ایران‌ را بگردیمدانستنی‌های سفرشمال

راهنمای سفر به مازندران ؛ استان سرسبز و چشم نواز شمال ایران

مازندران استان سرسبز و چشم‌نواز شمال ایران، با طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای معتدل خود در نوار ساحلی جنوب دریای خزر آرام گرفته است. این استان که در بخش طبیعت‌گردی، قطب گردشگری کشور به شمار می‌رود، هر ساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون نفر گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است که در فصل‌های مختلف به این استان سفر می‌کنند و از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران دیدن می‌کنند. ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنگلی و کوهستانی، رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های آب‌معدنی، آبشارها، غارها و بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده در این استان باعث می‌شود حتی نگاه خلاصه‌وار و گذرا به آن در این مطلب نگنجد. اما ما سعی کرده‌ایم در مقاله، راهنمای کامل سفر به مازندران به شما کمک کنیم تا بتوانید در انتخاب مقصد خود راحت‌تر تصمیم بگیرید.

موقعیت جغرافیایی مازندران

استان مازندران در غرب استان گلستان و شرق استان گیلان قرار گرفته و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم‌مرز است. مرز شمالی این استان نیز به دریای خزر محدود می‌شود.

مسیرهای دسترسی به مازندران

در این مقاله، تمام مسیرهای ممکن برای رفتن به این استان زیبا را بررسی کرده و به شما معرفی می‌کنیم.

شما می‌توانید از چهار مسیر زمینی و یک مسیر هوایی به مازندران برسید. با ما  همراه باشید:

  • مسیر اول

شما می‌توانید از طریق تهران به مازندران بروید. برای این کار باید قسمت شرق تهران را طی کرده، به طرف آبعلی و جاده دماوند برانید. پس از طی شهرهای پردیس، رودهن و بومهن، مسیر دوراهه می‌شود. اگر از سمت راست به سمت دماوند و فیروزکوه برانید، از طریق جاده زیبای فیروزکوه به قائم‌شهر رسیده و از آنجا می‌توانید به سمت ساری یا بابل ادامه مسیر دهید.

در این مطلب، دیدنی‌های این مسیر را هم برای شما می‌گوییم تا در سفر خود به سمت مازندران بتوانید از این دیدنی‌ها لذت ببرید.

شهرهای زیبای دماوند و فیروزکوه جاذبه‌های خاص خود را دارند، در فیروزکوه روستای جلیزجند، روستای بادرود، آبشار ساواشی و تنگه واشی را می‌توانید ببینید.

در ادامه مسیر خود به پل ورسک در روستای ورسک می‌رسید، بعد از آن به سوادکوه، روستای آلاشت و پل سفید می‌رسید که مسیری بسیار سرسبز و زیبا است. اگر از این مسیر گذشتید سر زدن به جاهای دیدنی سوادکوه را از قلم نیاندازید.

بعد از رسیدن به قائم‌شهر، چنانچه قصد رفتن به ساری را دارید می‌توانید مسیر را به سمت راست رانده و در ادامه به گرگان برسید. اما اگر از قائم‌شهر به سمت مسیر چپ بروید، راهی بابل، بابلسر و محمودآباد می‌شوید.

mazandaran

  • مسیر دوم

بازهم از تهران شروع کنید و از همان قسمت شرق پیش بروید. بعد از بومهن، به سوی مسیر سمت چپ پیش بروید تا به امامزاده هاشم برسید. حالا در برابر خود مسیری را در پیش دارید که به نام جاده هراز شناخته می‌شود و البته نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به شمال است.

بعد از امامزاده هاشم که درست در بلندترین مسیر جاده قرار دارد، راه سرازیری را در پیش دارید و از آنجا می‌توانید چشم‌انداز زیبای قله دماوند را در مسیر جاده تماشا کنید. این مسیر از تهران تا آمل حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

پس از آمل به محمودآباد می‌رسید که اولین شهر ساحلی و توریستی در این مسیر است. امتداد جاده محمودآباد به راست، راه رسیدن به بابلسر و بابل است و در سمت چپ راه رسیدن به نور و نوشهر و چالوس.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند
  • مسیر سوم

این بار مسیر تهران به سمت کرج را در پیش بگیرید و از ابتدای کرج به سمت جاده چالوس برانید. جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های کشور است. وجود سفره‌خانه‌های زیبای کنار جاده‌ای، از سد کرج تا آسارا و بالاتر، سفر را راحت‌تر می‌کند.

اگر می‌خواهید به سمت کلاردشت بروید، نرسیده به چالوس، از شهر مرزن‌آباد، مسیر انحرافی به چپ را در پیش گرفته و بعد از طی کردن حدود چهل دقیقه به کلاردشت می‌رسید. اما برای رفتن به چالوس، باید مسیر کلاردشت تا مرزن‌آباد را برگردید. از چالوس می‌توانید به سمت نمک‌آبرود، تنکابن و رامسر بروید. خالی از لطف نیست که مقاله ی جاهای دیدنی کلاردشت را مطالعه کنید.

اجاره ویلا در رامسر

  • مسیر چهارم

مسیر زمینی دیگری که از طریق آن می‌توانید به مازندران بروید، راه‌آهن است. یکی از انشعابات اصلی راه‌آهن سراسری کشور از استان مازندران عبور کرده و بسیاری از شهرها را در مسیر خود به یکدیگر متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید: دریاچه ارواح

  • مسیر هوایی

اگر میل دارید از طریق هوایی به استان مازندران سفر کنید، چهار فرودگاه این استان در ساری، نوشهر، بابلسر و رامسر ارتباط هوایی این استان را با بقیه نقاط کشور برقرار ساخته‌اند.

سوغات مازندران

با هم نگاهی به برخی از مشهورترین سوغاتی‌های مازندران می‌اندازیم:

سوغات مازندران

  • سوهان کنجدی یا پشت زیک

یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سوغات استان مازندران، یک شیرینی قدیمی با نام پشت زیک است. این شیرینی، طعم و عطر دلپذیری دارد و در میان مردم مازندران به سوهان‌کنجدی نیز شهرت یافته است. در تهیه این شیرینی، شکر، کنجد، عسل، گردو، کره و زعفران استفاده می‌شود.

  • شیرینی آغوزنون

اگر به دنبال یک خوراکی خوشمزه و مقوی هستید که آن را به عنوان سوغات استان مازندران خریداری کنید و به شهرتان ببرید، می‌توانید شیرینی آغوزنون را انتخاب کنید. این شیرینی شبیه نان‌های محلی است. برخی از مردمان محلی در مازندران برای تهیه این شیرینی از کنجد و برخی از گردو استفاده می‌کنند. شیرینی آغوزنون بهترین خوراکی در جشن‌های بومی و محلی مازندرانی است

  • شیرینی رشته به رشته

یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات‌های مازندران که ما قصد داریم معرفی کنیم، نوعی شیرینی شبیه رشته‌های پشمک، اما کمی ضخیم‌تر است. شیرینی رشته به رشته یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی مازندران است. برای تهیه این شیرینی از گردو، آرد برنج، روغن، پودر قند و هل استفاده می‌شود. حتماً این شیرینی را در سفر به مازندران امتحان کرده و از آن لذت ببرید.

  • شیرینی کماج

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغات استان مازندران که شبیه کلوچه معمولی است، شیرینی کماج نام دارد. البته طعم و مزه این شیرینی با کلوچه کاملاً متفاوت است. برای تهیه شیرینی کماج از شکر، آرد برنج، زعفران، تخم مرغ، وانیل، زردچوبه، گلاب و شکر استفاده می‌شود.

  • انواع کلوچه و کوکی

دسته دیگری از شیرینی‌های خوشمزه که به عنوان سوغات مازندران شهرت دارند، انواع کلوچه و کوکی هستند. این شیرینی‌ها موردپسند ذائقه‌های متفاوت است و با خیال راحت می‌توانید آن‌ها را در طعم‌ها و مزه‌های مختلف از بازار خریداری کنید.

  • دیگر سوغاتی‌های خوراکی

خوراکی‌های خوشمزه‌ای که سوغات استان مازندران محسوب می‌شوند، فقط شیرینی‌ها نیستند. شما می‌توانید انواع شیرینی‌ها و مرباها را در بازارهای مازندران پیدا کنید.

همچنین می‌توانید انواع لواشک‌ها و ترشی‌ها را از بازارهای محلی استان مازندران خریداری کنید. انواع ترشی بادمجان، ترشی سیر، ترشی لیته، ترشی مرکبات و همچنین لواشک و میوه‌های فرآوری شده با طعم آلوچه، آلو یا تمشک، همه جا در دسترس هستند.

همجواری مازندران با دریای خزر باعث شده است به راحتی بتوان انواع ماهی و خاویار را در نقاط مختلف این استان پیدا کرد. همچنین می‌توانید زیتون، چای و برنج را هم به عنوان سوغات استان مازندران در سفرهای خود به این استان خریداری کنید.

صنایع دستی استان مازندران

اگر به دنبال سوغاتی‌های غیرخوراکی هستید، نگران نباشید. ما به این موضوع هم فکر کرده‌ایم. شما به راحتی می‌توانید در شهرها و روستاهای مختلف استان مازندران صنایع دستی متنوع، زیبا و رنگارنگ را پیدا کرده و به عنوان سوغاتی و هدیه خریداری کنید. مهم‌ترین صنایع دستی استان مازندران عبارتند از: حصیربافی، صنایع چوبی، نمدمالی، پارچه‌بافی، موج‌بافی، سفالگری، جوراب‌بافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و قالی‌بافی.

یادتان باشد که بهترین مکان برای خرید سوغات مازندران با قیمت مناسب، بازارهای محلی هستند. گشت و گذار در بازارهای محلی مازندران فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم مازندران را ایجاد می‌کند.

صنایع دستی مازندران

معروف‌ترین شهرها و جاذبه‌های دیدنی مازندران

  • ساری

شهرستان ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران، دارای اماکن ديدنی و جاذبه‌های مختلف تاريخی و طبيعی است. مجموعه اقامتی سد شهيد رجايی، هتل اسرم، بادله، هتل ساحل نارنج و سالاردره از مهم‌ترین مراکز اقامتی ساری هستند.

در این مطلب ما سعی کرده‌ایم به صورت مختصر جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی این شهرستان که از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران شناخته می‌شوند را به شما معرفی کنیم.

  • سد سليمان تنگه

در اطراف سد سلیمان تنگه امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت و گردش روی آب ایجاد شده است که با توجه به عظمت سد، زیبایی دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای مازندران محسوب می‌شود.

امکانات رفاهی و تفریحی سد سلیمان تنگه عبارتند از متل، رستوران، سرویس بهداشتی، دهکده آرامش، تاج سد، اسکله شیرین رود، قهوه‌خانه تلاونگ.

سد سلیمان تنگه در ۴۵ کیلومتری جنوب شهرستان ساری در نزدیکی روستای افراچال قرار گرفته است.

  • چشمه‌های باداب سورت

آن دسته از مسافران و گردشگران که به دنبال طبیعت بکر هستند، بهتر است سری به بخش چهاردانگه شهرستان ساری بزنند. چهاردانگه جایی است که کوه و جنگل به هم می‌رسند و طبیعت بیش از همه در چشمه‌های آب سرد و گرمی که از دل کوه بیرون می‌زنند و در حاشیه جنگل آرام می‌گیرد، جلوه‌گری می‌کند.

چشمه‌ سورت که محلی‌ها از آن به‌عنوان باداب یاد می‌کنند، یکی از صدها چشمه‌ای است که در منطقه چهاردانگه ساری گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

باداب سورت

  • پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز

این منطقه کوهستانی با مساحت ۱۶,۹۰۴ هکتار در حدود ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ساری، دارای گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است. این منطقه از نظر ویژگی‌های بوم‌شناختی نظیر آب و هوا،‏ توپوگرافی خاک و زمین‌شناسی متنوع است. پناهگاه حیات وحش دودانگه با پارک ملی کیاسر، منطقه حفاظت‌شده پرور و منطقه حفاظت‌شده بولا هم‌مرز است.

غیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی و مرتعی، مجموعه‌ای از گونه‌های حیات وحش نیز در آن وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از گوزن، شوکا، کل، بز و میش، پلنگ، خرس، گراز و انواع پرندگان به ویژه قرقاول، کبک معمولی و کبک دری.

  • ساحل خزر‌آباد (فرح‌آباد)

مجموعه تاريخی فرح‌آباد در ۲۸ کيلومتری شمال ساری و در ورودی خزرآباد در سه کيلومتری ساحل دريای خزر قرار دارد. اين مجموعه شامل مسجد و ديوارهای برجای‌مانده از يک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی شاهان صفوی بوده است.

  • پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده دومین پناهگاه حیات وحش شهرستان ساری است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق ساری واقع شده است. مسیر دسترسی آن نیز از جاده بین‌المللی ساری به نکا و جاده روستای سمسکنده است.

پوشش گیاهی این پناهگاه از نوع گونه‌های جنگلی و جلگه‌ای است و بخشی از آن هم مانند منطقه دشت ناز به‌عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این منطقه که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت بوده و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده است.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده با یک هزار هکتار وسعت دارای پوشش جنگلی جلگه‌ای خزری با گونه‌های شاخص بلوط، انجیلی، آزاد و توسکاست. شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی و گراز از گونه‌های پستاندار و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر جنگلی از پرندگان شاخص این منطقه به حساب می‌آیند.

از دیگر مناطق گردشگری شهرستان ساری می‌توان به پارک جنگلی شهيد زارع، برج رسکت، مسجد جامع ساری، خانه قديمی کلبادی، حمام وزيری، امام‌زاده عباس، برج سلطان زين‌العابدين، آب‌‌انبار ميرزامهدی، و آب‌انبار نو اشاره کرد.

  • نور

گستردگی جاهای دیدنی نور از ساحل دريا تا ارتفاعات البرز ميانی، وجود تنوع آب و هوايی، رودخانه‌ها و آبشارهای طبيعی همراه با آثار تاريخی و باستانی، اعتبار ويژه‌ای به اين شهرستان بخشيده است. در این راهنمای کامل سفر به مازندران جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی این شهرستان را از نظر می‌گذرانیم.

نور

  • پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور که با نام موسس آن مرحوم سعيدی آشتيانی نيز ناميده می‌شود، با مساحت ۳۶۴۵ هکتار از اوايل دهه ۵۰ شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و از نظر وسعت يکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه است. این پارک با امکانات تفریحی رفاهی، در پنج کیلومتری جاده نور به محمودآباد قرار گرفته است. پارک جنگلی نور از زیباترین جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است.

  • خانه نیما یوشیج

خانه و آرامگاه نیما یوشیج شاعر بزرگ معاصر، با ویژگی‌های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده است. همچنین موزه نيما با مساحت ۷۰۰ مترمربع افتتاح شده است. خانه‌ اجدادی نيما يوشيج در سال ۱۲۰۷ هجری قمری توسط پدربزرگ او ساخته شد و از سال ۱۳۶۸ در اختيار سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت. مرمت اين ساختمان از همان سال ۱۳۶۸ آغاز شد و پس از آن، در مراحل مختلف ادامه يافت.

این بنا دارای ۳ ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است. خانه نیما یوشیج با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جمله جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید.

موزه نیما نیز در حال حاضر با ۲۰۰ قلم شی شامل ابزار و وسایل مورد استفاده نیما یوشیج و خانواده‌اش در زمان حیات، اسناد و مدارک، عکس و تصاویر، دست‌نوشته‌ها، سند ازدواج و کتابخانه در محل خانه نیما قرار دارد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان نور می‌توان به جنگل نور، آبگرم لاويج، روستای بلده، آبشار آب‌پری، پارک جنگلی کشپل، دریاچه الیمالات نور نگین مازندران ، غار کهو، روستای ناتل، قلعه پولاد بلده، کاخ تميشان، فيل سنگی و کاروانسرای زمستانی يالرود اشاره کرد.

خانه نیما یوشیج

  • آمل

شهرستان آمل بيشترين جاذبه‌های گردشگری را در بخش طبیعت‌گردی و آثار باستانی استان مازندران به خود اختصاص داده است که ما سعی کرده‌ایم در مقاله کامل سفر به مازندران نگاهی به این جاذبه‌ها بیندازیم.

  • بام ایران

بام ایران، سمبل مازندران و پیشخوان شهرستان آمل با شهرتی جهانی یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران ایران به شمار می‌رود که در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل، در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد. مسیر دسترسی به بام ایران که به جاده آبگرم رینه معروف است، در کیلومتر ۷۰ آمل به تهران در آبادی پل‌مون از جاده‌ هراز جدا می‌شود. این جاده فرعی بعد از حدود هفت کیلومتر و با شیبی تند و عبور از ارتفاعات با پیچ‌های متعدد به شهر رینه می‌رسد. سپس با عبور از شهر رینه به سمت غرب در مسیری پیش می‌رود که به منطقه اکوتوریستی لار و شهر پلور ختم می‌شود.

پس از طی حدود پنج کیلومتر بعد از رینه در نزدیکی برف‌چال، از جاده رینه به پلور به سمت قله در جهت شمالی یک جاده فرعی و خاکی جدا شده و با عبور از مسیری زیبا در میان شقایق‌های سرخ به محلی موسوم به مسجد امام زمان (عج) می‌رسد. از اینجا کار کوهنوردان آغاز می‌شود.

  • دشت لار

از جمله دیگر جاذبه‌های مازندران که در این راهنمای کامل سفر به آن می‌پردازیم، دشت لار و درياچه زيبای آن در فاصله ۷۰ کيلومتری جاده‌ی هراز قرار دارد. اين دشت بزرگ‌ترین دره ايران است و به همين خاطر دشت خوانده می‌شود. زيباترين مناظر بام ايران را می‌توان از دشت لار ديد. چشمه‌های بسيار، لار را به سرزمين هزارچشمه و آب و هوای متغير آن را به لار ديوانه مشهور کرده است.

دشت لار

  • آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت با ارتفاع تقريبی ۵۰ متر يکی از بزرگ‌ترین آبشارهای استان مازندران به شمار می‌رود که  در حاشيه جاده و رودخانه‌ی هراز خودنمایی می‌کند. خالی از لطف نیست بدانید که رود هراز برای رفتینگ مناسب است و مقصد بسیاری از افراد است که علاقمند به تجربیات هیجان انگیز هستند.

  • پل معلق

پل معلق یکی از بناهای باشکوه و ارزشمند توریستی شهرستان آمل محسوب می‌شود که در نزدیکی پل دوازده پله واقع شده است. به این علت آن را پل معلق می‌خوانند که اگر پایه‌های زیرین آن بر اثر سیل تخریب شود، کمان‌های بالايی آن را نگه می‌دارند.

مهندسان آلمانی در سال ۱۳۱۴ ساخت پل معلق آمل را شروع و در اواخر ۱۳۱۵ به پايان رساندند. این پل آهنی بر روی رود هراز احداث گردیده  و ۱۸۰ متر طول، ۸۰ متر عرض و از کف رودخانه ۶ متر ارتفاع دارد.

در کنار و زير اين پل در فضايی باز، پارک بزرگ شهر واقع شده که محل اسکان مسافران و تفريح گردشگران است. از نظر حمل و نقل هم مکانی برای مسافران و گردشگران آماده شده تا ماشین خود را آنجا پارک کنند. همچنین هتل شهرداری آمل هم در کنار این پل قرار دارد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان آمل می‌توان به سياه بيشه، درياچه سد لار، غار اسک، آبگرم اسک و استراباکوه، آب سرد معدنی آمولو، آب گرم بایيجان، آبگرم لاريجان، پارک جنگلی ميرزاکوچک‌خان، پارک دهکده طلايی، مقبره مير بزرگ، قلعه بهمن، پل دروازه چشمه، دخمه های سنگی رينه، کاروانسرای گمبوج و قلعه ملک بهمن اشاره کرد.

  • رامسر

شهرستان رامسر که به عروس مازندران شهرت یافته، در منتهی‌اليه غربی مازندران در دامنه جنگلي و زيبای البرز و سواحل رویایی دريای خزر قرار دارد. در این راهنمای کامل سفر به مازندران برخی جاذبه‌های گردشگری این شهرستان را با هم می‌بینیم.

رامسر

  • روستای جواهرده رامسر

اگر برای سفر به رامسر برنامه‌ریزی می‌کنید، جواهرده منطقه‌ای تاريخی با جنگل‌های سرسبز است كه نيمی از سال پوشيده از برف است و در فصل تابستان از هوای بسيار مطبوعی برخوردار است. در مورد نام‌ این‌ روستا عقاید مختلفی‌ وجود دارد؛ در گذشته آن‌ را «جورده‌»به‌ معنی‌ ده‌ بالا در مقابل «جیرده» یعنی ده پایین می‌نامیدند چون این روستا مرتفع‌ترین‌ روستای‌ کوهستان‌ در پایین چکاد سماموس است.

عده‌ای دیگر به‌ دلیل‌ به‌ دست‌ آمدن‌ آثار قیمتی‌، طلا و جواهرات‌، گفته‌اند که نام این روستا «جواهرده» است. برخی دیگر هم معتقدند که در روزگاران‌ گذشته‌ زنی‌ به‌ نام‌ جواهر حاکم‌ این‌ منطقه‌ بوده‌ و جواهرده‌ از نام‌ او گرفته شده است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری جواهرده رامسر می‌توان به جویبارهای بالادست روستا با آبشارهای زیبا، مسجد آدینه و گورهای گبری، گهواره سنگی، سلاژ پشته، شیر سنگی، پارک جنگلی صفارود در ۹ کیلومتری جاده رامسر به جواهرده، دریاچه قو و آبشار دورود اشاره کرد.

  • کاخ سلطنتی رامسر

كاخ سلطنتی رامسر یا كاخ مرمر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی رامسر است که با مساحتی حدود ۶۰۰ متر با شیوه معماری اروپایی، در میان باغی به مساحت ۶۰ هزار متر بنا شده است. در محوطه بیرونی كاخ تا دریا، باغ بزرگی از گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی و گل‌های زینتی وجود دارد. همچنین در كنار این كاخ، چشمه آب گرم رامسر، مرکب از شش چشمه بزرگ و کوچک قرار دارد. اين كاخ هم‌اکنون با عنوان تماشاگه خزر به‌صورت موزه برای عموم قابل بازديد است.

آثار دیدنی کاخ‌موزه عبارتند از: مبلمان، شمعدان‌ها و بوفه‌های عتیقه، مجسمه‌های برنزی و مرمرین نفیس و تابلوهایی از هنرمندان مشهور جهان.

از دیگر جاذبه‌های رامسر می‌توان به چشمه آب گرم رامسر، تله‌کابین رامسر، هتل قدیم رامسر و مجموعه توسکا سرا اشاره کرد. اگر به رامسر سفر کردید رستوران خاورخانم، رستوران بلوط و رستوران اکبر جوجه از بهترین رستوران‌های رامسر هستند که توصیه می‌کنیم در سفرتان حتما به آن‌ها سر بزنید.

  • نمک آبرود

نمک‌آبرود هم یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی نمک آبرود است. است که با تله‌کابین‌های خود گردشگران را از نواحی جلگه‌ای به ارتفاع ۹۷۰ متری قله کوهستان مدوبن منتقل می‌کند. قله كوه مدوبن نیز با داشتن امكانات پذیرایی مسافرين و همچنين اختلاف دمای حدود ده درجه سانتی‌گراد نسبت به‌ پایین كوه فضای دلنشینی برای گردشگران فراهم آورده است.

در کنار اين تله‌کابین كه در جنوب غربی شهرک نمک‌آبرود واقع شده است، مهمان‌سراهایی با چندین سوئیت و اتاق مجهز برای کسانی که می‌خواهند روزهایی را در آغوش طبیعت بگذرانند، وجود دارد.

از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه می‌توان به دریاچه مصنوعی با پدالو، زمین اسکیت، شهر بازی کودکان، پرواز با هواپیمای دو نفره، کافی‌شاپ، هتل ۵ ستاره، فروشگاه‌های مختلف، دریاچه، ویلاها و پیست دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

نمک آبرود

  • بهشهر

بهشهر شرقی‌ترين شهرستان استان مازندران است كه سابقه سكونت در آن به دوره ميانه سنگی میرسد. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به پارک جنگلی عباس‌آباد، تالاب میانکاله، غار علی تپه، كاخ صفی‌آباد،  غار هوتو، زاغمرز، سنگ نو، گلوگاه، توسكا چشمه، باغ و عمارت چهل‌ستون، چشمه عمارت، عمارت افغان نژاد و خانه قديمی احمدعلی خان اشاره کرد.

  • نوشهر

شهرستان نوشهر نیز یکی از شهرستان‌های زیبای مازندران است که در این راهنمای کامل سفر به مازندران ما به مکان‌های دیدنی آن اشاره می‌کنیم:

پارک جنگلی سی‌سنگان که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های شمالی کشور است، روستای کندلوس، درياچه خضر نبی، ديو چشمه، غار چیلك چلندر، قرق كوه، منطقه ییلاقی كجور، قلعه نمک و موزه بندر.

بیشتر بخوانید: مکان‌های دیدنی نوشهر

  • چالوس

از جمله جاذبه‌های شهرستان چالوس می‌توان به دریاچه كوهستانی ولشت اشاره کرد که یکی از ده دریاچه آب شیرین کشور بوده و وسعت آن حدود ۱۵ هکتار و عمق متوسط آن ۲۰ متر است. در اطراف این دریاچه کوهستانی زیبا منطقه زیبای کلاردشت، پارک جنگلی فین و ارتفاعات تخت سلیمان قرار دارند.

چالوس

  • تنکابن

شهرستان تنكابن با تركيبی از جاذبه‌های دريا، دشت، جنگل و كوهستان برای انواع تورها و انگيزه‌های مختلف گردشگری مناسب است. از جمله دیدنی‌ترین مکان‌های این شهرستان می‌توان به جنگل‌های دوهزار و سه هزار، آبشار فرهاد جوی، پارک جنگلی چالدره، ییلاق سه هزار و منطقه خشکه‌داران اشاره کرد.

اقامت در مازندران

یکی از مهم‌ترین چالش‌های این سفر رزرو و اجاره ویلا و سوئیت در مازندران است. این موضوع در روزهای شلوغ و پرسفر سال می‌تواند برای شما تبدیل به یک چالش بزرگ شود و سفر را به کامتان تلخ کند. هومسا، پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه، این مشکل را برای شما برطرف می‌کند. شما می‌توانید به سادگی و با کمترین دردسر از طریق هومسا اقامتگاه‌های متنوعی در دسته‌بندی‌های متفاوت از ویلاهای مدرن گرفته تا خانه‌های روستایی و کلبه‌های جنگلی را متناسب با نیاز و بودجه خود رزرو کنید و از تک تک دقایق سفرتان لذت ببرید.

سوالات متداول

سوغات معروف مازندران کدامند؟

سوهان کنجدی، شیرینی آغوزنون، شیرینی رشته به رشته، شیرینی کماج، کلوچه، کوکی و…

صنایع دستی استان مازندران کدامند؟

صنایع دستی استان مازندران عبارتند از: حصیربافی، صنایع چوبی، نمدمالی، پارچه‌بافی، موج‌بافی، سفالگری، جوراب‌بافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، قالی بافی و…

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا