ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاهای طبیعیشمال

7 محل شگفت انگیز برای تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران 👌​🏕️​🌌​

شب‌مانی یا کمپینگ در دل طبیعت یکی از هیجان‌انگیزترین و خاص‌ترین تجربه‌هایی بوده که هر فردی می‌تواند در زندگی خود داشته باشد. کمپینگ و چادر زدن در دل طبیعت حس و حال زندگی روستایی و عشایری به دور از شلوغی‌های شهری را برای افراد تداعی کرده و سبب می‌شود تا افراد بیشتر خود را با طبیعت یکی بدانند. ییلاق‌ها، دشت‌ها، مناطق کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و… همگی جزو لوکیشن‌هایی بوده که می‌تواند برای تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران یک گزینه ایده‌آل باشد.

در این مقاله قصد داریم تا با هفت مورد از شگفت‌انگیزترین مقصدهای کمپینگ در شمال ایران آشنا شویم. اما پیش از آن لازم است تا نکاتی که برای یک کمپینگ ایمن باید به آن‌ها توجه شود را مورد بررسی قرار دهیم. برای یک تجربه هیجان‌انگیز در دل طبیعت با هومسا همراه باشید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شمال از دید طبیعت‌گردان

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

نکات مهم در هنگام کمپینگ و شب مانی در طبیعت

برای آن که بتوانید یک تجربه خوب از شب‌مانی در طبیعت را داشته باشید، لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید تا نه تنها شما، بلکه طبیعت نیز در امان باشد. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محل ایمن و مناسبی را برای چادر زدن انتخاب کنید.
  • از چادر زدن زیر درختان بزرگ، لبه صخره‌ها یا در نزدیکی رودخانه‌های پرآب خودداری کنید.
  • پیش از سفر آب و هوا را بررسی کرده و تلاش کنید تا حد ممکن در مواقعی که آب و هوا مناسب، غیر طوفانی و بدون بارش است سفر کنید.
  • حتما متناسب با آب و هوای منطقه‌ای که می‌خواهید به آن سفر کنید لباس گرم و تجهیزاتی مانند کرم ضد آفتاب، کلاه، دستکش، عینک و… به همراه داشته باشید.
  • پوشیدن یک جفت کفش کوهنوردی و پیاده‌روی مناسب را فراموش نکنید.
  • به اندازه کافی آب و غذا به همراه خود داشته باشید.
  • از غذاها به بهترین شکل ممکن و ترجیحا بر روی یخ نگهداری کنید تا از فاسد شدن آن‌ها جلوگیر شود.
  • همراه خود یک جعبه کمک‌های اولیه متشکل از وسایل پانسمان، بتادین، پمادهای مخصوص گزش یا خارش و داروهای ضروری داشته باشید.
  • پیش از اقدام به کمپینگ در منطقه از عدم وجود حیوانات وحشی در آن منطقه اطمینان حاصل کنید.
  • تلاش کنید تا امدادهای اولیه و ضروری در مواجهه با خطرات را بدانید.
  • هرگز در زیر درختان یا بر روی چمن‌ها آتش روشن نکنید و جهت آتش افروختن از بنزین یا نفت استفاده ننمایید.
  • حتما پس از آن که قصد رفتن کردید، آتش را کاملا خاموش کنید.
  • به هیچ عنوان از میوه‌ها و قارچ‌های جنگلی استفاده نکنید. چرا که ممکن است آلوده و یا حتی سمی باشند.
  • در هنگام شب آتش کوچکی روشن کنید تا از حمله حیوانات در امان باشید.
  • از زیراندازهای عایق برای چادر خود استفاده نمایید.
  • برای کمپینگ چادری را انتخاب کنید که ضد رطوبت باشد.
  • تلاش کنید تا جای ممکن وسایل غیر ضروری که سبب سنگین شدن کیفتان می‌شود را به همراه نبرید.

بیشتر بخوانید: کمپینگ در طبیعت؛ تجهیزات و نکات ایمنی

7 محل شگفت انگیز برای تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

در نقطه نقطه شمال ایران زیبایی‌هایی وجود داشته که هر انسانی از مشاهده این زیبایی‌ها مسحور می‌شود. در میان این زیبایی‌ها محل‌های متعددی برای تجربه کمپینگ وجود داشته که 7 مورد از جذاب‌ترین این محل‌ها را معرفی می‌کنیم.

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅سد لفور

ست لفور یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در شهرستان سوادکوه می‌باشد که در میان جنگل لفور واقع شده است. این سد از جمله بهترین محل‌ها برای چادر زدن و کمپینگ به شمار می‌آید. گردشگرانی که استان مازندران را برای سفر انتخاب می‌کنند می‌توانند با گذر از جاده‌های زیبا و پرپیچ و خم و مشاهده چشمه‌های متعدد خود را به سد لفور که به آن سد البر نیز گفته می‌شود برسانند.

قرارگیری این سد در دل جنگل سبب شده تا شلوغی‌های زندگی شهری به آن راهی نداشته باشد و یک محل مناسب و دنج برای کمپینگ و استراحت آخر هفته باشد. توجه به این نکته ضروری بوده که در محدوده سد لفور امکانات رفاهی وجود ندارد. بنابراین افرادی که قصد تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران و این منطقه را دارند، باید تمامی لوازم مورد نیاز را به همراه خود داشته باشند.

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅پارک جنگلی نور

اگر بار اولی است که قصد کمپینگ در دل طبیعت را دارید و جزو افراد مبتدی در این زمینه هستید، می‌توانید پارک جنگلی نور را به عنوان مقصد کمپینگ خود انتخاب کنید. پارک جنگلی نور در نزدیکی جنگل سیسنگان واقع شده و یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی طبیعی در خاورمیانه می‌باشد.

این پارک جنگلی برای سفر در تمامی فصول سال مناسب بوده و گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است. در این محل امکانات رفاهی مانند رستوران، قهوه‌خانه، آلاچیق جهت استراحت، مسجد و سرویس بهداشتی مناسب برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از پارک جنگلی نور می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین محل‌ها برای کمپ جنگلی در شمال ایران یاد کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین شهرهای شمال برای نوروز ۱۴۰۳

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅جنگل الیمستان

اگر در سفر خود به شمال ایران شهر آمل را انتخاب کردید، می‌توانید کمپینگ در جنگل الیمستان را تجربه نمایید. جنگل الیمستان از جمله جاذبه‌های دیدنی آمل بوده که به واسطه ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد از آب و هوای خنکی در فصول گرم سال برخوردار است. همین امر نیز سبب می‌شود تا در فصول گرم سال میزبان گردشگران زیادی باشد.

وجود دشت‌های سرسبز، هوای مه‌آلود، چشمه‌های متعدد، پوشش جنگلی متنوع و آب‌های زلال در این منطقه در کنار اسب‌هایی که در دشت‌های آن مشغول چرا هستند، جنگل الیمستان را به یکی از لوکیشن‌های رویایی شمال ایران تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید تجربه یک کمپینگ واقعی را داشته باشید، جنگل الیمستان یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. چرا که در این منطقه امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد.

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅دریاچه چورت

طبیعت‌گردان می‌توانند دریاچه چورت را که در جنگل‌های انبوه ساری واقع شده است به عنوان یکی از رویایی‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی خود انتخاب نمایند. دریاچه چورت در بخش دودانگه ساری و در 10 کیلومتری روستای چورت واقع شده است. این دریاچه به واسطه قرارگیری در جنگل‌های انبوه دارای طبیعت بکری بوده و یکی از لوکیشن‌های کمپینگ برای افرادی می‌باشد که تجربه کمپینگ و شب‌مانی در دل طبیعت را دارند.

در واقع برخلاف پارک جنگلی نور که امکانات رفاهی متعددی در آن وجود دارد، در نزدیکی دریاچه چورت هیچ امکانات رفاهی حتی سرویس بهداشتی یا فروشگاه مواد غذایی وجود نداشته و همین امر سیب می‌شود تا کمپینگ در این منطقه نیازمند تجربه باشد. احتمال وجود حیوانات وحشی در منطقه نیز اهمیت تجربه قبلی کمپینگ برای تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران و این منطقه را افزایش می‌دهد.

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅پارک جنگلی گیسوم

محال است عاشق سفر به شهرهای شمالی باشید و نام جنگل گیسوم را نشنیده باشید. پارک جنگلی گیسوم از جمله پرطرفدارترین مقصدهای کمپینگ در شمال ایران بوده که در استان گیلان و در شهرستان تالش واقع شده است. علت محبوبیت این جنگل قرارگیری آن در نزدیکی دریا و برخورداری از یکی از زیباترین جاده‌های ایران می‌‌باشد. شاید بتوان گفت که زیبایی و محبوبیت جاده گیسوم از پارک جنگلی آن به مراتب بیشتر است.

همانطور که گفته شد این جنگل در نزدیکی دریا قرار دارد. بنابراین گردشگران می‌توانند در ابتدا از تفریحات آبی لب ساحل لذت برده و سپس برای استراحت و کمپینگ به جنگل انبوه گیسوم مراجعه کنند. کمپینگ در طبیعت جنگل گیسوم یکی از امن‌ترین تجربه‌های کمپینگ می‌باشد. چرا که در این محل حیوانات وحشی وجود نداشته و امکانات رفاهی مطلوبی در نزدیکی جنگل برای گردشگران در نظر گرفته شده است. البته افرادی که قصد کمپینگ در این منطقه را دارند بهتر است تا حد لزوم تمامی لوازم مورد نیاز خود را به همراه داشته باشند.

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅جنگل سیاه رودبار

یکی از منحصربه‌فردترین مقصدها برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای و افراد باتجربه در زمینه کمپینگ جنگل سیاه رودبار در استان گلستان می‌باشد. جنگل سیاه رودبار در شهر گرگان واقع شده و یکی از بکرترین جنگل‌های ایران است. این جنگل در فاصله 20 کیلومتری از علی‌آباد کتول واقع شده و به واسطه قرارگیری در نزدیکی روستای سیاه رودبار به این نام خوانده می‌شود.

این جنگل برای علاقمندان به طبیعت یکی از خاص‌ترین مقاصد می‌باشد. چرا که در میان درختان انبوه آن می‌توان درختان سرخدار را مشاهده کرد که دارای تنه‌های تنومندی بوده و از دوران قبل از عصر یخبندان بر جای مانده‌اند. در سفر به جنگل سیاه رودبار گرگان و کمپینگ در آن همراه داشتن تمامی تجهیزات سفر و البته وجود یک راهنمای آشنا به محل بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار ؛ فرصتی برای آرامش و لذت از دیدنی های بکر

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران

​✅جنگل دو هزار و سه‌ هزار

شهسوار یا تنکابن یکی از مقاصد پرطرفدار سفر به ویژه برای افرادی است که قصد دارند از جاده چالوس به شمال بروند. از شهسوار به راحتی می‌توان به مسیر جنگل‌های دو هزار و سه‌ هزار وارد شد. جنگل‌های دو هزار و سه‌ هزار جزو وسیع‌ترین جنگل‌های شمال ایران بوده که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران زیادی هستند. این جنگل‌ها به واسطه قرارگیری در ارتفاعات کوهستانی دارای طبیعت بکری بوده و مناسب طرفداران طبیعت‌گردی، جنگل‌نوردی و کوهنوردی می‌باشد.

وجود درختان انبوه و رودخانه‌های خروشان در این جنگل‌ها فضای جذابی را برای کمپینگ و شب‌مانی در اختیار مسافران قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید در این جنگل‌ها یکی از عالی‌ترین تجربه‌های کمپ‌ جنگلی در شمال را داشته باشید، حتما تمامی تجهیزات کمپینگ را همراه خود ببرید.

برای تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران آماده‌اید؟

تجربه شب مانی در طبیعت شمال ایران برای بسیاری از افراد جذاب و منحصربه‌فرد است. مناطق زیادی در شمال ایران وجود داشته که گردشگران می‌توانند در این مناطق چادر زده و از یک کمپ جنگلی در شمال لذت ببرند. در بالا 7 مورد از بهترین و شگفت‌انگیزترین محل‌های کمپینگ در شمال را معرفی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا