ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای دیدنیدانستنی‌های سفر

بهترین زمان سفر به شیراز ✈️​👌​🧳​

شیراز شهر شعر و ادب است شهری که هم از لحاظ تاریخ و تمدن بسیار غنی است و هم طبیعت زیبایی دارد. شهر شیراز دارای شهرت جهانی است و همین امر نیز سبب شده تا روز ۱۵ اردیبهشت به شیراز تعلق گیرد. جاذبه‌های گردشگری متعدد موجود در شهر شیراز سبب می‌شود تا در تمامی فصول سال بتوان این شهر را برای سفر انتخاب کرده و تجربیات متفاوتی را زمان رزرو هتل در شیراز کسب کرد. اما بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانی است؟

در مقاله پیش رو قصد داریم با بهترین زمان سفر به شیراز و راه‌های سفر به این شهر زیبا آشنا شده و در نهایت تعدادی از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده این شهر را بشناسیم. با هومسا همراه باشید.

بهترین زمان سفر به شیراز

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شیراز

شهر شیراز از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. این شهر در منطقه نیمه خشک واقع شده و معمولا بارندگی محدودی را تجربه می‌کند. با این حال آب و هوای این شهر جزو آب و هواهای همواره معتدل محسوب می‌شود. گرم‌ترین ماه سال در شیراز ماه تیر و سردترین ماه سال ماه دی است.

میانگین دمای کلی شهر شیراز نیز در حدود 18 درجه سانتی‌گراد در طول سال می‌باشد. همین امر نیز سبب می‌شود که این شهر تقریبا در تمامی روزهای سال میزبان مسافران باشد. زیبایی‌های شهر شیراز به قدری بوده که سفر به آن در هر فصلی خالی از لطف نیست. با این حال همچنان فصل بهار و ماه اردیبهشت به عنوان بهترین زمان سفر به شیراز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: باغ‌ های شیراز ؛ جلوه‌هایی از ذوق و هنر ایرانی

بهترین زمان سفر به شیراز

✅شیراز در بهار | بهترین زمان سفر به شیراز

همانطور که گفتیم فصل بهار بهترین زمان سفر به شیراز است. در این فصل در کوچه پس کوچه‌های شهر عطر بهار نارنج پیچیده و آب و هوای شیراز نیز مطبوع و خنک است. فصل بهار در جای جای شهر می‌توان گل‌های رز، محمدی، نرگس و بابونه را مشاهده کرده و رایحه شکوفه‌های بهار نارنج را حس کرد.

در ضمن در فصل بهار و ماه اردیبهشت به واسطه روز شیراز جشنواره‌های متعددی در این شهر برگزار می‌شود که می‌تواند برای مسافران جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

✅شیراز در تابستان

آن دسته از افرادی که نتوانستند در بهار به شیراز سفر کنند، می‌توانند سفر خود را به فصل تابستان موکول کنند. البته از آن‌جایی که شیراز دارای آب و هوای گرم و نیمه خشک است، در دو ماه ابتدایی تابستان ممکن است گرمای شیراز برایشان آزاردهنده باشد. البته افرادی که با گرمای هوا مشکلی ندارند، باید بدانند که در همین روزهای گرم، شیراز خلوت‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. در ضمن هزینه سفر به شیراز در تابستان نیز به واسطه تقاضای کم ارزان‌تر است.

✅شیراز در پاییز | بهترین زمان سفر به شیراز

سفر به شیراز در فصل پاییز می‌تواند بسیار منحصربه‌فرد باشد. اگرچه دیگر عطر بهار نارنج در خیابان‌ها نپیچیده اما برگ‌های قرمز و زرد پاییزی سنگ فرش خیابان‌ها را رنگین کرده و حس و حال جذابی به فضا بخشیده و می‌تواند بهترین زمان سفر به شیراز باشد. در فصل پاییز آب و هوای شیراز مطبوع بوده که سبب می‌شود بسیاری از افراد این فصل را برای سفر انتخاب کنند. با این حال همچنان هزینه سفر به شیراز در پاییز نسبت به بهار کمتر است.

✅شیراز در زمستان

افرادی که سفرهای زمستانی را دوست دارند، می‌توانند زمستان شیراز را تجربه کنند. اگرچه شیراز به واسطه موقعیت قرارگیری زمستان‌های سردی دارد، با این حال دیدن جاذبه‌های گردشگری آن که در زیر برف سفید پوش شده‌اند، می‌توانند تجربه‌ای جذاب باشد. در فصل زمستان شیراز آرام و خلوت بوده و سفر به آن متحمل هزینه چندانی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز و شیراز گردی 👌​🧳​🌏​

چطور به شیراز سفر کنیم؟

از آن‌جایی که شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران به شمار می‌آید، بدیهی است که پکیج کاملی از وسایل حمل و نقل عمومی را در اختیار داشته باشد. مسافران برای رسیدن به شیراز می‌توانند از هواپیما استفاده کرده و یا مسیرهای زمینی مانند قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی را انتخاب نمایند.

بهترین زمان سفر به شیراز

سفر به شیراز با هواپیما

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به شیراز مسیر هوایی است. افرادی که با محدودیت زمان مواجهه‌اند و از طرفی محدودیت بودجه ندارند، می‌توانند هواپیما را برای سفر انتخاب کنند. فرودگاه بین‌المللی شیراز مجهزترین فرودگاه ایران پس از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بوده که پروازهای داخلی و خارجی زیادی را پوشش می‌دهد.

برای رسیدن به شهر شیراز از تهران با هواپیما به 1 ساعت و 20 دقیقه زمان نیاز است.

بهترین زمان سفر به شیراز

سفر زمینی به شیراز با قطار

سفر به شیراز با قطار در بهترین زمان سفر به شیراز می‌تواند تجربه‌ جذاب و البته کم هزینه‌تری نسبت به سفر با هواپیما باشد. از تمامی شهرهای مهم ایران از جمله مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و… خطوط راه آهن مستقیمی به شهر شیراز وجود دارد. سفر به شیراز از تهران با قطار در حدود 15 ساعت به طول می‌انجامد.

بهترین زمان سفر به شیراز

سفر زمینی به شیراز با ماشین شخصی

بسیاری از افراد سفر با ماشین شخصی را ترجیح می‌دهند. گردشگرانی که از شهرهایی مانند اصفهان قصد سفر به شیراز را دارند با طی یک مسیر 4 ساعته به شیراز می‌رسند. اما سفر به شیراز از تهران با ماشین شخصی ممکن است به 7 تا 8 ساعت زمان احتیاج داشته باشد.

بهترین زمان سفر به شیراز

سفر زمینی به شیراز با اتوبوس

از دیگر وسایل نقلیه عمومی مقرون به صرفه برای سفر به شیراز اتوبوس است. از تمامی ترمینال‌های اتوبوسرانی ایران، اتوبوس‌هایی به سمت شیراز حرکت می‌کنند. بسته به فاصله هر شهر تا شیراز مدت زمان سفر متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی شیراز ؛ هنر دیرینه‌‌ی مردم پارس

جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده شیراز

کمتر کسی را می‌توان یافت که جاذبه‌های گردشگری مهم شهر شیراز را نشناسد. زمانی که صحبت از سفر به شیراز می‌رسد مردم به فکر بازدید از حافظیه و سعدیه، تخت جمشید، پاسارگاد، مسجد وکیل، حمام وکیل، بازار وکیل، باغ ارم، نارنجستان قوام، نقش رستم و… می‌افتند.

در میان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز اماکن گردشگری وجود داشته که در بین مردم کمتر شناخته شده هستند. در ادامه قصد داریم تا با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده شیراز آشنا شویم که بازدید از آن‌ها در بهترین زمان سفر به شیراز می‌تواند جذاب باشد.

✔️خانه سعادت

اگر به آثار هنری دستی علاقمندید، بازدید از خانه سعادت را فراموش نکنید. خانه سعادت یک مکان تاریخی زیبا بوده که انواع هنرهای دستی ایرانی از زمان قاجار تاکنون در آن دیده می‌شود. همچنین در این بنا کلاس‌های آموزشی هنری مانند خاتم‌کاری، قلم‌زنی، کار با چرم، پیکرتراشی، معرق، نگارگری و… برگزار می‌گردد.

گردشگرانی که از خانه سعادت بازدید می‌کنند، می‌توانند بهترین صنایع دستی شیراز را خریداری کرده و با خود به سوغات ببرند.

✔️موزه مشکین فام و خانه فروغ الملک

خانه فروغ‌ الملک یکی از خانه‌های باقی مانده از زمان قاجار است که در حال حاضر آثاری از دوران قاجار در آن دیده می‌شود. خانه فروغ‌ الملک در محله سنگ سیاه واقع شده و جزو بافت قدیمی شیراز محسوب می‌شود. اگرچه این بنا در ابتدا مسکونی بوده اما چندین بار تغییر کاربری داده است.

در حال حاضر خانه فروغ‌ الملک به عنوان موزه مشکین فام شناخته می‌شود که در آن آثار هنری مربوط به خاندان مشکین فام به نمایش گذاشته شده است.

✔️خانه پرهامی

اگر به دنبال یک رستوران سنتی ناب در دل شیراز هستید، خانه پرهامی که در بافت قدیمی شیراز واقع شده است، یکی از بهترین گزینه‌هاست. خانه پرهامی که یک خانه 200 ساله در محله سنگ سیاه بوده، روبه‌روی مسجد نصیر الملک واقع شده است. خانه پرهامی دارای 6 اتاق با دکوراسیون سنتی جذاب بوده که امروزه به عنوان اقامتگاه و رستوران از آن‌ها استفاده می‌شود.

در حیاط خانه پرهامی غذاهای سنتی مختلفی اعم از کلم پلو شیرازی سرو می‌شود. علاوه بر غذا انواع خوراکی‌های مخصوص شیراز اعم از فالوده، بستنی، عرقیات طبیعی شیراز و… نیز در رستوران خانه پرهامی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران‌های شیراز که حتما باید سر بزنید

✔️گذر سنگ سیاه

یکی از محله‌های قدیمی شیراز که قدمت آن به دوران کریم خان زند برمی‌گردد، گذر سنگ سیاه است که خانه‌های قدیمی مانند خانه سعادت، خانه عبداللهی و خانه ضیائیان را در خود جای داده است. گذر سنگ سیاه روبه‌روی ایستگاه اتوبوسرانی شیراز در خیابان منتهی به حرم شاه چراغ واقع شده که اگرچه ورودی آن مدرن است، اما با گذر از ورودی بافت قدیمی آن آغاز می‌شود.

گردشگرانی که به بازدید از گذر سنگ سیاه می‌روند، باید توجه داشته باشند که به کوچه پس کوچه‌های گذر وارد نشوند. در این کوچه پس کوچه‌ها خانه‌های مرمت نشده و ناامن وجود داشته و امکان گم شدن در بافت تاریخی آن نیز وجود دارد. در راستای گذر تاریخی سنگ سیاه می‌توان رستوران‌ها، خانه‌های مرمت شده، هتل‌ها و موزه‌هایی را یافت.

✔️عکاسخانه فردوسی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز که کمتر کسی به آن توجه کرده است، عکاسخانه فردوسی شیراز بوده که یکی از قدیمی‌ترین عکاسخانه‌های شهر است. این عکاسخانه در نزدیکی ارگ کریم خان قرار داشته و یک بنای آجری زیبا می‌باشد. عکاسخانه فردوسی در زمان خود بزرگترین عکاسخانه شیراز بوده که توسط میرزا حسن چهره نگار ساخته شده است.

✔️کارگاه روح و چوب

کارگاه روح و چوب از دیگر مکان‌های ناشناخته شیراز بوده که محلی پر از صنایع دستی زیبا می‌باشد. در این کارگاه هنرمندان با استفاده از چوب‌های دور ریختنی و بلااستفاده صنایع دستی زیبایی را خلق می‌کنند. کارگاه روح و چوب می‌تواند محل مناسبی برای خرید صنایع دستی و سوغات باشد.

✔️خیابان قصر دشت

نام خیابان قصر دشت جزو نام‌های آشنا و شنیده شده شهر شیراز است. اما شاید گردشگران زیادی به بازدید از این خیابان نپرداخته باشند. زمانی که به انتهای خیابان قصر دشت می‌رسیم کوچه باغ‌های جذاب و باغ‌های زیبایی وجود داشته که قدم زدن در دل آن‌ها می‌تواند بسیار آرامش‌دهنده باشد. این کوچه باغ‌ها برای عکاسی نیز لوکیشن مناسبی هستند.

✔️مجموعه هتل نیایش

هتل نیایش در واقع مجموعه‌ای از خانه‌های قدیمی شیراز بوده که از زمان قاجار باقی مانده است. این خانه‌های قدیمی بازسازی شده امروزه به عنوان اقامتگاه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. مجموعه هتل نیایش یک فضای نوستالژیک و زیبا بوده که حس آرامش را به مسافران القا می‌کند.

در این خانه‌های قدیمی چایخانه، رستوران، کافی‌شاپ و دیگر امکانات رفاهی در کنار اتاق‌های مدرن و سنتی برای اقامت قرار دارد. در حیاط مجموعه نیز آلاچیغ‌هایی برای نشستن مسافران در نظر گرفته شده است.

بهترین زمان سفر به شیراز

اقامت در شیراز

در شهر شیراز علاوه بر هتل‌های متعدد، اقامتگاه‌های بومگردی و سوئیت‌های زیادی نیز وجود داشته که گردشگران می‌توانند بهترین این اقامتگاه‌ها را متناسب با نیاز و بودجه خود از طریق سایت هومسا رزرو کنند. فراموش نکنید بهترین زمان سفر به شیراز با یک اقامت دلچسب می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های سفر باشد.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید شیراز ؛ گردش و خرید با هم برای گردشگران

آماده سفر به شیراز هستید؟

شهر شعر و ادب شیراز یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران بوده که هر ساله و در تقریبا در تمامی ماه‌های سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگرچه سفر به شیراز در تمامی فصول ممکن است، اما بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت است. شما تا به حال به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟ یا ساکن شیراز هستید؟ از جاذبه‌های این شهر برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا