز خوزستان

جاهای دیدنی ایذه، از جمله مکان‌های سیاحتی هستند که در ایرانگردی و گردشگری نمی‌توان از آنها صرف نظر نمود. به ویژه اگر در فصل مناسب از نظر آب و هوایی به چنین منطقه‌ای سفر کرده باشید. بهشتی سرسبز و خرم که از جاذبه های تاریخی، قدمت آثار باستانی و زیبایی‌ جلوه‌های طبیعی هیچ چیز کم ندارد!

از دشت سوسن، گذرگاه کارون خروشان تا آبشار شیوند و از روستای فارم تا تالاب بندون، هر وجب از خاک این منطقه، گوهرهای فراوانی در سینه دارد.

در این مطلب:

  • از طبیعت زیبا ایذه و دشت جذاب سوسن با شما سخن می‌گوییم.
  • درباره جلوه‌های طبیعی این ناحیه و فصول مهمان‌پذیر آن برایتان توضیح می‌دهیم.
  • نکات مهم هنگام بازدید از این منطقه را برایتان تشریح می‌کنیم.

با ما تا انتهای این نوشتار همراه بمانید.

ایذه؛ زیبا، سرسبز، حاصلخیز!

اگر برای سفر نوروزی خوزستان را برای سفر انتخاب می‌کنید، بابت حسن سلیقه و انتخاب شایسته به شما تبریک می‌گوییم، زیرا این منطقه به ویژه این زمان، بسیار دیدنی و جذاب خواهد بود.

با گذشتن از دشت‌های فراوان و سرسبز جلگه خوزستان، به بخش‌های کوهستانی این استان پهناور می‌رسیم. جایی که از در هم آمیختن طبیعت با تنوع هوایی گوناگون، زیبایی‌های خیره کننده و طبیعی خود را به رخ گردشگران می‌کشد.

با رسیدن به ایذه یا همان مال امیر قدیم، در جنوب غرب ایران، در واقع قدم بر جای پای نیاکانی می‌گذاریم که در دوران عیلامیان در این مناطق می‌زیسته‌اند. سرزمینی وسیع و حاصلخیز که اکنون، جایگاه هموطنان غیور لر زبان و طوایف بختیاری هم‌میهن ماست.

خدمات تفریحی دشت سوسن

دشت سوسن و چشم انداز طبیعت سبز در جنوب ایران

برای دیدن طبیعت زیبای این منطقه و جاهای دیدنی خوزستان ، راه دشوار یا طولانی در پیش ندارید. کافی است ۳۵ کیلومتر از این شهرستان دور شوید تا طبیعت معجزه خود را به تمامی در مقابل چشمانتان مجسم کند. این بخش از دشت ایذه، در اصل گذرگاه رود کارون است که در راه خود، مسیر را سیراب و حاصلخیز نموده است. همان جایی که رود، دشت را به دو بخش شرقی و غربی، هر دو سرسبز و زیبا تقسیم می‌کند.

اما زیبایی تنها مزیت این ناحیه نیست. وجود مسیرهایی آباد و پررونق به شهرهای بزرگ اطراف، شهرستان ایذه را به منطقه‌ای ویژه و پرجاذبه تبدیل کرده است. برای مسافرانی که از شهرهای بزرگ با مشغله‌های شهرنشینی مانند ترافیک و سروصدای ماشین‌ها و صد البته الودگی به این منطقه سفر می‌کند، بی‌شک رسیدن به آدرس دشت سوسن، سفر به بهشتی مجسم و زمینی است. در این منطقه نیز هومسا با  اقامتگاه‌هایی در شهرستان ایذه برای پذیرایی از شما و همراهانتان آماده است.

کمپ در دشت سوسن

آبشارهای خروشان و دشت‌های بی‌نظیر این ناحیه، از جاذبه های ایذه هستند که در دشت سوسن، به اوج زیبایی خود می‌رسند. هنگام سفر به ایذه و دیدار از دشت زیبای سوسن، برای داشتن اقامتی آسوده و دلپذیر می‌توانید از سایت هومسا کمک بگیرید. اقامت در سوییت‌های مجهز یا اقامتگاه‌های بومگردی، که پیش از سفر بطور کاملا آنلاین رزرو می‌کنید، این آسودگی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: دشت لار

در هنگام دیدار از دشت سوسن به یاد داشته باشید که…

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سفر و هنگام دیدن مناظر زیبا و جذاب، از شدت هیجان و لذت، برخی از نکات حتی لازم و ضروری را فراموش کنید؟ اگر اینطور است توصیه‌هایی برایتان داریم.

  • هنگام سفرهای سیاحتی مانند دیدار از جاهای دیدنی خوزستان، همیشه دوربین به همراه داشته باشید. آن هم دوربینی که در غلاف نیست و هر لحظه زیبایی‌ها را، ثبت و جاودانه می‌کند. گرچه جاذبه‌های شهرستان ایذه، بسیار بیشتر از آن است که بتوانید همه را به خاطر سپرده و برای دوستانتان تعریف کنید.
  • اگر در فصول خوش آب و هوا یا سرد سال به ایذه سفر می‌کنید، مراقب تغییر ناگهانی هوا باشید! طبیعت زیبا و وحشی این ناحیه، به فاصله زمانی کوتاهی تغییر می‌کند. این تغییرات با جلوه‌های بسیار زیبایی همراه است. از رگبارهای ناگهانی باران‌ بهاری تا بادهای پاییزی، همه جلوه‌هایی از طبیعت بی‌نظیر این ناحیه هستند.
  • دیدار از مناطق تاریخی در سفر به ایذه، از نکاتی است که شدیدا به مسافران این منطقه توصیه می‌شود. در ادامه مطلب به چند نمونه از این آثار باقی مانده که از جلوه‌های فوق‌العاده این ناحیه هستند اشاره خواهیم کرد.
  • پیش از سفر، خیال خود را بابت اقامت آسوده کنید. به این منظور، می‌توانید از اقامتگاه‌های هومسا، استفاده کنید. امکان مشاهده واحدهای اقامتی به شکل آنلاین وجود دارد. تنوع در این اقامتگاه‌ها، از ویلاها و سوییت‌های مدرن و مجهز تا اقانتگاه‌های بوم‌گردی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • زراعت در دشت سوسن

جاهای دیدنی ایذه و مناطق تاریخی آن را از دست ندهید!

از طبیعت بی‌نظیر و بهشت‌آسای ایذه، هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. اما این، تنها بخش جذاب این سفر نیست! اگر اهل دیدار از آثار باستانی باشید، جاذبه های شهرستان ایذه بی‌شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با وجود فرسایش و تخریب پل‌ها و آتشکده‌های باستانی بسیاری در طول زمان، باز هم این ناحیه آثار زیادی برای دیدن و سیاحت دارد.

یکی از این آثار تاریخی، نقش کول فرح نام دارد. در این بخش با هم به آنجا می‌رویم.

آثار باستانی ایذه

نقش کول فرح و دیدنی های آن

این کتیبه باستانی، با نقوشی از زنان و مردان، حیوانات و اشیاء کهن، حجاری شده است. تصاویری که انسان‌ها را در حال نیایش، احترام و حمل هدایا برای بزرگان قوم یا رب‌النوع‌های آن زمان نشان می‌دهد. این کتیبه که مربوط به دوران عیلامی‌هاست در انتهای دشت ایذه قرار دارد. برای بازدید آن می‌توانید ساعت مناسب و روشنی از روز را انتخاب نموده و از دیدن نقوش آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: ایل بختیاری

پل شالو و دز پارت؛ مسیرهایی در تاریخ کهن

در امتداد رود کارون، آثار راهی دو شاخه از دوران باستان بجا مانده است. راهی که زمانی، کاروانیان را از این مسیر به اصفهان و فلات مرکزی ایران می‌رسانده است. هنوز هم در دو طرف رود مسیری سنگفرش، آثار باقیمانده از این جاده قدیمی را نشان می‌دهد.

این مسیر به دز پارت معروف است و در مسیر آن، به فاصله هر ۵ فرسنگ، یک قلعه، برای رفاه حال کاروانیان وجود داشته که هنوز هم بقایایی از آنها، به چشم می‌خورد. این همه، نشانه‌هایی از تمدن بزرگ باستانی عیلامیان است که زمانی در این منطقه رونق داشته است.

 بردگوری‌های دشت سوسن؛ یادگار نیاکان

برد گوری در گویش محلی مردم ایذه به معنای سنگ مزارهایی است که به شکل شیر بوده و به عنوان نماد شجاعت و مردانگی متوفی به‌کارمی‌رفته است. آثار باقیمانده از چنین سنگ‌هایی که بر مزارهای موجود در این ناحیه وجود داشته، هنوز هم در آدرس دشت سوسن دیده می‌شود.

تالاب میانگران: در فاصله بسیار کمی از ایذه، حدود یک و نیم کیلومتری این منطقه به تالابی زیبا می‌رسیم که زیستگاه امنی  برای حیات وحش منطقه محسوب می‌شود. جالب اینکه تالاب میانگران از هیچ رودخانه‌ای سیراب نمی‌شود، بلکه منبع تغذیه آب آن، از باران و برف‌هایی تامین می‌شود که ذوب شده و از کوهسارهای بالا دست به این ناحیه می‌رسد. پوشش گیاهی مرتعی و تنوع گیاهی و جانوری در این ناحیه بسیار جالب و مفید است، تا جایی که اهالی بومی از گیاهان خوراکی و دارویی آن استفاده های فراوانی می‌کنند.

پرندگانی چون غاز پیشانی سفید، فلامینگو، لک لک و حواصیل و دیگر پرندگان بومی نیز به این تالاب آمده و از اکوسیستم آن استفاده می‌کنند. خنگ اژدر، راسوند و اشکفت سلیمان نیز در همین منطقه واقع شده و بر جاذبه های گردشگری آن افزوده‌اند.

سد شهید عباسپور

آیا می‌دانید بازدید از اغلب جاذبه های تاریخی ایذه رایگان است؟

یک نکته جالب توجه در مورد جاذبه‌های ایذه، رایگان بودن بازدید آنهاست. مناطق دیدنی و آثار تاریخی که چه به لحاظ سیاحتی و چه از نظر تاریخی، بسیار ارزشمند هستند.

شما می‌توانید آبشار شیوند، محوطه باستانی شمی، دهکده زراس، قلعه تل، آبشار توف اسپید، تالاب بندون، نقش برجسته خنگ کمالوند، اشکفت سلمان، نقش برجسته شاهسوار و دهها مورد دیگر از جاذبه های ایذه بدون پرداخت هیچ وجهی دیدن کنید.

هومسا برای آسودگی خیال شما پس از بازدید و گردش از مناطق زیبا و جاهای دیدنی خوزستان تدبیری اندیشیده‌ است! ویلاهای لوکس و سوییت‌های مجهز اقامتی هومسا برای پذیرایی از شما در طول سفر آماده هستند. همچنین اقامتگاه‌های بوم گردی در همه جا با رزرو کاملا آنلاین، آماده استقبال از شما در این منطقه و هر نقطه از کشورمان هستند. با اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در ایذه می‌توانید دسترسی خود به دشت سوسن را راحت‌تر کنید و تجربه‌ی نابی از زندگی محلی به دست آورید.

راهنمای دسترسی به ایذه

هنگامی که در سفر هستیم، نیاز به راهنمای مفید و جامع یک مورد ضروری به نظر می‌رسد. خوشبختانه امروزه، اینترنت، مانند نوعی جام جهان نما در اختیار همه ما قرار دارد.

در مورد این سفر و بازدید از جاهای دیدنی ایذه هم، پیدا کردن گردشگاه‌های زیبا و جاذبه‌های ایذه از طریق راهنمای سفر، به مراتب آسان‌تر و مناسب‌تر است. شهرستان ایذه، سرزمین نگاره‌های سنگی و یادمان های دیرینه، آنقدر بکر و آرام است که همچون مامنی برای خستگان از شلوغی شهرها، مسافران را به آرامش می‌رساند. در این منطقه‌ی زیبا، خبری از سر و صدای قطار و فرودگاه‌های شلوغ نیست، اما با استفاده از ماشین‌ سواری یا شخصی و پایانه‌های مسافربری، بیش از حد تصور از مسیرهای زیبا و دلچسب و طبیعت بی‌نظیر آن لذت خواهید برد.

همچنین، با توجه به اینکه خوزستان اقلیمی گرمسیر است، توصیه می‌شود فصول خنک سال را برای این سفر انتخاب نمایید. در این فصول، رودخانه‌های پرآب و طبیعت سخاوتمند جنوب، به خوبی از شما استقبال خواهد کرد.

طبیعت دشت سوسن

سخن پایانی

در انتهای این مطلب، بار دیگر زیبایی سحر‌آمیز و بی‌بدیل این خطه را یادآور شده و سفری به این منطقه را به همگان پیشنهاد می‌کنیم. بی‌شک با اقامتی چند روزه، ضمن رفع خستگی ناشی از زندگی پرمشغله و تکراری، فرصتی خواهید یافت تا طبیعت زیبا و فوق‌العاده این منطقه را دریابید. استفاده از این فرصت برای ثبت لحظات و مناظر تکرار نشدنی نیز، لذتی دارد که در کلام نمی‌گنجد.

‫2 دیدگاه ها

    1. حامدجان
      شما در سفر به دشت سوسن می‌تونی از طبیعت‌گردی، قایق‌سواری توی سد کارون، عکاسی و ماهیگیری لذت ببری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا