ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

آبشار کبودوال؛ تنها آبشار خزه ای ایران

گلستان زیبا در شمال ایران جاذبه های منحصربه‌فرد و خاصی دارد که بسیاری از گردشگران ایرانی اطلاعات زیادی از آن‌ها ندارند یا اینکه اصلا از وجود چنین جاذبه‌های زیبایی باخبر نیستند؛ از جاهایی مانند قبرستان خالد نبی و اثر ثبت جهانی گنبد قاووس بگیرید تا مکان‌هایی مانند چشمه گل رامیان، دهکده جهان نما و روستای زیارت گرگان. یکی از این جاذبه‌های تماشایی استان گلستان آبشار کبودوال است که در دل جنگل‌های شمال جای خوش کرده و شما را به یک ماجراجویی جذاب دعوت می‌کند. در این سفر هومسا را همراهی کنید.

با آبشار کبودوال، تنها آبشار خزه ای ایران بیشتر آشنا شویم

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و دوست دارید در سفرهای‌تان تمام شگفتی‌ها و زیبایی‌های کشورمان را ببینید؛ باید آبشار کبودوال را هم در لیست جاهایی که باید در ایران ببینید قرار دهید. چرا که آبشار کبودوال به عنوان تنها آبشار خزه ای ایران شناخته می‌شود و یکی از زیباترین آبشارهای ایران هم به حساب می‌آید. آبشار در دامنه کوه هارون در اعماق یک پارک جنگلی سرسبز به همین نام جای خوش کرده است و راهی سنگفرش شده و پلکانی شما را به این آبشار تماشایی و منحصر‌به‌فرد می‌رساند.

یکی دیگر از جذابیت‌های این آبشار این است که آب آن از یک چشمه در کوه هارون سرچشمه می‌گیرد و قابل آشامیدن است. کبودوال از دو بخش کبود به معنی آبی و وال به معنی جوی آب تشکیل شده و به خاطر پاک و آبی بودنِ آب رود به این نام خوانده می‌شود.

آبشار خزه ای کبودوال

بازدید از آبشار کبودوال برای چه کسانی مناسب است و برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر گردش در طبیعت را دوست دارید و با یک سفر طبیعت‌گردی حال‌تان خوب می شود، آبشار کبودوال یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. اما اگر با یک سالمند سفر می‌کنید یا اینکه خودتان مشکلاتی در ناحیه کمر و زانو دارید، بهتر است فعلا قید سفر به کبودوال را بزنید.

چطور به آبشار کبودوال برسم؟

برای سفر به آبشار کبودوال باید خودتان را به شهر علی آباد کتول برسانید. در علی آباد کتول سراغ مرکز شهر و جاده امام رضا بروید و از آنجا وارد جاده کبودوال شوید. داخل این جاده که شدید، در حدود 7 کیلومتر به پیش بروید تا به پارکینگ آبشار برسید. ماشین‌تان را اینجا پارک کنید و راه سنگفرشی که گفته بودیم را پیاده بروید تا در نهایت پس از نیم ساعت به آبشار برسید. دقت کنید که این مسیر سنگفرش شده در برخی از جاها پلکانی است و شما را تا ارتفاع 170 متری بالا می‌برد.

مسیر آبشار کبودوال
مسیر رسیدن به آبشار کبودوال

عکاس: امین رحمانی – خبرگزاری ایرنا

در کبودوال چه کارهایی می‌توانم انجام بدهم؟

اگر تصمیم گرفتید به آبشار کبودوال سفر کنید، می‌توانید از انجام این کارها در این سفر لذت ببرید:

رانندگی در یک مسیر تماشایی

مسیر رسیدن به آبشار کبودوال از میان یک جنگل سرسبز و پرپشت عبور می کند و رانندگی در این جاده جنگلی، می تواند یکی از بهترین بخش های سفر شما به این گوشه زیبا از گلستان تبدیل شود. در میانه راه از کنار یک سد خاکی هم عبور می کنید که این چشم انداز شما در هنگام رانندگی در این جاده را چند برابر زیباتر می سازد.

پیاده‌روی در دل طبیعت

وقتی که ماشین‌تان را در پارکینگ آبشار پارک می‌کنید، همان‌طور که گفتیم یک مسیر سنگ‌فرش شده و پلکانی (با 320 پله) پیش پای شما قرار می‌گیرد. همراهی این مسیر با طبیعت سرسبز گلستان و درختان انبوه و در هم تنیده، حال خوب طبیعت را در بدن شما جاری می‌کند و آرامش را به شما بر می‌گرداند.

آب‌بازی

حوضچه‌ای که زیر آبشار ایجاد شده، این امکان را به شما می‌دهد که تن به آب بزنید و خنک شوید. البته حتما حوله یا لباس اضافه با خود ببرید که بعد از آب بازی سرما نخورید.

پیک‌نیک

اگر بتوانید لوازم یک پیک‌نیک ساده را با خود ببرید، می‌توانید در مسیر یا نزدیکی آبشار اتراق کنید و از بودن در کنار خانواده یا دوستان‌تان در طبیعت لذت ببرید.

عکاسی

زیبایی‌های آبشار کبودوال و مسیر آن به اندازه‌ای است که شما را وادار می‌کند دست به دوربین شوید و این زیبایی‌ها را در قاب عکس‌های‌تان ماندگار کنید.

در آبشار کبودوال چه امکاناتی وجود دارد؟

در سفر به آبشار کبودوال به امکاناتی مانند پارکینگ، بوفه، دکه غذاهای خیابانی، سرویس بهداشتی و آلاچیق دسترسی دارید.

آبشار کبودوال گلستان

عکاس: امین رحمانی – خبرگزاری ایرنا

بهترین فصل سفر به آبشار کبودوال چه زمانی است؟

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به آبشار کبودوال است اما از آنجایی که اینجا آب‌وهوایی معتدل دارد، به همین دلیل در پاییز هم می‌توان سفر خاطره‌انگیزی به اینجا داشت.

بیشتر بخوانید: آبشار آسیاب خرابه

در سفر به کبودوال کجا اقامت کنم؟

در این سفر برای اقامت می‌توانید روی گزینه‌های زیر حساب باز کنید:

کمپینگ: اگر اهل کمپینگ و چادر زدن باشید می توانید در مسیر آبشار یا نزدیکی آن روی سکوهایی که برای این کار ساخته شده چادر برپا کنید و شب را در طبیعت بگذرانید.

اجاره ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی: انتخاب دیگری که برای اقامت دارید، اجاره ویلا و سوئیت در علی آباد کتول یا اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در این شهر است. برای گشتن در بین گزینه‌های مختلف اجاره اقامتگاه در این شهر و انتخاب بهترین اقامتگاه می‌توانید از سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا کمک بگیرید.

در سفر به آبشار کبودوال چه لوازمی با خودم ببرم؟

طبیعت‌گردی آبشار کبودوال سنگین نیست اما بهتر است لوازم زیر را با خود همراه داشته باشید، به خصوص اگر قصد شب‌مانی در اینجا را دارید:

وعده‌های غذایی سبک، پاور بانک، کفش پیاده‌روی، دفترچه بیمه، داروهای عمومی، کیسه زباله، کوله‌پشتی، کمک‌های اولیه، چادر مسافرتی، کیسه خواب، کارت شناسایی، پول نقد و غیره.

کبودوال

عکاس: امین رحمانی – خبرگزاری ایرنا

اطراف آبشار کبودوال از چه جاذبه‌های دیگری می‌توانم دیدن کنم؟

اگر دوست دارید سفرتان به گلستان محدود به آبشار کبودوال نباشد و می‌خواهید از دیگر جاذبه‌های نزدیک به این آبشار دیدن کنید، گزینه‌های زیر را برای این کار در اختیار دارید.

  • سد خاکی و دریاچه زرین گل که در مسیر رسیدن به آبشار کبودوال قرار دارد.
  • آبشارهای شیرآباد که در فاصله 33 کیلومتری آبشار کبودوال قرار دارد و برای رسیدن به آن باید در حدود 45 دقیقه در راه باشید.
  • جنگل توسکستان که با آبشار کبود وال در حدود 45 کیلومتر فاصله دارد و می‌توان در 45 دقیقه به آن رسید.

کلام آخر

از زیبایی‌های طبیعت استان گلستان برای‌تان گفتیم و آبشار کبودوال را معرفی کردیم. اگر به اینجا سفر می‌کنید، سعی کنید تحت هیچ شرایطی آسیبی به طبیعت نرسانید و اینجا را همان‌طور که رفتید، ترک کنید. لطفا زباله‌های‌تان را هم با خود همراه بیاورید، بدانید که ما در نگه‌داری از طبیعت و محیط زیست ایران تنها هستیم و خودمان باید به داد آنچه برای‌مان باقی مانده است برسیم. در پایان پیشنهاد می کنیم همچنین برای آشنایی با بلندترین آبشار ایران مقاله ی آبشار لاتون را بخوانید.

یک دیدگاه

  1. هر کجای ایران هستید این آبشار ارزش اینو داره که زمان بذارید و از دیدنش لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا