ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیسفرهای پاییزیسفرهای تابستانی

جاهای دیدنی گلستان ؛ از ناهارخوران تا ترکمن صحرا

جاهای دیدنی گلستان از ناهارخوران تا ترکمن صحرا هرکدام درکنار برخورداری از طبیعت بکر و زیبا، جذابیت خاص خود را دارد و می‌تواند مقصد خوبی برای سفر به شمال کشور باشد. گلستان امروزی که در سال ۱۳۷۶ از استان مازندران جدا شد و به یک استان مستقل تبدیل شد؛ با داشتن مناطق و شهرستان‌های زیبا هر سال گردشگران داخلی وخارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. این استان به این دلیل که قسمتی از استان مازندران بوده و به دلیل همجواری با کشور ترکمنستان و استان‌های خراسان و سمنان، فرهنگ‌ها و قومیت‌های زیادی را در خود جای داده که به تنوع و زیبایی هرچه‌ بیشتر این استان کمک کرده است. در این مقاله سعی کردیم بخشی از زیبایی‌های این استان را معرفی کرده و شما را با معروف‌ترین جاهای دیدنی گلستان آشنا کنیم.

استان گلستان با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان توانسته خود را در صدر لیست مقاصد گردشگری در شمال کشور قرار دهد. مراکز هدف گردشگران در این استان کم نیست؛ آبشارهای دیدنی همچون آبشار کبودوال و جنگل‌های جذاب همچون النگدره هرکدام توانسته خاطراتی سبز و به‌یادماندنی برای گردشگران فراهم کند؛ در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی این جاذبه‌ها بپردازیم تا شما هم در سفر خود به استان گلستان از جاهای دیدنی آن دیدن کنید.

آبشار کبودوال؛ تنها آبشار خزه ای ایران

جاهای دیدنی گلستان

یکی از جاهای دیدنی گلستان، آبشار کبودوال است که در جنوب شهر علی آباد کتول واقع شده و اطراف آن را درختان انبوه و سربه‌فلک کشیده پوشانده‌اند. در سفر به آبشار کبودوال از آب زلال و گوارای آن بنوشید تا طعم واقعی آبی که از دل زمین می‌جوشد را درک کنید. این آبشار تمام خزه‌ای، مسیر بسیار زیبایی دارد. بنابراین با اینکه آبشار از زیبایی بی‌نظیری برخوردار است، اما لذت‌بردن از پیاده‌روی در این مسیر را از دست ندهید. بوی گیاهان مختلف، صدای آب، صخره‌های بزرگ و خیس و آفتابی که از لابه‌لای برگ درختان به روی آب می‌تابد و گرمای مطبوع خود را نثار زمین می‌کند، همه و همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا سفری دلپذیر را برای شما رقم بزنند.

برای داشتن تجربه بازدید از آبشار کبودوال، از شهر گرگان به علی آباد کتول بروید؛ با ادامه دادن در جاده گرگان – بجنورد راه خود را برای رسیدن به جاده کبودوال ادامه دهید. حدود ۷ کیلومتر پیش بروید تا به پارکینگ آبشار برسید. ماشین‌تان را اینجا پارک کنید و راه سنگفرش را پیاده پیش بگیرید. این را فراموش نکنید که در این مسیر باید  ۳۲۰ پله سنگی را نیر پشت سر بگذارید تا به آبشار جذاب کبودوال برسید.

گنبد قابوس

گنبد قابوس

گنبد کاووس یا گنبد قابوس یکی از جاهای دیدنی گلستان و از جذابیت‌های تاریخی این استان است. این برج که تماما از جنس آجر ساخته شده، بالای یک تپه خاکی قرار گرفته و حدود ۱۵ متر از زمین فاصله دارد. ارتفاع این گنبد هم حدود ۷۲ متر است. به اعتقاد برخی محققان گنبد قابوس در زمان حکومت ساسانی نوعی آتشگاه محسوب می‌شده که موبدان در آن جا مسئولیت نگهداری آتش را بر عهده داشتند. این گنبد آجری در شهر گنبد کابوس واقع شده است.

این اثر تاریخی و ماندگار با توجه به ویژگی‌های کم‌نظیری که دارد توانست در سال ۲۰۱۲ در سی و ششمین اجلاس یونسکو، به عنوان پانزدهمین اثر ایران به ثبت جهانی برسد. قبل از آن نیز در سال ۱۳۱۰ با شماره ۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

مسیر دسترسی به گنبد قابوس:

گنبد کاووس یا قابوس در استان گلستان، شهر گنبد کاووس، خیابان امام خمینی واقع شده است. این محوطه تاریخی از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰:۰۰ در شش ماه نخست سال و ۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰ در شش ماه دوم سال به روی بازدیدکنندگان باز است.

ناهارخوران یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گلستان

جاهای دیدنی گلستان

طبیعت‌گردان حتما اسم این منطقه را شنیده‌اند. جنگل ناهارخوران قدمتی طولانی دارد و گفته شده است که قدمت آن به دوره ژوراسیک بر می‌گردد. جنگل ناهارخوران در گذشته فاصله زیادی از شهر گرگان داشت و با گذشت زمان به‌تدریج این شهر گسترش پیدا کرد و فاصله آن تا شهر محدود شد. در حال حاضر فقط یک خیابان (که یکی از خیابان های اصلی شهر است)، بین شهر و این جنگل فاصله انداخته است.

این جنگل زیبا در کنار بهار و تابستان‌های زیبایش، پاییزهای چشمگیری هم دارد. آیا کسی را می‌شناسید که از قدم‌زدن زیر باران در جاده‌ای جنگلی که سطح آن را برگ‌هایی به رنگ‌های گرم پاییزی پوشانده و دو طرف جاده را درخت‌هایی سربه‌فلک کشیده احاطه کرده‌اند، لذت نبرد؟ اینجا همه چیز برای رسیدن به یک آرامش بی‌حد‌‌و‌‌اندازه آماده است. آسمان ابری، نم‌نم باران، بوی خاک، سکوت و آرامش. تنها صدایی که گاه به گوشتان می‌رسد، صدای آواز پرندگان است و نسیمی که لابه‌لای درختان می‌پیچد.

دسترسی به جنگل ناهارخوران:

ناهارخوران تا مرکز شهر گرگان چیزی حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این جنگل کافی است به سمت جنوب شهر گرگان حرکت کرده و از طریق بلوار ناهارخوران مسیر جنگل را در پیش بگیرید.

جنگل النگدره گلستان

جنگل النگدره

جنگل النگدره در جنوب غربی شهر گرگان قرار گرفته. این جنگل در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده و از نظر آب‌و‌هوایی، تقریبا در هر فصلی از سال می‌توان از زیبایی‌های آن لذت برد.

در واقع مهم‌ترین دلیل برای بازدید از پارک جنگلی النگدره مناظر خیره‌کننده آن است. به هر کجا که بنگرید، طبیعت این پارک جنگلی زیبا چیزی برای ارائه دارد. علاوه بر مناظر زیبا، آب‌و‌هوای مطبوعی نیز دارد به‌طوری که در بیشتر اوقات دمای آن ۱۰ درجه خنک‌تر از خود شهر گرگان است. در کنار این‌ها، پارک جنگلی النگدره به عنوان یکی از جاهای دیدنی گلستان به امکانات مختلفی تجهیز شده تا سفری راحت و بدون دغدغه خصوصا برای خانواده‌ها ایجاد کند. النگدره یک پارک جنگلی طبیعی است و در کنار داشتن زیبایی‌های یک جنگل، امنیت بالایی نیز دارد و برای سفر خانواده‌ها که فرزند خردسال دارند بسیار مناسب است.

مسیر دسترسی به جنگل النگدره:

برای رفتن به جنگل النگدره باید خود را به گرگان برسانید و سپس در قسمت جنوب غربی شهر  از طریق بلوار ناهار خوران وارد فرعی پارک جنگلی النگدره شوید.

آبشار رنگو

آبشار رنگو

آبشار رنگو یکی‌ دیگر از جاهای دیدنی گلستان است که زیبایی‌های آن با استفاده از نوشته و تصویر قابل توصیف نیست. این آبشار با ارتفاعی در حدود هفت متر  که از چهار چشمه تامین می‌شود بسیار مورد توجه طبیعت دوستان است چون تا حدی بکر مانده و خبری از امکانات تفریحی مدرن در آن وجود ندارد. با چند ساعت پیاده‌روی می‌توانید زیبایی‌های بیشتری در آن کشف کنید.

دسترسی به آبشار رنگو گلستان:

آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب گرگان قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از میان روستای زیبای توشن عبور کنید. سپس حدود دو کیلومتر از روستای توشن فاصله بگیرید و مسیر رودخانه را دنبال کنید. جلوتر به کمپ طبیعت‌گردان می‌رسید که با عبور از باید مسیر خود را در جنگل ادامه دهید. رودخانه‌ای که در مسیر از آن عبور می‌کنید را دنبال کنید تا به آبشار رنگو برسید.

دهکده جهان نما گلستان

جاهای دیدنی گلستان

دهکده یا ییلاق جهان نما گلستان، یک دهکده‏ ییلاقی است که در جنوب شهرستان کردکوی استان گلستان واقع شده است. این منطقه  منحصربه‌ فرد که یکی دیگر از جاهای دیدنی گلستان محسوب می‌شود میان رشته کوه های البرز قرار گرفته و بر فراز آن می‌توان دشت گرگان و دریا را مشاهده کرد. چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در تمام فصل‌های سال پذیرای گردشگران زیادی است. این منطقه توریستی، به دلیل داشتن چشم‌اندازهای زیبا و مشرف به نقاط جلگه‌ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، بندر ترکمن و… یکی از مناطق جالب و گردشگری کشور است. این جنگل از منابع ارزشمند و غنی اکوتوریستی (طبیعت گردی یا گردشگری) استان گلستان به شمار می‌آید.

مسیر دسترسی به دهکده جهان نما:

می‌توانید برای رفتن به جهان نما مبدا دامغان را انتخاب کنید. از دامغان مسیر را به سمت چشمه علی ادامه بدهید و سپس به سمت دیباج و چمن ساور حرکت کنید. این مسیر را تا انتها پیش بروید تا در نهایت دهکده جهان نما در برابر شما ظاهر شود.

آبشارهای شیرآباد گلستان

آبشار شیرآباد گلستان

روستای شیرآباد یکی از چندین و چند روستای زیبای استان گلستان است که به خاطر داشتن طبیعت بسیار بکر و زیبایش شهرت دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی که در اطراف این روستا قرار دارد، مجموعه آبشارهای شیرآباد است. این مجموعه آبشار از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده و بهترین فصل برای رفتن به این روستا و دیدن آبشارهای جذابش، فصل بهار است، اما هر چقدر که به سمت تابستان برویم، گرمای هوا و میزان شرجی بودن آن بیشتر می‌شود. جذابیت و منظره زیبای آبشارهای شیرآباد موجب شده که این منطقه منحصربه‌فرد و آبشارهای آن در میان گردشگران به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گلستان شناخته شود.

بیشتر بخوانید: نارنجستان قوام

دسترسی به آبشار شیرآباد گلستان:

برای رفتن به آبشار شیرآباد ابتدا باید خودتان را به روستای شیرآباد برسانید. برای رفتن به این روستا نیز باید از خان‌ببین، پنج کیلومتر به‌سمت جنوب مسیر خود را دنبال کنید. پس از گذر از روستای شیراباد سه کیلومتر جاده‌ آسفالت و یک کیلومتر راه خاکی را  طی می‌کنید و به پارکینگ خواهد رسید. پس از اینکه وارد جنگل شدید بعد از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به آبشار اول می‌رسید. برای بازدید از ابشار دوم و سوم باید به ترتیب 15 و 40 دقیقه مسیر خود را در جنگل ادامه دهید.

ترکمن صحرا

جاهای دیدنی گلستان

یک منطقه بکر و رویایی که با داشتن طبیعتی زیبا و درختچه‌های انبوه، به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده خصوصا تماشای اسب‌های وحشی که در سرتاسر دشت در حال چرا هستند. از جاذبه‌های توریستی ترکمن صحرا می‌توان به مقبره خالد نبی و گورستان مرموز آن اشاره کرد که قدمت آن به هزار سال پیش بر می‌گردد.

البته ترکن صحرا یک دشت کوچک نیست که بتوانید از تمامی قسمت‌های آن دیدن کنید. این جلگه بسیار بزرگ در طول قرن‌ها تجزیه شده و امروزه تنها بخش از آن در داخل ایران واقع شده و بخش‌های دیگر آن در کشورهای ترکمستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین شهرهایی که در محدوده ترکن صحرای ایران واقع شده اند شامل بندر ترکمن، آق قلا، گنبد کاووس، سیمین شهر، داشلی برون، نگین شهر، مراوه تپه، کلاله و گرگان در استان گلستان و بخشی از خراسان شمالی هستند.

فراموش نکنید بهترین فصل سفر به ترکمن صحرا، اوایل بهار و پاییز است. عکس‌های سبز مخملی که از تپه‌های ترکمن صحرا در سایت‌ها می‌بینید، همگی به فصل بهار مخصوصا فروردین مربوط می‌شوند. تابستان‌های این منطقه بسیار گرم است بنابراین بهتر است این فصل را برای سفر انتخاب نکنید.

مسیر دسترسی به ترکمن صحرا: 

برای رفتن به ترکمن صحرا از مبدا تهران بهترین مسیر جاده فیروزکوه است. جاده فیروزکوه را به سمت ساری ادامه دهید بمانید و سپس با گذشتن از شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده و بندر گز به بندر ترکمن بروید. از مسیر بندر ترکمن می‌توانید وارد ترکمن صحرا شوید. پیشنهاد می کنیم که با جاهای دیدنی بندر گز آشنا شوید.

پارک ملی گلستان

پارک جنگلی گلستان

جنگل گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که به دلیل وجود انواع مختلف گونه‌های جانوری به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این جنگل یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گلستان در پاییز و ازجمله ارزشمندترین مناطق ایران به لحاظ کمیت و  تنوع حیات جانوری و گیاهی است. این جنگل از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

درکنار این تنوع حیوانی و گیاهی، وجود طبیعتی بکر به همراه مناظری زیبا و اعجاب‌برانگیز، هر طبیعت‌گردی را مجاب می‌کند که این پارک طبیعی را در لیست جاهای دیدنی گلستان قرار دهد. امکان بر پایی اردو، محل‌های اقامت، شانس تماشای حیات وحش، زیبایی‌های طبیعی، آبشارهای زیبا همچون آبشار آق سو و آبشار اوچر و دریاچه‌های بکر از جمله جذابیت‌های این پارک ملی هستند.

مسیر دسترسی به پارک ملی گلستان:

از بجنورد تا پارک ملی، ۱۵۹ کیلومتر فاصله است و یکی از مبداهای مناسب برای سفر به پارک ملی گلستان شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است. اما از سمنان هم می‌توانید سفر خود را به سوی این پارک آغاز کنید چرا که بخش کوچکی از پارک ملی گلستان در استان سمنان قرار گرفته است. در این‌ صورت باید به شهرستان شاهرود بروید تا با طی چند کیلومتر وارد این پارک جنگلی شوید.

گلفشان نفتلیجه

جاهای دیدنی گلستان

برای دیدن این گلفشان حیرت‌انگیز حتما به گلستان سر بزنید. گلفشان نفتلیچه از جمله جاهای دیدنی گلستان در شهرستان گمیشان و در کرانه‌های شرقی دریای خزر است. این گلفشان شگفت‌انگیز که گاها به دلیل وجود ماده‌ی معدنی ید در محیط اطراف خود به رنگ بنفش درمی‌آید منظره‌ای رویایی برجای می‌گذارد. این گلفشان که در ۱۵ کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه قرار دارد و فاصله کمی با بندر ترکمن دارد می‌تواند یکی از مقاصد خوب برای گردشگران باشد.

مسیر دسترسی به گلفشان نفتلیچه استان گلستان:

برای رفتن به گلفشان نفتلیچه سفر خود به مقصد گلستان را آغاز کنید و سپس راهی شهرستان گمیشان و مرکز آن یعنی شهر گمیش تپه شوید. از آنجا به بخش مرکزی دهستان نفتلیجه بروید و راهی شمال شرقی روستای صفاایشان بشوید تا به گلفشان نفتلیچه برسید. فراموش نکنید در این بین باید قسمتی از راه خود را درمیان مسیر خاکی و  گاهی هم میان گل‌و‌لای بپیمایید.

زیارتگاه خالد نبی

جاهای دیدنی گلستان

زیارتگاه خالد نبی و گورستان آن در کنار اینکه محلی برای زیارت است؛ یکی از جاهای دیدنی گلستان هم محسوب می‌شود و با دارا بودن مناظر زیبا به  مقصدی برای جذب گردشگران تبدیل شده است. خالد نبی در واقع مجموعه‌ای از گورستان خالد نبی، آرامگاه چوپان آتای و زیارتگاه خالد نبی است که یکی از مقاصد مناسب برای گردشگری در گلستان محسوب می‌شود.

قدمت مجموعه خالد نبی طبق اسناد تاریخی به ۱۵۰۰ سال قبل می‌رسد. در اطراف زیارتگاه خالد نبی یک گورستان تاریخی و دو بقعه دیگر قرار دارد که مربوط به اطرافیان خالد نبی است. سنگ مزارهای عمودی برافراشته گورستان و قبرهای منحصربه‌فرد آن باعث اسرارآمیز بودن این گورستان شده است؛ همچنین منظره مسحورکننده زیارتگاه نیز جلوه‌ای زیبا به مجموعه زیارتگاه خالد نبی بخشیده است.

جاده رویایی خالد نبی به طول ۶ کیلومتر نیز از دیگر جذابیت‌های این زیارتگاه محسوب می‌شود؛ اگرچه در شرایط نامساعد جوی رانندگی در این جاده سخت و شاید غیرممکن باشد.

مسیر دسترسی به زیارتگاه خالد نبی:

به برای بازدید از مجموعه خالد نبی باید سفر خود را از  جاده گرگان–بجنورد آغاز کنید. پس از اینکه به گالیکش رسیدید، پس از طی مسافتی کوتاه  وارد دوراهی سمت چپ شده و از جاده گرگان – بجنورد خارج شوید و مسیر را ادامه دهید تا به کلاله برسید؛ سپس مسیر خود را به سوی مراوه تپه ادامه دهید؛ در میانه راه، همان جا که در ابتدای یک جاده فرعی تابلوی راهنمایی ادامه مسیر را تا مقصد نشان می‌دهد، وارد جاده فرعی شوید. حالا دیگر حال‌و‌هوای ترکمن صحرا کاملا مشهود است. از اینجا مسیر خاکی یا همان جاده خالد نبی آغاز می‌شود.

اقامت در گلستان با هومسا

اقامت در گلستان

داشتن تجربه‌ای خاطره‌انگیز در سفر نیازمند مولفه‌های مهمی است که هر گردشگری باید به آن‌ها توجه کند. مولفه‌هایی مانندبه همراه داشتن وسایل و لباس مناسب، انتخاب تاریخ مناسب برای سفر، چک کردن وضعیت جوی و البته انتخاب اقامتگاه باکیفیت. قطعا یکی از نکات مهم برای داشتن یک سفر بدون دردسر انتخاب اقامتگاهی مناسب و باکیفیت است.

باتوجه به اهمیت این موضوع، تیم هومسا در مسیر اجاره ویلا و سوئیت در کنار شما خواهد بود تا سفری دل‌پذیر را تجربه کنید. فقط کافی است به سایت هومسا مراجعه کنید و گزینه اجاره ویلا و سوئیت در گلستان را انتخاب کنید تا بهترین انتخاب‌ها برای شما به نمایش گذاشته شود. سپس با بررسی هر یک از اقامتگاه‌ها از نظر دسترسی راحت، تعداد اتاق‌ها، امکانات اقامتگاه و… بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی گلستان کدامند؟

جنگل ناهارخوران، النگدره، آبشار رنگو، آبشار نومل، روستای زیارت و آب‌بندان توشن از جمله جاهای دیدنی گلستان هستند.

کلام آخر

قطعا جاهای دیدنی گلستان می‌تواند جزو بهترین مقاصد برای یک سفر پرخاطره و مهیج باشد. استان گلستان با دارا بودن طبیعتی بکر و جاهای تاریخی متعدد و پر رمزوراز توانسته مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردان و گردشگران باشد. ما در این مقاله سعی کردیم معروف‌ترین جاهای دیدنی گلستان را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم تجربه سفر به استان گلستان و هر یک از این جاهای دیدنی را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در پایان همچنین پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

یک دیدگاه

  1. یکی از با صفاترین جاهای مناسب کمپ که خیلی خوش آب و هواست آبشار کبودوال هست که هوای خنکی داره و کلی خزه و گیاه اطرافش داره خیلی هم مناسب عکاسی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا